Poradnik Przedsiębiorcy

Efektywność sklepu internetowego - jak ją zwiększyć?

Prowadząc sklep internetowy, sprzedawca musi podejmować odpowiednie działania związane z organizacją, obsługą klienta oraz marketingiem. Postęp technologiczne determinuje pojawianie się nowych rozwiązań, które pozwalają uatrakcyjnić dostępną ofertę oraz pozyskać nowych klientów. Jak podnieść efektywność sklepu internetowego?

Persona zakupowa i jej wpływ na efektywność sklepu internetowego

Wraz z rozwojem technologii można zauważyć również zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów. Dlatego też sposoby zwiększające efektywność sklepu internetowego wprowadzone kilka lat temu są już niemal standardem. Aby sprzedawca stał się na nowo atrakcyjny w oczach klienta, musi iść z duchem czasu i aktualizować rozwiązania, z jakich korzysta. Obecnie kluczem do sukcesu jest zdolność odpowiadania na potrzeby i oczekiwania użytkowników. Jednak aby to zrobić, należy najpierw zdefiniować, kto znajduje się po drugiej stronie ekranu.

Persona zakupowa to obraz rzeczywistego klienta, który można zbudować na podstawie dostępnych liczb i danych.
Aby wyznaczyć grupę odbiorców, warto skorzystać z tradycyjnych oraz nowoczesnych narzędzi. 

Wśród tradycyjnych rozwiązań można znaleźć ankiety, wywiady czy też formularze udostępniane klientom. Jednak w tym przypadku istnieje ryzyko, że użytkownicy nie będą chcieli angażować się w tego rodzaju projekty. Dlatego warto pamiętać o nowoczesnych narzędziach dostępnych dla każdego sprzedawcy. Jednym z nich może być Google Analytics, który umożliwia monitorowanie zachowań online oraz analitykę strony. Innym rozwiązaniem będzie korzystanie z informacji, jakie użytkownicy zostawiają w mediach społecznościowych oraz biurze obsługi klienta. Następnie sprzedawca może aktualizować swój sklep internetowy na podstawie wniosków wyciągniętych z tych danych.

Content marketing a efektywność sklepu internetowego

Wiedza na temat tego, kim jest persona zakupowa, umożliwi również wprowadzenie odpowiednich działań content marketingowych. Podstawową zasadą będzie w tym przypadku wprowadzanie wartościowych, angażujących oraz unikalnych treści. Głównym cele będzie pozyskiwanie nowych klientów, czyli wywołaniu u użytkowników potrzeby oraz doprowadzenie ich na ścieżkę zakupową. Content marketing może przybierać różne formy w zależności od tego, kim jest persona zakupowa oraz charakteru prowadzonej działalności. Wśród nich można wymienić: artykuły poradnikowe, sponsorowane lub eksperckie, materiały video czy też infografiki. Aby poprawnie stworzyć strategię marketingową w tym obszarze, należy wziąć pod uwagę zainteresowania odbiorców, ich intencje, potrzeby, a także informacje demograficzne. 

Uzyskanie oczekiwanego efektu ułatwią nam nie tylko wyżej wymienione narzędzia, ale również te służące do optymalizacji stron internetowych. Dzięki nim sprzedawca może wyznaczyć słowa kluczowe wpisywane najczęściej do wyszukiwarki przez swoich klientów. Następnie tworząc atrakcyjne treści zawierające wybrane frazy, zwiększyć widoczność swojego sklepu w wyszukiwarce. Tym sposobem ściągnie na swoją stronę również wartościowy ruch, który przełoży się w przyszłości na efektywność sklepu internetowego pod kątem sprzedaży. 

Komunikacja z klientem – efektywność sklepu internetowego

Równie ważna okazuje się komunikacja z klientem. Sprzedawca powinien zadbać o to, aby potencjalny kupujący mógł uzyskać najważniejsze informacje oraz odpowiedzi na nurtujące go pytania w jak najkrótszym czasie. Mogą temu służyć czaty. Za ich pośrednictwem klient nawiąże kontakt z pracownikami sklepu bez oczekiwania w kolejce na połączenie telefoniczne. Ponadto warto zautomatyzować czat, aby był on dostępny dla kupujących o każdej porze.

Coraz częściej stosuje się również powiadomienia push. Są one dostępne zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. Aby je wysłać, sprzedawca nie potrzebuje adresów e-mail lub zgody na wykorzystanie ciasteczek.
Powiadomienia push umożliwiają przede wszystkim wysyłanie rekomendacji, informacji o rabatach czy też wyprzedażach. Dzięki nim sprzedawca może dodatkowo śledzić zachowania swoich klientów. Istotnym elementem są również media społecznościowe. Warto korzystać z nich, aby usprawnić komunikację z klientami oraz dotrzeć za pomocą reklam do większej grupy interesujących odbiorców.