Poradnik Przedsiębiorcy

Strona firmowa - sprawdź, jak ją tanio założyć

Nie bez powodu mówi się, że to, czego nie ma w internecie, zwyczajnie nie może istnieć. Przyjęło się nawet powiedzenie: In Google non est, ergo non est. Współcześnie jest w tym rzeczywiście sporo prawdy, szczególnie jeżeli chodzi o marketing i reklamę. Jeżeli więc jesteśmy właścicielami firmy, musimy założyć własną stronę WWW, aby każdy mógł dotrzeć do naszej oferty. Jest to zdecydowanie jeden z najważniejszych elementów promocji. Oczywiście młode firmy często nie posiadają odpowiednich środków na podjęcie takiego kroku, szukają więc sposobów na tanią stronę firmową, która nie wygeneruje wysokich kosztów lub będzie całkowicie darmowa. Jakie możliwości mają przedsiębiorcy? Gdzie założyć swoją stronę? Czy warto w nią inwestować? Strona firmowa jest wizytówką, którą warto mieć!

Strona firmowa - dlaczego jest tak ważna?

Strona firmowa powinna być nieodłączną częścią każdej działalności, ponieważ to właśnie dzięki niej potencjalny klient może nas najszybciej odnaleźć. W końcu sami, szukając produktu lub usługi, początkowo wpisujemy je w wyszukiwarkę i sprawdzamy wyniki. Poza tym zyskujemy miejsce, w którym możemy przedstawić pełną ofertę czy potwierdzić nasze kompetencje. Dobrze skonstruowana witryna WWW przekona do nas odbiorców.

Dobrze skonstruowana strona firmowa, czyli jaka?

Wspomnieliśmy o dobrze skonstruowanej witrynie. Co musi zawierać i jaka być, aby przyciągnąć internautów? Przede wszystkim ważne, aby była przejrzysta i czytelna, a odnalezienie potrzebnych funkcji nie stanowiło problemu. Odbiorcy cenią sobie intuicyjność i jeżeli długo nie mogą czegoś znaleźć na stronie, po prostu z niej wychodzą.

Każda funkcja powinna działać i robić dokładnie to, na co wskazuje jej nazwa. Zadbajmy o to, żeby w zakładce kontakt na pewno znajdowały się nasze dane teleadresowe, a nie np. referencje. Oczywiście, błędy mogą się zdarzyć, ale naprawiajmy je tak szybko, jak tylko je zauważymy.

Strona firmowa może być tylko krótką wizytówką, jednak nie zapominajmy o zamieszczeniu w niej najważniejszych informacji. Sam adres i kontakt to za mało, by ktoś się nami zainteresował. Pełna oferta, nawet na bardzo minimalistycznej stronie jest niezbędna.

Innym, równie istotnym elementem dobrej witryny jest estetyczny wygląd. Najlepiej, jeżeli będzie dopasowany do identyfikacji wizualnej firmy. Omijajmy rażące neonowe barwy, stawiajmy na klasykę, stosujmy stonowane fonty - wszystkie te rady mogą wydawać się banalne, jednak nie trzeba długo szukać, aby odnaleźć stronę firmową rodem z lat 90., zdecydowanie odpychającą i zupełnie niedopasowaną do współczesnych realiów. W takim przypadku internauta może zwątpić w profesjonalizm przedsiębiorstwa.

Nie zapominajmy o referencjach! Jest to potwierdzenie naszych umiejętności. Poza tym dobra opinia innych firm czy osób prywatnych przeciąga potencjalnych klientów. Dobrym pomysłem będzie również umieszczenie na stronie skanów posiadanych certyfikatów. Odbiorca musi mieć pewność, że trafił do kogoś profesjonalnego i godnego zaufania.

Tania strona firmowa - czy to możliwe?

Jak już wspomnieliśmy, małe czy też krótko działające przedsiębiorstwa nie zawsze mają odpowiednie środki, by skorzystać z usług firm zewnętrznych. Dlatego też początkowo warto szukać sposobów na jak największe, a nawet całkowite pomniejszenie kosztów. Tania strona firmowa zrobiona dobrze i przejrzyście jest możliwa!

Konieczne jest wykupienie własnej domeny. Jej zakończenie sugerujące, na jakiej platformie działamy, nie wygląda profesjonalnie. Pamiętajmy, że powinna być ona prosta, nie zawierać polskich znaków, wiązała się z nazwą firmy i nie sprawiała trudności w zapamiętaniu. Warto przejrzeć oferty różnych firm oferujących sprzedaż domen i porównanie ofert. Zanim zdecydujemy się na zakup, sprawdźmy koszt przedłużenia ważności. Czasami początkowo otrzymujemy domenę za darmo, a przedłużenie jest już zupełnie nieopłacalne. Tak czy inaczej, pierwszy rok zazwyczaj nie jest wysokim kosztem, zmieścić się może w granicy 10 złotych. Jest to wydatek konieczny.

W większości przypadków niezbędne jest również kupno hostingu. Domena stanowi jedynie nazwę, nie możemy postawić na niej strony. Hosting jest miejscem na serwerze, na którym znajdzie się zawartość naszej strony firmowej.

Skoro mamy już domenę i hosting, musimy zastanowić się, gdzie założymy witrynę, by rzeczywiście była tanią stroną firmową. Opcji do wyboru jest wiele, najczęściej wybieranymi są natomiast Blogger należący do Google, Wordpress.com czy darmowe CMS-y, czyli systemy zarządzania treścią.

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z platformą, która dostosowana jest przede wszystkim do prowadzenia blogu, jednak możemy też dostosować ją tak, aby witryna została stroną firmową. Wymaga to trochę czasu, co może być minusem, warto jednak dodać, że Blogger oferuje darmowy hosting i bezpłatne podłączenie posiadanej domeny, co z pewnością znacznie zmniejszy koszty. Podobną platformą jest Wordpress.com, jednak w tym przypadku za posiadanie własnej domeny trzeba już zapłacić.

Z kolei darmowe CMS-y, jak Joomla czy Wordpress.org pozwolą nam w pełni zarządzać swoją witryną, jej wyglądem, przeznaczeniem itp. Co prawda, może to być nieco bardziej skomplikowane, jednak tak naprawdę możliwości, jakie daje nam ta opcja, zdecydowanie przemawiają za takim rozwiązaniem. W tym przypadku wykupienie hostingu jest konieczne.

Niektóre firmy rozpoczynają swoją obecność w sieci w inny sposób, mianowicie zakładając konto na popularnych portalach społecznościowych, jak Facebook czy Instagram. Oczywiście ogranicza to wiele funkcji, poza tym możemy zostać usunięci za naruszenia, których nawet nie będziemy świadomi, a za widoczność postów dopłacimy, jednak na początku jest to całkiem niezłe rozwiązanie. Możemy bowiem w ten sposób zebrać grupę klientów, a z czasem przenieść się na własną witrynę, posiadając już pewne zaplecze.

Tanie założenie strony firmowej jest możliwe i zdecydowanie opłaca się w początkowej fazie działalności każdej firmy. Jeżeli nie możemy sobie pozwolić na więcej, musimy starać się dopasować do siebie tańsze lub darmowe opcje - taki wybór wcale nie znaczy, że coś będzie gorsze, wystarczy tylko poświęcić temu trochę więcej czasu.