Teksty reklamowe to chyba jedno z trudniejszych zadań, z jakim musi zmierzyć się osoba pracująca w marketingu. Slogan promujący konkretny produkt musi być nie tylko chwytliwy i łatwy do zapamiętania, lecz także powinien informować potencjalnych klientów o produkcie. Jednak jego głównym zadaniem jest zwiększenie sprzedaży oraz umocnienie rynkowej pozycji. Dobrze stworzony tekst reklamowy staje się zapamiętany przez odbiorców, a w pewnym momencie okazuje się tak popularny, że zaczyna żyć własnym życiem.
Zwykle te najlepsze kreacje słowne zachwycają prostotą i pomysłowością, niektóre zaś stały się trwałym elementem codzienności, a nawet trafiły do mowy potocznej. Najlepsze hasła towarzyszą danej firmie przez lata i trafiają do odbiorców posługujących się różnymi językami. Słynne „Nike – Just do it”, „Always Coca-Cola” czy „Carlsberg – Probably the best beer in the world” (prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie) to hasła, które przylgnęły na stałe do wizerunku danej marki i nieodłącznie są z nią utożsamiane.
Podobnie zresztą jak hasła: „No to Frugo”, Mariola okocim spojrzeniu - „Okocim”, „Red Bull doda ci skrzydeł”, „Dobrze posiedzieć przy żubrze”. To teksty znane, kojarzące się z daną marką, które trafiły do świadomości konsumentów.
Dzieje się tak również w przypadku ośmieszających lub słabych tekstów, jednak w ich wypadku ubolewa się raczej nad głupotą twórców. „Stać Cię na więcej” - Daewoo, „Nareszcie pełna klapa” - KIA, „Brązowe doręczanie” - UPS, są znane, ale nie tylko nie brzmią zbyt dobrze, lecz także nie dodają żadnej wartości marce, wręcz przeciwnie.
Dobre teksty reklamowe - trudna sztuka?
Jak widać po przykładach, odpowiednio napisany tekst reklamowy ma duży wpływ na skuteczność całej kampanii reklamowej. Jeżeli ma przynieść zamierzony efekt, to istotny jest spójny przekaz, konsekwencja oraz myśl przewodnia. Takie same warunki stawia się również hasłom przewodnim. Jednak przez wielu marketingowców wszelkie slogany są traktowane po macoszemu.
Zwykle też stworzenia takiego hasła nie ma na liście priorytetów u osób, którym zlecone są słowne kreacje. Nie ma się co dziwić, gdyż ogólnie wszelkie teksty reklamowe nie są doceniane przez twórców reklam, a siłą rzeczy również przez klientów.
Jednak wbrew lekceważącemu podejściu specjalistów, efektywny slogan reklamowy może przynieść wiele korzyści dla rozpowszechnienia danej marki. Teksty reklamowe są sztuką pisania, którą nie każdy copywriter jest w stanie opanować. Wymaga ona bowiem doświadczenia, perfekcyjnej znajomości języka oraz bogatego słownictwa. Często pożądaną cechą u osób piszących jest również empatia oraz znajomość rynku.
Copywriter, tworząc teksty reklamowe, musi porozumieć się i trafić z przekazem do odbiorcy, którego tak naprawdę nie zna i nigdy nie spotka. Inaczej bowiem wyglądają potrzeby zleceniodawcy, a inaczej jego grupy docelowej. To właśnie jest głównym zadaniem copywritera: zidentyfikować odbiorców oraz poznać ich potrzeby.
Dodatkowo musi także określić, jaki cel ma kreowana przez niego treść. Inaczej będzie bowiem wyglądać przekaz, gdy ma on zadziałać wizerunkowo, czyli wyłącznie przedstawiać pozytywne cechy danej oferty, a inaczej, gdy musi dany produkt sprzedać.
W przypadku tego typu tekstów liczy się przede wszystkim prezentacja korzyści. Zwykle, gdy produkt może dać niewiele klientowi, ma tylko jedną cenę – niewielką. Właśnie dlatego bardzo ważny jest jak największy zysk dla konsumenta, gdyż właśnie to ostatecznie przekonuje go do zakupu danego produkty.
Copywriter musi poznać potrzeby odbiorców treści
Niezależnie od przeznaczenia, teksty reklamowe, aby były skuteczne, powinny prezentować unikalną wartość oferty. To bowiem ona w prosty i przystępny sposób przedstawia powód, dla którego dany klient powinien nabyć właśnie ten produkt, a nie konkurencyjny.
Taki tekst musi być prosty, a równocześnie wyróżniać ofertę na rynku. Powinien być też umieszczony w widoczny sposób. Zdania należy sformułować tak, aby zmienić punkt widzenia i przekonać potencjalnego klienta do promowanego produktu.
Teksty reklamowe nie mogą też być zbyt długie, gdyż odbiorca przez nie nie przebrnie. Copywriter musi więc pisać w taki sposób, aby jak najszybciej przedstawić najważniejsze elementy oferty. Zwiększa to bowiem szanse na zdobycie klienta, gdyż krótki slogan szybciej zapadnie w pamięć niż długi tekst.
Teksty reklamowe muszą się wyróżniać spośród konkurencji
Kreując treści, copywriter musi wziąć także pod uwagę wiek odbiorców. Inaczej bowiem dobiera się język przekazu dla osób młodych, a inaczej dla starszych. Zwykle do młodzieży szybciej trafi slang oraz mowa potoczna niż do dojrzałego odbiorcy.
Należy również określić, czy odbiorcy tekstu są zaznajomieni z tematyką, czy też są to osoby, które pierwszy raz mają do czynienia z danym produktem. Inaczej tworzy się przekaz dla sceptyków, a inaczej dla osób, które są pozytywnie nastawione do takiej formy reklamy. Należy również sprawdzić, jakie wykształcenie dominuje w danej grupie docelowej. Do osób ze średnim wykształceniem nie trafią teksty reklamowe napisane specjalistycznym, akademickim językiem. Z kolei do specjalistów nie należy używać mowy potocznej, bo jest ona dla nich mało wiarygodna.
Należy pamiętać, że klient, do którego dedykowane są teksty reklamowe, zwykle nie ma potrzeby ich czytania. Często też trafiają one do niego w najmniej oczekiwanym momencie. Najczęściej w sytuacji, gdy nie ma czasu na ich analizowanie, co bardzo mocno komplikuje zadanie osób od kreacji wizerunku i wymaga od nich dużego nakładu pracy.
Muszą one sprawić, że dany slogan nie tylko przekonana potencjalnego konsumenta do oferty, ale także, że będzie on chciał z niej skorzystać. Ten wysiłek jest jednak tego wart, gdyż praca nad tekstem reklamowym naprawdę się opłaca.