Poradnik Przedsiębiorcy

Jak długość artykułu wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?

O znaczeniu treści w układaniu i realizowaniu strategii pozycjonowania mówi się od lat. Czy faktycznie odpowiednio rozbudowany content poprawia szanse w uzyskaniu dobrych pozycji? Jakie ma znaczenie dla zwiększenia widoczności w wyszukiwarce i co warto na ten temat wiedzieć?

Treść jako kluczowy element

Jeżeli robot wyszukiwarki ma ocenić zawartość strony, musi to robić na jakiejś podstawie. Wśród czynników, które ocenia znajdują się między innymi znaczniki TITLE, które powinny być obecne na stronie, czy na bazie liczby i rodzaju odnośników kierujących do witryny (zarówno strony głównej, jak i podstron). Ocena jednak nie kończy się na tych elementach. Pod uwagę brana jest także treść – a jej znaczenia dla końcowego rankingu nie można bagatelizować.

Treść ma znaczenie dla algorytmu

Wraz z kolejnymi zmianami algorytmu, Google coraz mocniej i dokładniej analizuje treść zawartą na stronie. Lata temu, w trakcie aktualizacji określanej mianem „Panda”, mocne straty odnotowały witryny bazujące na dużej ilości treści o niskiej jakości, czy znikomej unikalności.
Obecnie algorytm Google idzie znacznie dalej, oceniając między innymi dopasowanie treści do intencji użytkownika, jej kompleksowość (czyli między innymi to, czy zawarte w niej zostały wątki pokrewne do głównego tematu), czy wreszcie jej zgodność z językiem naturalnym (co pozwala uniknąć błędów wynikających z na przykład różnic znaczeniowych pomiędzy frazami, które składają się z tych słów, ale w których inna kolejność wyrazów zmienia sens).
Wszystko to sprawia, że treści dobre dla wyszukiwarki powinny być nie tylko rzetelnie napisane, ale i odpowiednio rozbudowane.

Pozycjonowanie strony internetowej i długość artykułu

W kontekście powyższego można zapytać jak długi powinien być artykuł, aby dobrze to współgrało z SEO. Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od konkurencyjności danej frazy (lub grupy fraz). Co do zasady jednak warto stawiać na to, żeby artykuł w miarę możliwości wyczerpywał temat, a w miarę możliwości z czasem go albo odświeżać albo rozbudowywać (co zresztą przy okazji jest dobrą okazją do przyciągnięcia użytkowników za pomocą informacji o aktualizacji w social mediach).

Pozycjonowanie strony internetowej - długość tekstu a zainteresowanie

Ubocznym efektem rozbudowy tekstu jest to, że użytkownicy na stronie z takimi treściami zostają dłużej. Choć nie ma bezpośrednich dowodów na to, że fakt ten wpływa na pozycjonowanie, istnieją ku temu przesłanki. Pewne jest natomiast, że zaangażowani użytkownicy podzielą się linkiem ze znajomymi, a linki już jak najbardziej mają przełożenie na efektywność pozycjonowania.

Pozycjonowanie strony internetowej a wynik w wyszukiwarce

Warto zauważyć, że rozbudowany artykuł nie tylko sam w sobie zwiększa otoczenie kontekstowe danej frazy, co sprzyja jej pozycjonowaniu. Tekst taki dodatkowo zawiera mnóstwo fraz pobocznych, klasyfikowanych jako wyrażenia z długiego ogona (long tail), a to z kolei sprawia, że strona zaczyna pojawiać się w wynikach dla innych słów kluczowych i przekłada się na dodatkowe wizyty. Co ciekawe, w niektórych przypadkach może to wręcz doprowadzić do odkrycia zupełnie nowych nisz i nowych pomysłów na kolejne grupy fraz, na które warto się pozycjonować.