Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie stron - jak prowadzić takie działania?

Reklamodawcy stawiają na skuteczne pozycjonowanie stron w Google

Efektywnie działania SEO muszą być podporządkowane zasadom omówionym w poprzedniej części artykułu. Jak było wspomniane, optymalizacja stron internetowych czy też e-sklepów lub innych witryn e-commerce dotyczy trzech ważnych zakresów - optymalizacji treści, kodu i grafik stron WWW. Badania rynku internetu w Polsce firmy IAB (Interactive Advertising Bureau Polska) udowadniają, że reklamodawcy inwestują w profesjonalne pozycjonowanie stron i przynosi ono już nawet 35% przychodów netto rynku reklamowego online w Polsce. Ten trend stale rośnie, bo jeszcze w 2007 r. było to tylko 19,7%!

SEM = SEO + PCC

Warto wyjaśnić, że SEM (Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach, to nie tylko pozycjonowanie stron (zwane też optymalizacją stron), lecz także model PPC (Pay Per Click), czyli płatne linki sponsorowane. Kampanie reklamowe oparte na PPC, czyli płatne za kliknięcie w link, oferuje na przykład AdWords w Google.

Co jest najważniejsze w pozycjonowaniu stron?

Jak znaleźć się w TOP 10 naturalnych wyników wyszukiwania w Google’u? Najlepszą odpowiedzią jest: zgodnie z polityką firmy Google. Dla osiągnięcia wysokiej pozycji ważne są cztery parametry:

  1. Liczba linków do naszej strony – im więcej, tym strona jest popularniejsza

  2. Jakość linków prowadzących do naszej strony – Google ceni najbardziej te pochodzące z „dobrych” stron, tzn. o prawidłowej optymalizacji, wysokiej zawartości merytorycznej treści i wysokim współczynniku PageRank

  3. Liczba odwiedzin strony – popularność w internecie także świadczy pośrednio o jej jakości

  4. Jakość budowy i treści strony – odpowiednia optymalizacja kodu i grafiki oraz treści, czyli tzw. contentu strony

Jak zdobyć wysokiej jakości linki do naszej strony?

Zdobywanie linków, czyli link building, jest jednym z najważniejszych działań w pozycjonowaniu stron. Już wiesz, że najcenniejsze są linki ze stron o wysokim PageRank. Jak je zdobyć? Można kupić je na stronach/platformach zawierających wysokiej jakości content marketingowy online. One specjalizują się w jego dostarczaniu, to jednak kosztuje. Można nawiązać współpracę z blogerami z danej dziedziny na zasadzie wymiany linków lub ogłosić konkurs dla blogerów. Ważne by były to blogi powiązane tematycznie z naszą stroną. Z reguły dostarczy to nam dobrej jakości linki. Nie stawiajmy na ilość, ale na jakość!

Warto budować opiniotwórcze strony z ciekawą zawartością, do której chętnie będą linkować zainteresowani tematem internauci z innych witryn. Strony eksperckie trzeba promować na forach internetowych i w mediach społecznościowych. Jeśli ktoś korzysta z naszych treści lub innych elementów takich jak logo czy marka, powinien zamieść link. Funkcjonują narzędzia monitorujące takie pobrania, można więc zwrócić się do administratorów o dodanie linku do naszej strony.

Dobrze też pomyśleć o promowaniu swoich linków w mediach społecznościowych: umieścić linki na Twitterze, Facebooku itp. Ważne jest też zaindeksowanie strony w wysokiej jakości katalogach np. w Polsce w katalogu Gazeta.pl czy Onet.pl. Warto skorzystać również z narzędzi, jakie oferuje Google np. z Google Webmaster Tools, w którym po sprawdzeniu wartości MozRank i MozTrus możemy ulepszać jakość i liczbę naszego portfolio linków. Używajcie tych linków, które generują 80% ruchu na stronie.

Jakich błędów unikać w SEO?

  • Błędy w link buildingu

Jakość ważniejsza niż ilość. W strategii zdobywania linków wpływających na pozycjonowanie strony obecnie najbardziej liczy się jakość linków. Błędem jest masowe zdobywanie linków słabej jakości, np. z podrzędnych katalogów, byle jakichś stron preclowych (tj. zawierających kombinacje słów kluczowych bez jakiejkolwiek merytorycznej treści) itp. Nie warto też inwestować w zdobywanie linków ze stron o niskim PageRank lub w ogóle tam niezindeksowanych.

Naturalność linków - co to? Liczy się jak największa naturalność linków, czyli zgodność z zapytaniem czytelników i ich zwyczajowymi zachowaniami. Błędem jest kupowanie akcji typu masowe klikanie w link. Żaden internauta naturalnie tak nie robi. Google wykryje, że danego dnia było np. 1000 kliknięć z danego IP. Nie należy też pozyskiwać linków przychodzących masowo, nienaturalnie, bo takie działania Google ukarze. Do sprawdzenia tego służy algorytm Pingwin. Lepiej, aby linków przybyło stopniowo, a nie nagle. Dobrze też mieć zróżnicowane portfolio linków przychodzących. Błędem jest pozyskiwanie ich tylko z kilku źródeł.