Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie stron - jak prowadzić takie działania?

Reklamodawcy stawiają na skuteczne pozycjonowanie stron w Google

Efektywnie działania SEO muszą być podporządkowane zasadom omówionym w poprzedniej części artykułu. Jak było wspomniane, optymalizacja stron internetowych czy też e-sklepów lub innych witryn e-commerce dotyczy trzech ważnych zakresów - optymalizacji treści, kodu i grafik stron WWW. Badania rynku internetu w Polsce firmy IAB (Interactive Advertising Bureau Polska) udowadniają, że reklamodawcy inwestują w profesjonalne pozycjonowanie stron i przynosi ono już nawet 35% przychodów netto rynku reklamowego online w Polsce. Ten trend stale rośnie, bo jeszcze w 2007 r. było to tylko 19,7%!

SEM = SEO + PCC

Warto wyjaśnić, że SEM (Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach, to nie tylko pozycjonowanie stron (zwane też optymalizacją stron), lecz także model PPC (Pay Per Click), czyli płatne linki sponsorowane. Kampanie reklamowe oparte na PPC, czyli płatne za kliknięcie w link, oferuje na przykład AdWords w Google.

Co jest najważniejsze w pozycjonowaniu stron?

Jak znaleźć się w TOP 10 naturalnych wyników wyszukiwania w Google’u? Najlepszą odpowiedzią jest: zgodnie z polityką firmy Google. Dla osiągnięcia wysokiej pozycji ważne są cztery parametry:

  1. Liczba linków do naszej strony – im więcej, tym strona jest popularniejsza

  2. Jakość linków prowadzących do naszej strony – Google ceni najbardziej te pochodzące z „dobrych” stron, tzn. o prawidłowej optymalizacji, wysokiej zawartości merytorycznej treści i wysokim współczynniku PageRank

  3. Liczba odwiedzin strony – popularność w internecie także świadczy pośrednio o jej jakości

  4. Jakość budowy i treści strony – odpowiednia optymalizacja kodu i grafiki oraz treści, czyli tzw. contentu strony

Jak zdobyć wysokiej jakości linki do naszej strony?

Zdobywanie linków, czyli link building, jest jednym z najważniejszych działań w pozycjonowaniu stron. Już wiesz, że najcenniejsze są linki ze stron o wysokim PageRank. Jak je zdobyć? Można kupić je na stronach/platformach zawierających wysokiej jakości content marketingowy online. One specjalizują się w jego dostarczaniu, to jednak kosztuje. Można nawiązać współpracę z blogerami z danej dziedziny na zasadzie wymiany linków lub ogłosić konkurs dla blogerów. Ważne by były to blogi powiązane tematycznie z naszą stroną. Z reguły dostarczy to nam dobrej jakości linki. Nie stawiajmy na ilość, ale na jakość!

Warto budować opiniotwórcze strony z ciekawą zawartością, do której chętnie będą linkować zainteresowani tematem internauci z innych witryn. Strony eksperckie trzeba promować na forach internetowych i w mediach społecznościowych. Jeśli ktoś korzysta z naszych treści lub innych elementów takich jak logo czy marka, powinien zamieść link. Funkcjonują narzędzia monitorujące takie pobrania, można więc zwrócić się do administratorów o dodanie linku do naszej strony.

Dobrze też pomyśleć o promowaniu swoich linków w mediach społecznościowych: umieścić linki na Twitterze, Facebooku itp. Ważne jest też zaindeksowanie strony w wysokiej jakości katalogach np. w Polsce w katalogu Gazeta.pl czy Onet.pl. Warto skorzystać również z narzędzi, jakie oferuje Google np. z Google Webmaster Tools, w którym po sprawdzeniu wartości MozRank i MozTrus możemy ulepszać jakość i liczbę naszego portfolio linków. Używajcie tych linków, które generują 80% ruchu na stronie.

Jakich błędów unikać w SEO?

  • Błędy w link buildingu

Jakość ważniejsza niż ilość. W strategii zdobywania linków wpływających na pozycjonowanie strony obecnie najbardziej liczy się jakość linków. Błędem jest masowe zdobywanie linków słabej jakości, np. z podrzędnych katalogów, byle jakichś stron preclowych (tj. zawierających kombinacje słów kluczowych bez jakiejkolwiek merytorycznej treści) itp. Nie warto też inwestować w zdobywanie linków ze stron o niskim PageRank lub w ogóle tam niezindeksowanych.

Naturalność linków - co to? Liczy się jak największa naturalność linków, czyli zgodność z zapytaniem czytelników i ich zwyczajowymi zachowaniami. Błędem jest kupowanie akcji typu masowe klikanie w link. Żaden internauta naturalnie tak nie robi. Google wykryje, że danego dnia było np. 1000 kliknięć z danego IP. Nie należy też pozyskiwać linków przychodzących masowo, nienaturalnie, bo takie działania Google ukarze. Do sprawdzenia tego służy algorytm Pingwin. Lepiej, aby linków przybyło stopniowo, a nie nagle. Dobrze też mieć zróżnicowane portfolio linków przychodzących. Błędem jest pozyskiwanie ich tylko z kilku źródeł.

  • Błędy w contencie

Bez przesady! Jednym z najczęściej popełnianych błędów w pozycjonowaniu stron jest budowanie zawartości strony, czyli jej treści, przez nadmierne nasycenie słowami kluczowymi. Nienaturalnie duża liczba słów kluczowych nie tylko zniechęca internautów, którzy czytają stronę, lecz także jest karana niższą pozycją w Google. Nasycenie strony słowami kluczowymi nie powinno przekraczać 9%! Nigdy nie należy umieszczać słów kluczowych ukrytych np. w tle (biały kolor fontu na białym tle)! Słowa kluczowe powinny być równomiernie rozmieszczone także w elementach funkcyjnych strony takich jak Menu, Sidebar, a także w górnej części strony w tzw. Top Feature oraz w nagłówkach. Oczywiście nie można przesadzić. Dobrze jest również używać różnych (choć pokrewnych) słów kluczowych. Nie wolno kopiować treści, ani kraść. Te same treści użyte ponownie powodują, że Google podejrzewa stronę o kopię (klon), czyli nieoryginalność lub plagiat i za to również karze. Ponadto dobrze, aby w treści witryny były linki wewnętrzne, tzn. odsyłające do jej innych części, zakładek, tekstów. Ich brak to też błąd.

Pamiętaj: treść tworzy się dla ludzi, nie tylko dla robotów Google! Co to znaczy w praktyce? Dobrze napisane treści wpłyną na zwiększenie liczby odwiedzin i naturalnego linkowania do nas. Grafika, atrakcyjność wizualna jest ważna, ale najważniejsza jest treść. Błędem jest pisanie tekstów za krótkich, niekonkretnych, nudnych. Także brak wezwania czytelnika do wykonania konkretnej akcji (brak tzw. call to action) to zmarnowana szansa na pokierowanie zachowaniem internauty. Źle napisany tekst nie tylko nie sprzeda naszego produktu lub usługi, lecz także wpłynie na gorsze pozycjonowanie strony.

  • Błędy w kodzie i konstrukcji strony

Nie pomijaj znaczników! Zgodnie z zasadami pozycjonowania stron internetowych pomijanie istniejących możliwości optymalizacji jest błędem. Powoduje utratę możliwości naturalnego wysokiego pozycjonowanie strony w Google. Należy odpowiednio wypełniać wszelkie znaczniki <title>, <keywords>, <description>, <metaname> i umiejętnie używać w nich fraz kluczowych. Dotyczy to nie tylko strony głównej, ale także wszystkich podstron, które muszą mieć metatytuły. To samo dotyczy „opisu” elementów graficznych. Nie wolno pozostawiać ich „pustych”. Każdy element, grafika, zdjęcia, pliki powinny być opatrzone znacznikami <alt> i <title> z użyciem słów kluczowych.

Błędem jest stosowanie zakazanych praktyk w kodzie! Na przykład tzw. cloakingu, czyli pokazywania robotom wyszukiwarki innej treści niż jest widoczna dla internauty (wspomniano już o słowach kluczowych ukrytych w tle strony). Inną zakazaną metodą jest tzw. doorway page – czyli używanie strony internetowej stworzonej wyłącznie pod wysoką pozycję w wyszukiwarce, która automatycznie przekierowuje do innej, właściwej strony. Ponadto, nie wolno używać domen-cieni, które automatycznie oszukują internautów i przekierowują do innych adresów. Tego typu praktyki to black hat SEO (czarne SEO). Za ich stosowanie możemy zostać ukarani przez Google nałożeniem filtra lub bana. Filtr spowoduje spadek pozycjonowania strony w naturalnych wynikach wyszukiwania lub jej usunięcie z wyników na konkretne frazy kluczowe. Zbanowanie to kara praktycznie nieodwracalna, ponieważ strona internetowa zostaje usunięta z indeksu i wyników wyszukiwania. To koniec marzeń o wysokich wynikach w pozycjonowaniu strony.

W którą stronę zmierza Google?

Po pierwsze - białe SEO. Google konsekwentnie rozwija swoją strategię, aby wyniki wyszukiwania były jak najlepiej dopasowane do zapytań internautów. Od lat prowadzi politykę karania nieuczciwych praktyk pozycjonowania strony, o których już wspomniano. Trzeba też do nich doliczyć SPAM, czyli masowe przesyłanie niechcianych wiadomości e-mailowych. Google wydaje też zalecenia dla webmasterów oraz popiera white hat SEO, czyli prawidłowe i uczciwe pozycjonowanie stron. Wspiera także prawidłowo pozycjonujące firmy, przyznając im tytułu partnera Google lub certyfikaty np. Google AdWords.

Drugim, ważnym aspektem są algorytmy. W cz.1 cyklu wspomniano o stosowanym przez Google algorytmie tzw. PageRank oraz nowszych Pingwin i Panda. Od 2013 r. Google stosuje także algorytm Koliber. Ten ostatni ma za zadanie “domyślić się” słowa kluczowego w zapytaniach internauty. Pomoże więc wyświetlić odpowiednie wyniki na pytanie, w którym słowo kluczowe nie wystąpiło. Jest pewna rewolucja w pozycjonowaniu stron. Można powiedzieć, że używanie synonimów i słów tematycznie powiązanych z frazą kluczową teraz także pomaga w pozycjonowaniu. Jednym słowem Google stawia na treść. Im lepsza, tym większa szansa na dobra pozycję strony w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Istotny jest także rozwój nowych funkcji wyszukiwania. Google prowadzi co najmniej 23 projekty, aby poprawić możliwości wyszukiwania. Wśród nich takie jak:

  • automatyczne podpowiedzi w oknie wyszukiwarki – generowane popularnością danej frazy,

  • dynamiczne wyświetlanie wyników podczas wpisywania zapytania do wyszukiwarki,

  • wyświetlanie miniaturek i listy produktów (płatne),

  • rozwój funkcji wyszukiwarki – wyszukiwanie zaawansowane, zawężone, filtry,

  • wyszukiwanie obrazem,

  • wyszukiwanie głosowe,

  • wyszukiwanie wiadomości, filmów, książek, lotów, aplikacji itp.,

  • wyświetlanie miniaturek obrazów, filmów w wynikach,

  • dostosowanie wyników wyszukiwania do danego języka, kraju, regionu,

  • filtr SafeSearch – ograniczający wyświetlanie treści dla dorosłych w wynikach.

Wszystkie wymienione kierunki rozwoju wyszukiwarki Google udowadniają, że skuteczne pozycjonowanie stron staje się coraz trudniejsze. Musi ono stale podążać za zmianami w wyszukiwarce i dostosowywać się do nich. Ważny jest kierunek tych zmian. Google zwraca największą uwagę na treść strony internetowej (sklepu e-commerce) i dopasowanie do zapytań internauty. Więcej o białym SEO i sposobach jego rozliczania w kolejnym artykule.