Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie stron w 2020 - jak prowadzić takie działania?

Ten, kto zna jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, może spać spokojnie i już dziś odcinać kupony od sukcesu. Ale czy recepta na skuteczne pozycjonowanie stron A.D. 2020 faktycznie jest tak prosta? No, niestety... Jak to zwykle bywa z Google, sprawa jest znacznie bardziej złożona. Sprawdź na co zwrócić szczególną uwagę w procesie pozycjonowania w 2020!

W niektórych branżach liczba mobilnych wyszukiwań przekroczyła w roku 2019 magiczne 50%. Trend ten będzie nadal utrzymywał się. Coraz chętniej i częściej będziemy wyszukiwać za pomocą naszych smartfonów. Nic zatem dziwnego, że Google w swoich wytycznych stale podkreśla, by dostosowywać strony do urządzeń mobilnych. Co to oznacza?

Zadbaj o prędkość wczytywania się strony – to parametr,na który Google zwraca szczególną uwagę. Jeśli masz wątpliwość czy Twoja strona została poprawie zoptymalizowana, skorzystaj z darmowego narzędzia PageSpeed Insights udostępnionego przez Google.

Jak poprawić prędkość ładowania się strony?

  • zadbaj o optymalizację rozmiaru obrazów i grafik,
  • zminimalizuj kod poprzedzający właściwe treści,
  • nie opóźniaj ładowania się witryny przez umieszczanie kodu java script u góry strony (jeśli jest taka możliwość zamieść go u dołu),
  • zoptymalizuj CSS.

Zadbaj, by Twoja strona była w pełni czytelna na urządzeniach mobilnych. Zastosuj technologię RWD (Responsiv Web Design) – tym sposobem zawartość Twojej witryny dostosuje się do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlana. Projektując stronę internetową zwróć uwagę, by rozmieszczenie elementów, ich wielkość była dobrze widoczna i klikalna dla użytkowników smartfonów oraz tabletów. Również treść powinna zostać tak zaplanowana, by użytkownik bez problemu znalazł interesujący go fragment. Menu tworzymy intuicyjne, łatwo dostępne, ale jednocześnie nie zasłaniające treści.

Content is the King... more than ever

Content, content i jeszcze raz content. Każda kolejna aktualizacja algorytmu Google potwierdza, że wartościowe treści obronią się same.

Zmiany wprowadzone przez giganta z Mountain View w sierpniu 2019 roku wskazały nowe wytyczne, które uwzględniane będą w tworzeniu rankingu. Algorytm o smakowitym akronimie E A-T podkreśla szczególną wagę trzech aspektów, które Google będzie promował lepszą widocznością, a są to:

  • Expertise czyli wiedza – zakłada, że autorzy treści na stronie są ekspertami z danej branży.
  • Authoritativeness czyli autorytet – zakłada, że portal powinien być autorytetem w danej dziedzinie.
  • Trustworthiness czyli wiarygodność – Google oceniać będzie wiarygodność serwisu.

Google szczególny nacisk kładzie na dostarczaniu użytkownikowi rzetelnych i unikatowych treści. To oręż wymierzony fake newsom. Dużą uwagę Google skupia na autorze treści, który powinien być ekspertem i autorytetem w swojej dziedzinie. Pod lupę została wzięta także wiarygodność samych portali. Nie bez znaczenia będzie również data publikacji. Takie działania mają sprawić, że użytkownik otrzyma wiarygodne, najbardziej aktualne i najwyższej jakości treści, bez konieczności sprawdzania na własną rękę czy korzysta z rzetelnych źródeł.

Pod koniec października 2019 Google wypuściło kolejną dużą aktualizację. Celem BERTa, o którym mowa, jest lepsze zrozumienie przez wyszukiwarkę naturalnego języka. Wychwytywanie przez Google niuansów sprawić ma, że użytkownik otrzyma wyniki jeszcze lepiej odpowiadające zapytaniu. Co to oznacza dla SEO? Koniec ze sztucznie tworzonymi słowami kluczowymi i treściami po brzegi naszpikowanymi frazami.

Czego nie robić? 

No to Google namieszało. Jak zwykle łatwiej jest wypunktować czego nie robić niż ze stuprocentową pewnością stwierdzić, że określone działanie wywinduje naszą stronę w rankingu Google. Czas pokaże na ile nowe wytyczne giganta przetasują wyniki wyszukiwania.

Zdecydowanie powinniśmy wyzbyć się starych nawyków takich, jak upychanie słów kluczowych w treściach, meta znacznikach, kodzie strony. Jeśli już, to dbajmy, by były one jak najbardziej zbliżone do naturalnego języka. Niewątpliwe bardziej istotna okazuje się merytoryka treści niż jej długość.

Dużym wyzwaniem w świetle ostatnich zmian będzie także budowanie strategii linkbulidingu. Od kilku dobrych lat wiadomo, że nie tyle ilość, co jakość backlinków ma znaczenie. Ale dziś? Tylko linki od dużych wydawców? Tylko nasi autorzy publikujący w dużych serwisach? Co na to branża? Co na to Google?

Z agencją czy na własną rękę? 

Korci Cię, by spróbować pozycjonowania na własną rękę? To nie będzie łatwe. Wiedza to nie wszystko. Agencje zajmujące się pozycjonowaniem czy SEO freelanserzy korzystają z wielu narzędzi pozwalających śledzić działania Twojej konkurencji czy dokładnie mierzyć efekty własnych działań. Korzystanie z nich na własną rękę jest dość kosztowne. W pozycjonowaniu poza czysto teoretyczną wiedzą, przydaje się zdecydowanie wiedza empiryczna. Z każdym kolejnym projektem SEO specjalista przekonuje się co rzeczywiście odnosi rezultaty. Dochodzenie do takich wniosków na własną rękę może okazać się bardzo czaso- i kosztochłonne. Niemniej jednak, wiedza o aktualnie obowiązujących w SEO trendach, okazuje się niezwykle pomocna podczas współpracy z ekspertami.