Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie stron - czym jest i jak wpływa na pozycję w Google

Pamiętacie słowa Billa Gatesa: Kogo nie ma w internecie, ten nie istnieje? Dziś to oczywistość, ale rzeczywistość w marketingu internetowym zmienia się szybko i trzeba za tym nadążyć. Obecnie można by powiedzieć: Kogo nie ma na 1 stronie wyników wyszukiwania słowa kluczowego w Google, ten nie istnieje. Internet to miliony stron WWW, portali, blogów, sklepów e-commerce i innych miejsc. W tym gąszczu już od wielu lat życie każdego internauty ułatwiają wyszukiwarki. I tu rodzi się pytanie, dlaczego Google? Odpowiedź jest jasna – to prawie monopolista na rynku globalnym, a szczególnie na rynku polskim. Dlatego jeśli chcesz odnieść sukces w sieci to pozycjonowanie stron powinno być podstawą Twoich działań marketingowych. 

Pozycjonowanie stron – dlaczego Google i długo, długo nic innego?

Według najnowszych badań przeprowadzonych w lutym 2017 r. - Google ma ponad 98% udziału w rynku wyszukiwarek i na pewno ten trend będzie się umacniać. Wyszukiwarkę MSN używało już tylko 1,06% internautów a Yahoo zaledwie 0,88%. Nie ma wątpliwości, kto jest liderem polskiego rynku wyszukiwarek. Wniosek jest prosty: Jeżeli chcesz, aby ktokolwiek znalazł twoją firmę w internecie, postaw na SEO, czyli tzw. pozycjonowanie stron - w Google.

Jak działa Google?

Google to globalna, gigantyczna wyszukiwarka internetowa, która 24 godziny na dobę skanuje zasoby całego światowego internetu za pomocą tzw. robotów, czyli automatycznych programów komputerowych. To jasne, że przeglądanie ponad stu milionów gigabajtów danych z całej sieci musi odbywać się według jakiegoś klucza. Podstawowym zadaniem „robotów” Google jest indeksowanie. Co to znaczy? Google wchodzi na znane już z poprzednich wyszukiwań listy adresów internetowych i map witryn. Następnie zagląda na strony WWW i szuka linków do kolejnych stron (adresów). I co dalej?

Google indeksuje strony, czyli porządkuje informacje wg określonych słów kluczowych tj. fraz kluczowych. Jeśli znajdzie je w danym miejscu w „odpowiedniej jakości” indeksuje tę stronę dla danej frazy w swoich rankingach wyszukiwania. Łatwe, prawda? – Nie do końca. Stosuje do tego indeksowania algorytmy Google, których dokładne dane znają tylko programiści Google. Po co? Aby zapewnić obiektywność wyników, unikać oszustw i nadużyć właścicieli stron WWW, sklepów e-commerce i innych miejsc w internecie. Jak o tym pisze sama firma?:

Algorytmy to programy komputerowe, które analizują różne wskazówki, by dać ci dokładnie to, czego potrzebujesz.

Firma Google przyznaje, że stosuje ponad 200 niepowtarzalnych wskaźników w swoich algorytmach wyszukiwania. I jak tu wypromować swój e-biznes (e-commerce)? Odpowiedzią jest profesjonalne pozycjonowanie stron.

Co to znaczy pozycjonowanie stron w Google?

Pozycjonowanie stron WWW jest w języku polskim częściej używaną nazwą niż optymalizacja stron internetowych i ma trochę inne znaczenie, ale w gruncie rzeczy oba terminy łącznie są odpowiednikiem angielskiego skrótu SEO (search engine optimization). Jest to zespół działań, których celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania w Google. Naturalne wyniki to nic innego, jak efekt działania wspominanych wcześniej algorytmów Google. Ich znaczenie jest bardzo duże, bo wysoka pozycja w Google procentuje wzrostem liczby odwiedzin adresu WWW (strony internetowej, sklepu internetowego itp.). To oczywiście powoduje wzrost sprzedaży usług i produktów.

Dlaczego to tak ważne? Ponieważ ponad 80% internautów nie zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania w Google. I co z tego, że jest tam adres twojej firmy, skoro nikt tego nie ogląda? Co prawda naturalne wyniki pozycjonowania stron rywalizują o wyniki pierwszej stronie w Google z płatnymi linkami oznaczonymi jako reklama lub listami/obrazami produktów. Ale jak łatwo się domyślić, koszty reklamy na pierwszej stronie wyszukiwania są wysokie, a skuteczne pozycjonowanie strony może zapewnić tę samą oglądalność na tej stronie z mniejszym kosztem. Poza tym wyświetlenie w naturalnych wynikach jest gwarancją jakości strony/sklepu internetowego. Fakt, że trudno jest to osiągnąć, świadczy o prestiżu i doświadczeniu oraz długim istnieniu strony w sieci, bo być na szczycie naturalnych wyników to jest coś, a reklamę na 1. stronie Google za odpowiednie pieniądze może kupić każdy. W praktyce więc liczy się TOP 10 naturalnych wyników wyszukiwania (tyle z reguły mieści się na 1. stronie w Google poza płatnymi reklamami). Oczywiście najlepsze są pozycje na górze strony, czyli TOP 3!

Pozycjonowanie stron + optymalizacja = SEO

Pozycjonowanie stron - można powiedzieć, że w pewnym sensie odbywa się poza stroną WWW (sklepem), np. poprzez zdobywanie dobrej jakości linków, ale żeby te działania przyniosły dobry skutek, musi wystąpić jednocześnie z optymalizacją, która dotyczy samej strony. Każda strona internetowa, sklep e-commerce, blog i inne treści zawarte pod konkretnym adresem WWW powinny zostać zaprojektowane optymalnie pod kątem znalezienia w globalnej sieci – czyli internecie. Dać się znaleźć w internecie potencjalnym klientom – to klucz do sukcesu! Pamiętacie modne kiedyś strony w technologii Flash? Dziś to klucz do porażki twojego e-biznesu. Jeśli ktoś z was ma jeszcze stronę lub sklep w starej technologii, natychmiast to zmieńcie! Technologia wykonania bloga, strony, sklepu w e-commerce - to 1/4 sukcesu! Pomogą wam specjaliści w dziedzinie optymalizacji stron WWW i sklepów internetowych. Skuteczne pozycjonowanie stron w głównej mierze zależy od optymalizacji, która polega na jak najlepszym dopasowaniu strony internetowej (sklepu, bloga itp.) do wymagań wyszukiwarki internetowej (głównie Google). Główne trzy części optymalizacji to treść (tzw. content), kod oraz grafika.

Optymalizacja stron w praktyce

  • Optymalizacja treści strony internetowej to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji. Dlaczego tak ważny? Ewolucja algorytmów w wyszukiwarkach (głównie w Google) idzie w stronę jak najlepszej zgodności treści z szukaną przez internautę frazą. Obecnie działają najważniejsze algorytmy: „Panda”, który z wyników wyszukiwania w Google usuwa treści o niskiej jakości, oraz „Pingwin”, który karze strony za słabej jakości linki lub nadmierną (nienaturalną) ich liczbę. Im więc treść strony wyda się Google bardziej związana z zapytaniem, tym lepiej. Optymalizacja treści to umiejętne używanie i rozmieszczanie (np. w nagłówkach) w treści słów kluczowych i im pokrewnych, które internauci najczęściej wpisują w wyszukiwarkę. Ważny jest też adres strony WWW, układ menu, logiczne rozmieszczenia tekstu i informacji. Zawartość strony, czyli treść - to tzw. content. Jakość treści i ich powiązanie z danym tematem (frazą kluczową) ma wpływ na pozycjonowanie stron. Dlatego marketing internetowy jest tak bardzo powiązany z dobrym copywritingiem. To treści sprzedają nasz produkt lub usługę! Nie wystarczy ładna forma graficzna. Internauta szuka informacji i odpowiedzi na swoje pytania, a tylko dobrze napisany tekst może taką funkcję spełnić.

  • Optymalizacja kodu strony internetowej to przede wszystkim jego pisanie pod kątem programów stosowanych przez wyszukiwarkę Google do przeglądania i indeksowania stron WWW. Koncern Google co jakiś czas zmienia te algorytmy, ale wiadomo, że uwagę trzeba zwrócić szczególnie na: metatagi, nagłówki i ich hierarchię, hiperłącza, czyli linki, treści, czyli teksty i ich zawartość pod kątem słów kluczowych, elementy graficzne i ich opis (otagowanie), a także konfigurację serwera. Co jeszcze jest ważne? Wspomniana już technologia, która wpływa na szybkość i prawidłowość wyświetlania się strony oraz zgodność z aktualnymi standardami. Tu szczególnie dobrze jest, żeby wszystkie funkcje strony WWW czy sklepu internetowego prawidłowo działały na urządzeniach mobilnych, czyli były responsywne. Dlaczego to tak istotne? Od lat liczba użytkowników internetu w urządzeniach mobilnych rośnie. Badania firmy Gemius na grudzień 2015 r. jasno pokazują, że dla stron internetowych ponad 20 proc. ruchu z tabletów i smartfonów generują internauci w Polsce. Jak podaje portal mobirank.pl dokładnie jest to 20,7 procent.

  • Optymalizacja grafiki strony internetowej szczególnie ważna przy korzystaniu ze stron lub sklepów internetowych na urządzeniach mobilnych. Grafika strony internetowej czy sklepu e-commerce to nie tylko ozdoba, to także element wpływający na wyświetlanie się strony. Optymalizacja grafiki to takie przygotowanie zdjęć, grafik, plików, filmów itp., aby nie były zbyt ciężkie, czyli nie miały za dużo kilobajtów/megabajtów i szybko się ładowały nawet przy słabszych łączach internetowych. Powinny też nie tracić na jakości podczas kompresji w internecie. Oczywiste jest używanie przeznaczonych do internetu formatów plików, np. jeśli animacje to w GIF, a nie we Flashu. Optymalizacja grafiki to także jej odpowiednie otagowanie, gdyż wspomaga pozycjonowanie stron. I jeszcze jedna ważna rzecz, o której już była mowa – responsywność. Grafika, zdjęcia itd. muszą się prawidłowo i wyraźnie wyświetlać na urządzeniach mobilnych. Trzeba też myśleć o skali wyświetlaczy tych urządzeń - to nie ekrany 17-calowe jak w laptopach, tylko np. 4-, 7-calowe! Żeby element graficzny był widoczny i funkcjonalny musi być dobrze zaprojektowany.

Pozycjonowanie stron WWW lub sklepów e-commerce to ważna część marketingu internetowego. W kolejnej części artykułu dowiecie się, jak zdobywać wysokiej jakości linki, jakich błędów unikać i jak rozliczać działania SEO.