Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie stron - czym jest i jak wpływa na pozycję w Google

Pamiętacie słowa Billa Gatesa: Kogo nie ma w internecie, ten nie istnieje? Dziś to oczywistość, ale rzeczywistość w marketingu internetowym zmienia się szybko i trzeba za tym nadążyć. Obecnie można by powiedzieć: Kogo nie ma na 1 stronie wyników wyszukiwania słowa kluczowego w Google, ten nie istnieje. Internet to miliony stron WWW, portali, blogów, sklepów e-commerce i innych miejsc. W tym gąszczu już od wielu lat życie każdego internauty ułatwiają wyszukiwarki. I tu rodzi się pytanie, dlaczego Google? Odpowiedź jest jasna – to prawie monopolista na rynku globalnym, a szczególnie na rynku polskim. Dlatego jeśli chcesz odnieść sukces w sieci to pozycjonowanie stron powinno być podstawą Twoich działań marketingowych. 

Pozycjonowanie stron – dlaczego Google i długo, długo nic innego?

Według najnowszych badań przeprowadzonych w lutym 2017 r. - Google ma ponad 98% udziału w rynku wyszukiwarek i na pewno ten trend będzie się umacniać. Wyszukiwarkę MSN używało już tylko 1,06% internautów a Yahoo zaledwie 0,88%. Nie ma wątpliwości, kto jest liderem polskiego rynku wyszukiwarek. Wniosek jest prosty: Jeżeli chcesz, aby ktokolwiek znalazł twoją firmę w internecie, postaw na SEO, czyli tzw. pozycjonowanie stron - w Google.

Jak działa Google?

Google to globalna, gigantyczna wyszukiwarka internetowa, która 24 godziny na dobę skanuje zasoby całego światowego internetu za pomocą tzw. robotów, czyli automatycznych programów komputerowych. To jasne, że przeglądanie ponad stu milionów gigabajtów danych z całej sieci musi odbywać się według jakiegoś klucza. Podstawowym zadaniem „robotów” Google jest indeksowanie. Co to znaczy? Google wchodzi na znane już z poprzednich wyszukiwań listy adresów internetowych i map witryn. Następnie zagląda na strony WWW i szuka linków do kolejnych stron (adresów). I co dalej?

Google indeksuje strony, czyli porządkuje informacje wg określonych słów kluczowych tj. fraz kluczowych. Jeśli znajdzie je w danym miejscu w „odpowiedniej jakości” indeksuje tę stronę dla danej frazy w swoich rankingach wyszukiwania. Łatwe, prawda? – Nie do końca. Stosuje do tego indeksowania algorytmy Google, których dokładne dane znają tylko programiści Google. Po co? Aby zapewnić obiektywność wyników, unikać oszustw i nadużyć właścicieli stron WWW, sklepów e-commerce i innych miejsc w internecie. Jak o tym pisze sama firma?:

Algorytmy to programy komputerowe, które analizują różne wskazówki, by dać ci dokładnie to, czego potrzebujesz.

Firma Google przyznaje, że stosuje ponad 200 niepowtarzalnych wskaźników w swoich algorytmach wyszukiwania. I jak tu wypromować swój e-biznes (e-commerce)? Odpowiedzią jest profesjonalne pozycjonowanie stron.

Co to znaczy pozycjonowanie stron w Google?

Pozycjonowanie stron WWW jest w języku polskim częściej używaną nazwą niż optymalizacja stron internetowych i ma trochę inne znaczenie, ale w gruncie rzeczy oba terminy łącznie są odpowiednikiem angielskiego skrótu SEO (search engine optimization). Jest to zespół działań, których celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania w Google. Naturalne wyniki to nic innego, jak efekt działania wspominanych wcześniej algorytmów Google. Ich znaczenie jest bardzo duże, bo wysoka pozycja w Google procentuje wzrostem liczby odwiedzin adresu WWW (strony internetowej, sklepu internetowego itp.). To oczywiście powoduje wzrost sprzedaży usług i produktów.

Dlaczego to tak ważne? Ponieważ ponad 80% internautów nie zagląda na drugą stronę wyników wyszukiwania w Google. I co z tego, że jest tam adres twojej firmy, skoro nikt tego nie ogląda? Co prawda naturalne wyniki pozycjonowania stron rywalizują o wyniki pierwszej stronie w Google z płatnymi linkami oznaczonymi jako reklama lub listami/obrazami produktów. Ale jak łatwo się domyślić, koszty reklamy na pierwszej stronie wyszukiwania są wysokie, a skuteczne pozycjonowanie strony może zapewnić tę samą oglądalność na tej stronie z mniejszym kosztem. Poza tym wyświetlenie w naturalnych wynikach jest gwarancją jakości strony/sklepu internetowego. Fakt, że trudno jest to osiągnąć, świadczy o prestiżu i doświadczeniu oraz długim istnieniu strony w sieci, bo być na szczycie naturalnych wyników to jest coś, a reklamę na 1. stronie Google za odpowiednie pieniądze może kupić każdy. W praktyce więc liczy się TOP 10 naturalnych wyników wyszukiwania (tyle z reguły mieści się na 1. stronie w Google poza płatnymi reklamami). Oczywiście najlepsze są pozycje na górze strony, czyli TOP 3!

Pozycjonowanie stron + optymalizacja = SEO

Pozycjonowanie stron - można powiedzieć, że w pewnym sensie odbywa się poza stroną WWW (sklepem), np. poprzez zdobywanie dobrej jakości linków, ale żeby te działania przyniosły dobry skutek, musi wystąpić jednocześnie z optymalizacją, która dotyczy samej strony. Każda strona internetowa, sklep e-commerce, blog i inne treści zawarte pod konkretnym adresem WWW powinny zostać zaprojektowane optymalnie pod kątem znalezienia w globalnej sieci – czyli internecie. Dać się znaleźć w internecie potencjalnym klientom – to klucz do sukcesu! Pamiętacie modne kiedyś strony w technologii Flash? Dziś to klucz do porażki twojego e-biznesu. Jeśli ktoś z was ma jeszcze stronę lub sklep w starej technologii, natychmiast to zmieńcie! Technologia wykonania bloga, strony, sklepu w e-commerce - to 1/4 sukcesu! Pomogą wam specjaliści w dziedzinie optymalizacji stron WWW i sklepów internetowych. Skuteczne pozycjonowanie stron w głównej mierze zależy od optymalizacji, która polega na jak najlepszym dopasowaniu strony internetowej (sklepu, bloga itp.) do wymagań wyszukiwarki internetowej (głównie Google). Główne trzy części optymalizacji to treść (tzw. content), kod oraz grafika.

Możesz ocenić ten artykuł