Poradnik Przedsiębiorcy

Jak mierzyć skuteczność akcji marketingowych w Internecie?

Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoje działania marketingowe spełniają założone cele to koniecznie weryfikuj ich jakość. Im dokładniej i rzetelniej będziesz kontrolować wyniki działań marketingowych, tym lepiej zoptymalizujesz działania w przyszłości, a także będziesz sumienniej zarządzać budżetem klienta. Pamiętaj, że dobra współpraca opiera się przede wszystkim na realizowaniu potrzeb klienta. Jak weryfikować skuteczność akcji marketingowych? Odpowiadamy!

Jak zweryfikować działanie marketingowe?

Wbrew przekonaniom niektórych osób, każde działanie marketingowe można zweryfikować poprzez spełnienie określonych założeń projektowych. Jak powstaje taka strategia? Rozpoczyna się, jak zwykle dogłębną analizą specjalistów z działów SEO, analityki, contentu oraz sprzedaży. W działaniach nastawionych na wzrost konwersji, sprawdza się dane zebrane w narzędziach analitycznych oraz przekłada wiedzę o nich, na możliwe do osiągnięcia rezultaty.

Każde działanie marketingowe musi przynieść widoczną korzyść, optymalizować budżet i rozwijać zasięgi klienta. W innym przypadku, żadna ze strategii nie przyniesie założonych celów.

Jak weryfikować skuteczność akcji marketingowych i zasięgi artykułów na blogu?

Blogi firmowe tworzy się nie tylko w celu przedstawienia zespołu lub marki w roli eksperta, ale również dla zwiększenia zasięgów w naturalnych wynikach wyszukiwania. Z tematycznych wpisów, opublikowanych na blogu firmowym można również stworzyć ścieżkę do przejścia bezpośrednią w ofertę produktową, a także do kategorii sezonowych, które aktualnie najlepiej sprzedają.

Jak zweryfikować, czy blog spełnia te wszystkie funkcje? Wszystkie dane zbiera Google Analytics. Wchodząc w zakładkę zachowania użytkowników, a także tworząc konkretne zadanie, mamy pewność, że użytkownik wszedł do artykułu, przeczytał go, spędzając na lekturze odpowiednią ilość czasu, a następnie przeszedł dalej, wykonując określoną w strategii akcję.

Weryfikując takie dane, możemy dowolnie modyfikować ścieżkę zakupową, a także skupić się na rozwoju tych wpisów, które obejmują swoim zasięgiem najwięcej czytających.

Pamiętaj: w przypadku wpisów na blogu, dobrym wskaźnikiem skuteczności będzie bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń. Jeśli będzie on wysoki, ale jednocześnie czas spędzony na wpisie będzie dostatecznie długi, to nie masz czym się martwić. Prawdopodobnie użytkownik wszedł na wpis, otrzymał odpowiednią dawkę informacji i wyszedł. Jeśli czas spędzony na witrynie będzie krótki to może oznaczać, że architektura artykułu nie spełniła jego oczekiwań.

Weryfikacja e-mailingu oraz bannerów?

Tu analityka jest znacznie łatwiejsza, bo już podczas tworzenia strategii marketingowej dla tych produktów, zakładamy jasne cele. Akcja, czyli wejście w banner lub konkretny button w mailu będzie naszym założeniem. Liczba kliknięć wskaże, czy komunikat był dostatecznie czytelny, czy grafika przekonała do wejścia w link lub czy call to action było odpowiednio sprecyzowane. Pamiętaj, jednak, że samo wejście w link to nie wszystko - celem działania będzie przecież złożenie zamówienia.

Załóż w Google Analytics odpowiednie zadanie, które poprowadzi Cię przez całą ścieżkę Twojego potencjalnego użytkownika. Może się okazać, że na którymś z etapów to Ty, źle założyłeś cele lub droga przejścia do koszyka jest zbyt długa.

Mierzyć możesz w swoich działaniach wszystko - liczbę sesji, przejścia na konkretną podstronę, zachowanie użytkowników, liczbę konwersji. Najważniejsze to jednak wyciągnąć z zebranych informacji odpowiednie wnioski oraz wdrażać je w późniejszych działaniach.