Długość artykułu to jeden z aspektów, który przekłada się na jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak długi powinien być więc dobry artykuł? O czym pamiętać przy jego tworzeniu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się poniżej.
Czy istnieje idealna długość artykułu na bloga?
Tego typu pytanie zadaje sobie wielu zarówno początkujących, jak i bardziej zaawansowanych twórców. Kategorycznie należy stwierdzić, że idealna długość tekstu na bloga nie istnieje, ponieważ uznanie czytelników zdobywają zarówno krótkie teksty składające się z około 3 tys. znaków ze spacjami, jak i długie artykuły, które liczą kilkanaście tysięcy znaków. Wiele w tym przypadku zależy od konkretnej tematyki oraz stylu prowadzenia bloga, ponieważ nawet złożony temat można podzielić na cykl tekstów.
Wiele osób zastanawia się również, czy istnieje optymalna długość tekstu z punktu widzenia SEO? W tym przypadku również nie można wskazać konkretnej liczby znaków, ponieważ różne narzędzia i badania prezentują wykluczające się wzajemnie informacje. Praktyka jednak pokazuje, że dłuższe teksty zdecydowanie lepiej się indeksują. Oczywiście za długością musi iść również jakość, ponieważ artykuł musi być przede wszystkim tworzony dla użytkownika, a nie dla wyszukiwarki. Warto więc trzymać się zasady, by możliwie jak najlepiej wyczerpać dany temat, ale unikać lania wody, czy zbędnych powtórzeń. Tworząc długie teksty należy również pamiętać o odpowiednim formatowaniu, które sprawi, że będą one czytelne oraz możliwe będzie ich skanowanie.
W tym miejscu warto również pochylić się nad kwestią minimalnej długości tekstu, ponieważ wiele prostych tematów nie będzie wymagało obszernych wyjaśnień, czy dodatkowych komentarzy. Według jednej z najpopularniejszych wtyczek do WordPress, czyli YOAST Seo zalecana minimalna długość artykułu to 300 słów, czyli około 2 tys. znaków ze spacjami. Narzędzie wskazuje jednocześnie, że mniejsza liczba słów może negatywnie wpłynąć na pozycję artykułu w wyszukiwarce.
Jak formatować długie teksty?
W poprzednim akapicie wspomniano, że algorytmy Google doceniają długie artykuły oraz że powinny one zawierać odpowiednie formatowanie, co pozytywnie wpłynie na czytelność. O tej kwestii nie można zapominać również w przypadku krótkich artykułach, jednak szczególnie ważne jest to przy dłuższych treściach. Co zatem należy zrobić, by artykuł na bloga był przejrzysty? Przede wszystkim należy pamiętać o:
- stworzeniu konspektu - pozwala to odpowiednio zaplanować rozmieszczenie treści oraz ułatwia zawarcie wszystkich niezbędnych informacji;
- śródtytułach - podział tekstu na akapity wyróżnione nagłówkami H2 i H3 korzystnie wpływa nie tylko na jego czytelność, ale jest również istotny pod kątem SEO. Wynika to z faktu, że użycie słów kluczowych w nagłówkach nadaje im zdecydowanie większą moc, co przekłada się na pozycję artykułu w wyszukiwarce;
- pogrubieniu najważniejszych informacji - wyróżnienie istotnych fragmentów pozwala czytelnikowi szybko przeskanować artykuł i dotrzeć do treści, która jest dla niego najważniejsza. Należy bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że w przypadku bardzo długich tekstów większość użytkowników może nie być zainteresowanym, czy nie mieć czas na lekturę całości. Szybkie znalezienie interesującego fragmentu sprawia jednak, że czytelnik uznaje tekst za wartościowy, a cały blog za przyjazny i może zdecydować się na powrót w przyszłości. Pogrubienie najważniejszych informacji jest również ważne z punktu widzenia SEO, ponieważ w wyróżnionych fragmentach znajdują się zazwyczaj słowa kluczowe, do których robot Google dociera zdecydowanie szybciej;
- justowaniu - odpowiednio sformatowany blok tekstu jest najzwyczajniej w świecie bardziej czytelny oraz lepiej wygląda po wyświetleniu na ekranie komputera, czy smartfona.
Dodatkowym elementem poprawiającym czytelność długich artykułach blogowych jest spis treści. Umieszczenie go na początku artykułu umożliwia czytelnikowi szybką weryfikację tego, czy w tekście poruszony został interesujący go temat. Linkowanie ze spisu treści do poszczególnych nagłówków pozwala również w błyskawiczny sposób przenieść się do konkretnego fragmentu. Zamieszczenie spisu treści docenią z pewnością również algorytmy wyszukiwarki, ponieważ jego obecność w artykule ułatwia robotom zrozumienie treści i budowy tekstu. Stworzenie spisu treści umożliwia także linkowanie fraz z długiego ogona, co pozwala zwiększyć ruch organiczny.
Co oprócz długości wpływa na popularność tekstów?
Długość tekstu niewątpliwie przekłada się na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie większy ruch na stronie. Obszerniejszy artykuł z reguły również lepiej wyczerpuje temat i zawiera wartościowych informacji co przekłada się na uznanie czytelników. Wysoka jakość w odniesieniu do długości to jednak nie jedyny element wpływający na popularność tekstu. Wpływają na nią również inne elementy, do których zaliczyć można:
- chwytliwy tytuł - powinien on przyciągnąć uwagę czytelnika oraz skłonić go do lektury, należy jednak pamiętać o unikaniu clickbaitów,
- czytelność tekstu - formatowanie, nagłówki itp.,
- wykorzystanie mediów - jakościowe zdjęcia, interesujące grafiki, czy filmy, które podnoszą wartość tekstu,
- słowa kluczowe - właściwy dobór fraz pozwala podnieść pozycję w wyszukiwarce, a co za tym idzie zwiększyć ruch organiczny. Należy pamiętać zarówno o głównych słowach kluczowych, jak i ich odmianie, czy długim ogonie,
- tematyka - należy mieć świadomość, że jeden temat jest bardziej interesujący, a drugi mniej. Poruszając właściwe tematy można zyskać większe grono odbiorców, którzy będą udostępniali dalej ciekawe według nich treści;
- styl pisania - element, nad którym warto pracować, ponieważ jeżeli tekst będzie się dobrze czytał to istnieje większa szansa, że użytkownik przeczyta go w całości i postanowi zajrzeć do innych artykułów na blogu.
Oczywiście nie są to wszystkie elementy wpływające na popularność tekstów na blogu, ponieważ można byłoby w tym gronie wymienić np. zainteresowanie daną branżą, czy pozycję na rynku konkretnego blogera. Warto również wiedzieć, że tak naprawdę liczyć może się wszystko, co ma wpływ na pozytywny odbiór artykułu, bloga jako całości, czy jego autora.
Podsumowując należy stwierdzić, że to długość artykułu na bloga nie jest kluczowym elementem jeśli chodzi o uznanie go za wartościowy zarówno przez użytkownika, jak i wyszukiwarkę. Zdecydowanie ważniejsza jest jego jakość, która musi odpowiednio współgrać z objętością. Tworząc tekst na bloga należy więc zamiast pilnować liczby znaków, skupić się na wartościowej treści oraz dać czytelnikowi to, czego on szuka w Internecie.