Poradnik Przedsiębiorcy

Jak wycenić wartość stron internetowych?

Strony internetowe można obecnie sprzedawać jak każdy inny towar. Choć pewnie nietrudno byłoby znaleźć kupca na interesującą witrynę o dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania i ciekawej treści, to problemów nastręcza niewątpliwie jej wycena. Jest wiele sposobów na oszacowanie, jaka jest wartość stron internetowych. W tym tekście przybliżymy ci kilka metod określania wartości stron - dzięki temu lepiej wycenisz swój portal, a także bez problemu zorientujesz się, gdy potencjalny sprzedawca będzie zawyżał ceny.

Co wpływa na wartość stron internetowych?

Na wartość stron internetowych składa się szereg pojedynczych czynników, które uwzględnia się w specjalnych algorytmach, obliczających szacowaną wartość pieniężną. Można w pewnym uproszczeniu wymienić ich kilka, choć nie wszystkie muszą być zastosowane przy obliczaniu wartości strony. Na takie czynniki najczęściej zwracają uwagę dostępne w sieci narzędzia do obliczania wartości stron:

  1. linki przychodzące do wycenianej strony - brana pod uwagę jest zarówno ich ilość, jak i wartość,

  2. obecna pozycja strony w wynikach wyszukiwania,

  3. Page Rank strony,

  4. liczba unikatowych odwiedzających (czyli liczbę unikatowych IP odwiedzających konkretną stronę w danym okresie, a nie liczbę odwiedzin strony).

  5. wartość strony w social media - określana częstotliwością aktualizacji treści na powiązanych stronach w serwisach społecznościowych, liczebnością społeczności skupionych wokół nich i jej interakcją z treściami publikowanymi na stronie w danym medium,

  6. liczba zaindeksowanych podstron,

  7. szybkość ładowania strony,

  8. współczynnik odrzuceń danej strony (czyli ilość sesji na stronie, podczas których nie wykonano ani jednej akcji),

  9. dywersyfikacja ruchu na stronie - czy ruch na stronie generowany jest np. tylko przez reklamy w wyszukiwarce, czy także poprzez inne źródła - im większa dywersyfikacja ruchu, tym strona oceniania jest jako lepsza.

Wartość stron internetowych - narzędzia do wyceny

Powyższe czynniki służą dostępnym w sieci bezpłatnym narzędziom, które za pomocą ustalonych algorytmów ustalają w oparciu o nie wartość stron internetowych. Różne narzędzia biorą pod uwagę różne czynniki - proste korzystają z 3-4 z nich, zaś bardziej złożone - nawet z kilkudziesięciu. Przedstawimy pokrótce trzy dostępne bezpłatnie w sieci narzędzia służące do wyceny stron internetowych. Należy jednak pamiętać, że wartość wyznaczona za ich pomocą jest szacunkowa i pod uwagę trzeba wziąć także inne kryteria, o których wspomnimy w dalszej części tekstu.

Speedtest

Po wejściu w zakładkę “Wycena stron” umieszczasz link do strony w okienku. Klikasz przycisk “Rozpocznij wycenę” i niemal natychmiast narzędzie przedstawia ci szacunkową wartość pieniężną strony w oparciu m.in. o unikatowych odwiedzających w skali dnia, Page Rank oraz wartość linków przychodzących. Speedtest jest dość popularnym narzędziem, choć biorącym pod uwagę w obliczeniach małą liczbę czynników.

YourWebsiteValue

Anglojęzyczne narzędzie pozwalające na analizę wartości strony w oparciu o większą liczbę kryteriów niż Speedtest. Po wpisaniu adresu URL interesującej cię strony narzędzie dokonuje szybkiego obliczenia jej wartości. Szacowana cena wyznaczana jest dzięki analizie m.in. zaindeksowanych podstron, unikatowych odwiedzających w ciągu dnia, wartości linków przychodzących, szybkości ładowania strony, współczynnika odrzuceń, aktywności w social media.

Siteprice

Również narzędzie anglojęzyczne, przedstawiające szacunki w oparciu o dosyć interesujące dane. Przy obliczeniach wykorzystuje m.in. Page Rank, liczbę zaindeksowanych podstron, widzialność strony w mediach społecznościowych, liczbę linków przychodzących, a także unikatowych wejść na stronę, przeciętny czas spędzany na niej oraz wartość przychodów, którą strona generuje z reklam. Ponadto możesz sprawdzić, jakie słowa kluczowe generują najwięcej ruchu na stronie oraz skąd pochodzą użytkownicy odwiedzający ją.