Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Jak pozyskać fanów na Facebooku - praktyczne wskazówki

Prowadzenie firmowego fanpage’a na Facebooku to współcześnie jeden z niemal obowiązkowych elementów marketingu. Profil na portalu społecznościowym często porównywany jest nawet do tradycyjnej strony WWW. Pojawia się jednak ważne pytanie, które może sobie zadać każdy stawiający pierwsze kroki w e-marketingu: jak pozyskać fanów na Facebooku?

Fanpage na Facebooku to nie wszystko

Jeszcze kilka lat temu zdobycie fanów na Facebooku, przeliczanych na tak zwane lajki, nie było tak trudne jak obecnie. I chociaż wydaje się to dziwne, ma swoje logiczne uzasadnienie. Przede wszystkim w ciągu roku zwiększa się liczba użytkowników portali społecznościowych pragnących wypromować swój biznes – co za tym idzie, użytkownicy potencjalnie zainteresowani jakąś konkretną kategorią mają znacznie większy wybór. A więc jak pozyskać fanów na Facebooku? Wraz z rozwojem samego portalu społecznościowego i wzrostem liczby jego użytkowników pojawiają się również nowe metody promocji fanpage’a.

Proste rozwiązania są najlepsze

Jeżeli już zdecydowaliśmy się na założenie fanpage’a, to pierwszym, najlepszym sposobem będzie po prostu zaproszenie do polubienia go naszych znajomych. Oczywiście wielu z nich nasza strona może zupełnie nie zainteresować, ale jest to szansa na zdobycie pierwszych polubień.

Trzeba jednak pamiętać o ważnej zasadzie – nie narzucajmy się zbytnio, bo to może przynieść wyłącznie odwrotne efekty. Nikt nie lubi codziennego spamowania. Pozyskanie fanów na Facebooku jest procesem długotrwałym i nie można osiągnąć dobrego wyniku w kilka godzin czy dni.

Istotne jest również zamieszczenie na stronie WWW baneru lub widżetu przekierowującego użytkowników na fanpage firmy. W ten sposób użytkownicy, którzy do tej pory odwiedzali naszą stronę WWW, mają szansę dowiedzieć się o naszej obecności na portalu społecznościowym, a to poskutkuje kolejnymi polubieniami. Oczywiście, aby osiągnąć lepszy wynik, warto na początek zachęcić klientów jakąś promocją, np. -10% na określone produkty czy usługi. To zawsze działa.

Jeszcze innym sposobem, który poleca się zwłaszcza osobom rozpoczynającym promocję w mediach społecznościowych, jest stworzenie reklamy. Menedżer reklam na Facebooku został przygotowany w sposób, który pozwoli dotrzeć do konkretnych grup docelowych: można wybrać wiek użytkowników, ich zainteresowania, lokalizację i nasza reklama dotrze głównie do nich. Niestety jest to forma płatna, co dla niektórych jest sporym minusem. Warto jednak zastanowić się, czy nie opłaca się wydać kilku złotych dziennie, aby dotrzeć do większego grona użytkowników i tym samym dać sobie szansę na rozwój biznesu.
Należy przy tym pamiętać o podstawowej kwestii – content naszej strony, czyli jej zawartość, musi prezentować odpowiedni poziom. Wpisy powinny być merytoryczne, związane z branżą. W innym wypadku użytkownik nie będzie miał powodu, aby interesować się stroną, ponieważ konkurencja prawdopodobnie zaproponuje mu coś znacznie bardziej wartościowego.

Jak pozyskać fanów na Facebooku? Porady dla zaawansowanych 

Chociaż to może wydawać się dziwne, dobrym sposobem na pozyskanie nowych fanów na Facebooku, ale również na zdobycie opinii eksperta w swojej kategorii, jest współpraca z konkurencją lub z firmami o zbliżonym profilu biznesowym.

Jak pozyskać fanów na Facebooku w ten sposób? Istnieją dwa rodzaje działań w tym obszarze. Najpopularniejszym sposobem jest udzielanie się i komentowanie na innych fanpage’ach. Tutaj jednak należy trzymać się kilku żelaznych zasad. Przede wszystkim nie mogą to być komentarze promocyjne, namawiające do polubienia naszej strony czy zawierające jej adres. Takie wpisy nic nie dadzą, a nawet mogą zostać potraktowane jako spam. Ponadto komentarze, podobnie jak wcześniej wspomniane treści strony, powinny być merytoryczne. Nie liczy się liczba, a jakość – dzięki takiemu podejściu mamy szansę wypracowania opinii eksperta w danej dziedzinie. Widząc treściwe komentarze, użytkownicy zainteresują się ich autorami, co z kolei może wpłynąć na polubienie naszej strony.

Inną metodą jest cross-promocja, czyli nic innego jak wzajemne polecanie się przez strony. Również w tym przypadku należy pamiętać, że strony muszą, chociażby w minimalnym stopniu, wiązać się tematycznie. Inaczej nie dość, że tego typu reklama będzie wyglądała dziwnie, to użytkownicy od razu się domyślą, że coś jest nie tak, jak powinno.