Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

SEO - optymalizacja treści i kodu strony internetowej

Kontynuujemy serię tekstów poświęconych optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych - SEO. We wcześniejszych częściach cyklu wytłumaczyliśmy, na czym polega specyfika marketingu w wyszukiwarkach internetowych, w jaki sposób działają algorytmy odpowiedzialne za tworzenie porządku w wynikach wyszukiwania oraz jakie są fazy działań optymalizacyjnych SEO.

W3C, CSS - standardy tworzenia kodu, strony przyjazne dla urządzeń mobilnych

W tworzeniu stron internetowych, jak niemal w każdej dziedzinie, istnieją pewne określone zasady. Warto je znać, jeśli chcesz, aby twoja praca była w pełni efektywna i przynosiła wymierne korzyści. W przypadku tworzenia witryn internetowych standardy ustala W3C, czyli World Wide Web Consortium. Jest to konsorcjum, które założył w 1994 r. Tim Berners Lee, twórca przeglądarek WWW. W jego skład wchodzi obecnie ponad 400 organizacji działających w branży IT, w tym tacy potentaci jak Microsoft, Google, Adobe, Hewlett-Packard czy IBM. W3C opracowuje standardy dotyczące tworzenia stron, dbając tym samym o właściwy i prawidłowy rozwój sieci internetowej. Wciąż można jednak spotkać twórców stron, szczególnie tych działających z doskoku, którzy są na bakier ze znajomością standardów W3C.

Dlaczego warto je znać? Przede wszystkim dlatego, że strony tworzone zgodnie z wytycznymi przedstawionymi przez konsorcjum bez problemu otwierać będą się we wszystkich dostępnych przeglądarkach, a także na różnych rodzajach mediów - m.in. urządzeniach mobilnych. Poza tworzeniem standardów pisania stron W3C opracowało także standardy dotyczące m.in. grafik zamieszczanych w sieci, materiałów wideo oraz audio czy dostosowywania stron internetowych do innych niż komputery urządzeń. Przyjrzyjmy się jednak w szczególności wytycznym odnoszącym się do budowania stron internetowych. Do tego celu W3C zaleca wykorzystywanie dwóch najważniejszych technologii - HTML oraz CSS.

HTML

HTML to język, który odpowiada za tworzenie struktury strony internetowej i on także musi być przyjazny pod kątem SEO. Jest on oparty na znacznikach i pozwala na publikowanie w sieci dokumentów z nagłówkami, tekstem, tabelami, listami, zdjęciami, dodawanie do nich hiperłączy, arkuszy kalkulacyjnych, plików audio oraz wideo, tworzenie form pozwalających na wykonanie akcji, np. wyszukiwania informacji, zamawiania produktów itp. Istnieje również język XHTML, który wykorzystuje składnię XML. Jest to coraz częściej polecany wariant, z uwagi na większą funkcjonalność w porównaniu z tradycyjnym HTML.

CSS

CSS jest językiem, który odpowiada za prezentację strony internetowej w przeglądarce - czyli jej layout, użyte fonty, kolory itp. Dzięki CSS konkretna strona może adaptować się do różnych urządzeń, na których będzie przeglądana - niezależnie, czy będą to komputery, tablety czy smartfony. CSS jest niezależny od HTML i może współdziałać z innymi językami wykorzystującymi składnię XML. CSS dzięki arkuszom stylów pozwala w łatwiejszy sposób ustalać wygląd strony i rozmieszczenia na niej konkretnych elementów. Wykorzystując CSS, możesz zmienić wygląd stron, nie ingerując w ich strukturę wyrażoną przez HTML.

Strony przyjazne dla urządzeń mobilnych mają wpływ na SEO

W 2015 r. Google potwierdziło, że dostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych będzie miało wpływ na SEO, a co za tym idzie pozycjonowanie w wyszukiwaniach mobilnych. Dlatego warto, aby twoja strona była responsywna. Co to oznacza? To, żeby dostosowywała się do różnego rodzaju urządzeń, na których będzie wyświetlana. Jest to rozwiązanie lepsze od dedykowanej witryny mobilnej, posiadającej osobny adres URL dla urządzeń mobilnych i osobny dla komputerów. W przypadku strony repsonsywnej adres jest jeden. Fakt, że twoja witryna dostosowana jest do przeglądania na urządzeniach mobilnych, należy oznaczyć w meta tagu viewport. W kodzie swojej strony trzeba wówczas umieścić następujący wiersz:

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">

Tag “width=device-width, initial-scale=1” wskazuje, że strona dopasuje się do szerokości urządzenia. Taki efekt możesz osiągnąć dzięki Media Queries działającemu w CSS. Ustalasz typy urządzeń, a także minimalne lub maksymalne rozmiary ekranów, przy których będzie można oglądać twoją stronę (przy których wczyta się określony kod CSS).

Dostosowanie strony do standardów W3C można sprawdzić dzięki walidatorowi. Pozwoli to wychwycić ewentualne błędy w strukturze portalu. Przyjazność strony dla urządzeń mobilnych można zweryfikować przede wszystkim za pomocą narzędzia Google dla webmasterów. Wystarczy jedynie umieścić tam adres swojej strony i nacisnąć przycisk Analizuj.