Poradnik Przedsiębiorcy

Platforma sklepowa dla dużego sklepu - jak ją wybrać?

Przedsiębiorcy chcący zdobyć szersze grono klientów bardzo często decydują się na założenie własnego sklepu internetowego. Pozwala on na sprzedaż naszych produktów osobom z całego świata i jest szczególnie polecany w przypadku prowadzenia firmy handlowej oferującej na przykład produkty specjalistyczne, które ciężko sprzedać w większych ilościach prowadząc sklep stacjonarny. Sama decyzja o uruchomieniu sklepu internetowego to tylko połowa sukcesu. Konieczna jest również odpowiednia platforma sklepowa do jego prowadzenia.

Platforma sklepowa dla dużego sklepu – czym powinna się charakteryzować?

Decydując się założyć duży sklep internetowy już na początku powinniśmy wybrać odpowiednią platformę do jego prowadzenia. Oprogramowanie pozwalające na zarządzanie sklepem online powinno charakteryzować się przejrzystością, łatwością dodawania nowych produktów oraz pozwalać na intuicyjne zarządzanie złożonymi zamówieniami. Niezwykle istotną kwestią podczas prowadzania sklepu online, oferującego duży asortyment produktów jest jego szybkość. Oczywiście tworząc stronę powinniśmy zadbać o wybranie sprawdzonego hostingu WWW, oferującego duży transfer oraz przestrzeń dyskową. Istotny jest również wybór odpowiedniej platformy sklepowej dla dużego sklepu. System do zarządzania sklepem online, który będzie się ciągle wieszał i tym samym uniemożliwiał swobodne zamawianie produktów przez naszych klientów może okazać się „piętą achillesową” naszej działalności i w skrajnych przypadkach spowodować, że internauci będą wybierać konkurencyjne sklepy do realizacji swoich zamówień.

Jakie są rodzaje platform dla dużego sklepu internetowego?

Szukając sprawdzonego oprogramowania do stworzenia oraz zarządzania sklepem internetowym do wyboru mamy kilka rozwiązań. Na rynku oferowane są mniej lub bardziej skuteczne platformy sklepowe, oferujące wsparcie techniczne w różnym zakresie. Możemy wyróżnić:

  • Rozwiązania darmowe – dostępne do pobrania całkowicie bezpłatnie z internetu. Tego typu systemy do zarządzania sklepami internetowymi wymagają od osoby konfigurującej witrynę WWW przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu informatyki, instalacji dodatkowych wtyczek i modyfikowania plików źródłowych. Po odpowiedniej konfiguracji na naszym serwerze w większości przypadków darmowe rozwiązania sprawdzają się przy prowadzeniu sklepów internetowych, jednak niestety mają ograniczoną pomoc techniczną i skrajnych przypadkach, na przykład przy przyjęciu wielu zamówień w jednym momencie, mogą zostać przeciążone. Decydując się na darmowe CMSy do zarządzania sklepami internetowymi powinniśmy zainteresować się stałą współpracą z osobą, która byłaby odpowiedzialna za administrowanie naszego sklepu od strony technicznej.

  • Produkty pudełkowe – systemy do zarządzania sklepami internetowymi pudełkowe są płatnymi rozwiązaniem do bezpośredniej instalacji na serwerze i naszym komputerze. To rozwiązanie w większości przypadków charakteryzuje się lepszą wydajnością od programowania darmowego. Ponadto twórcy programów pudełkowych oferują wsparcie techniczne w szerszym zakresie. Za produkty pudełkowe płacimy tylko raz, kupując licencję oferowaną przez twórców. W większości przypadków dostajemy dostęp do stałych aktualizacji do najnowszych wersji oprogramowania.

  • Software as a Service – to coraz częściej wybierany rodzaj oprogramowania do zarządzania sklepem internetowym przez przedsiębiorców. Sama zasada korzystania z tego typu systemu opiera się na usłudze abonamentowej. Oznacza to, że musimy płacić cykliczną opłatę za możliwość korzystania z rozwiązań opracowanych przez twórców. Dostajemy dostęp do najnowszej wersji CMSa oraz zaawansowanego, często nawet całodobowego działu wsparcia technicznego. Największym minusem w przypadku rozwiązań SaaS jest brak dostępu do plików źródłowych naszego sklepu. Nie mamy wglądu do serwera za pośrednictwem FTP, ponieważ wszystkie dane przechowywane są w chmurze usługodawców.

  • Platformy dedykowane – najwygodniejsze rozwiązanie od strony technicznej. Zlecamy wykonanie danego oprogramowania do zarządzania sklepem internetowym firmie trzeciej. To my decydujemy, jak ma wyglądać panel zarządzania oraz jakie ma posiadać funkcje. Oczywiście mamy stały dostęp do struktury strony i plików źródłowych. Trzeba jednak zaznaczyć, że twórcy oprogramowania dedykowanego w większości przypadków nie oferują dodatkowego wsparcia technicznego po zakończeniu prac nad naszym projektem. Oznacza to, że za serwisowanie i naprawę ewentualnych błędów, które mogą pojawić się podczas użytkowania z takiego CMSa będziemy musieli dodatkowo zapłacić.