Wiedza o tym, w jaki sposób klienci trafiają do naszego sklepu internetowego, o której godzinie panuje na nim największy ruch oraz w jakim czasie realizują zakup, są kluczowymi informacjami, na podstawie których możemy zaplanować dalsze działania marketingowe. Takie i inne dane są dla nas dostępne dzięki Google Analytics dla e-commerce.
Czym tak naprawdę jest moduł e-commerce Google Analytics?
Zacznijmy od zdefiniowania, czym tak naprawdę jest Google Analytics. To bardzo zaawansowane i co ważne darmowe narzędzie, które dostarcza nam wielu przydatnych statystyk i raportów związanych z zachowaniem użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową.
Wiedza o tym, co jest najczęściej kupowane w naszym sklepie, które produkty dodane do koszyka najczęściej nie są finalizowane transakcją, jaka pora dnia sprzyja odwiedzaniu naszego sklepu internetowego to dane, które mogą stanowić punkt zapalny do zmodyfikowania lub stworzenia nowej strategii marketingowej. I to właśnie te informacje oraz wiele innych są dostarczane do nas za pośrednictwem narzędzia Google Analytics.
Dlaczego warto wdrożyć moduł Google Analytics dla e-commerce?
Co daje nam wdrożenie narzędzia Google Analytics w naszym biznesie e-commerce? Przede wszystkim wiedzę na temat klientów, którzy odwiedzają naszą stronę.
Dzięki raportom Google Analytics dla e-commerce będziemy mogli przekonać się, jakie treści na naszej stronie cieszą się dużą popularnością, jakie natomiast są przez nich pomijane. Takie statystyki pozwolą na tworzenie treści idealnie dopasowanych do klienta, zarówno pod względem contentu, jak i długości. Dodatkowo Google Analytics jest nieocenionym narzędziem w procesie remarketingu. Wtyczka Analytics, w połączeniu z innym, popularnym narzędziem Google Ads umożliwi zachęcenie klientów do sfinalizowania transakcji oraz precyzowanie celu działań marketingowych.
Czego dowiemy się z raportów generowanych w Google Analytics?
Google Analytics dla e-commerce pozwala nam na uzyskanie niesamowicie dużej ilości szczegółowych danych dotyczących ruchów na naszej stronie. Rozpoczynając od raportów odbiorcy, otrzymamy informacje o ogólnym ruchu na stronę, liczbie nowych i powracających użytkowników, o źródłach wizyt oraz podstronach, jakie są przez nich najczęściej odwiedzane.
GA umożliwi nam również dokładne prześledzenie ścieżki, w jakiej użytkownicy poruszają się po naszym sklepie, a także średnim czasie, jaki spędzają, przeglądając produkty.
Moduł e-commerce dodatkowo umożliwia nam uzyskanie jeszcze bardziej szczegółowych informacji o naszych użytkownikach i ich decyzjach zakupowych w sklepie. Raporty e-commerce różnią się na dwa moduły - standardowy oraz moduł ulepszony. Standardowy zawiera podstawowe informacje o przychodzie, ilości zamówień, wyróżnieniu kupowanych produktów czy współczynniku konwersji. Jeśli jednak postanowimy wdrożyć w swoim sklepie ulepszony moduł e-commerce w Google Analytics, będziemy odbiorcami znacznie bardziej uszczegółowionych raportów, obejmujących dane o produktach usuniętych z koszyka, współczynnikach dodania do koszyka po wyświetleniu strony szczegółowej, śledzeniu zwrotów czy monitorowaniu wewnętrznych akcji promocyjnych.
Wdrożenie Google Analytics z pomocą wtyczek - omówienie
Jak powszechnie wiadomo, wdrożenie raportowania Google Analytics jest możliwe w dwojaki sposób. Pierwszy, zdecydowanie łatwiejszy to instalacja specjalnej wtyczki, dzięki której wszystkie niezbędne dane będą przekazywane do Google Analytics, a my będziemy mogli na ich podstawie uzyskiwać raporty.
Wdrożenie Google Analytics dla e-commerce właśnie z pomocą wtyczki jest bardzo łatwym i szybkim procesem, który możemy wykonać samodzielnie i już po chwili cieszyć się bogatymi w dane raportami. Musimy jednak pamiętać o tym, że implementacja Google Analytics za pomocą wtyczki nie możemy edytować danych wprowadzanych do GA, a także nie otrzymujemy dostępu do wszystkich raportów. Jest to związane z ograniczeniami technologicznymi, jakimi charakteryzują się takie darmowe wtyczki.
Wdrożenie Google Analytics z pomocą kodu - omówienie
Drugie rozwiązanie wdrożenia modułu e-commerce Google Analytics to wykonanie odpowiedniej implementacji przez programistę. W takim przypadku niezbędne jest zastosowanie odpowiednio zoptymalizowanych kodów śledzących bezpośrednie w szablonie naszej witryny internetowej.
W takim wdrożeniu możemy w dowolny sposób wybierać, jakie konkretne informacje są dla nas przydatne, i które dane mają być wysyłane bezpośrednio do Google Analytics. Dodatkowo raporty generowane przez narzędzie wdrażane za pomocą kodu jest kompletne - umożliwia nam dokładne rozróżnienie wielu szczegółowych informacji o transakcjach.
W przypadku tego typu wdrożenia musimy jednak nastawić się na znacznie dłuższy czas implementacji, a także wsparcie profesjonalnych programistów, którzy mają doświadczenie w tego typu zadaniach.
Kto powinien wdrożyć w swoim biznesie Google Analytics e-commerce?
Kto powinien zainteresować się nieskończonym potencjałem Google Analytics i jego raportów? Przede wszystkim wszystkie sklepy internetowe, które swoje akcje promocyjne i strategie SEO planują na podstawie ruchów na witrynie.
Moduł poświęcony e-commerce to idealne narzędzie dla wszystkich serwisów, które prowadzą sprzedaż produktów i usług. To dzięki zaawansowanym opcjom raportowania, możliwości śledzenia zamówień, przychodu, współczynnika konwersji nasza firma może stale się rozwijać.