Poradnik Przedsiębiorcy

Zintegrowana sprzedaż internetowa

Prowadzenie własnego sklepu internetowego to nie tylko korzyści, ale również wiele obowiązków. Obecnie istnieją specjalne systemy i aplikacje, dzięki którym możliwe jest zautomatyzowanie i usprawnienie codziennych czynności w e-biznesie. Ich implementacja w znacznym stopniu odciąża właścicieli sklepów internetowych oraz usprawnia proces realizacji zamówień.

Popularność sklepów internetowych cały czas wzrasta 

Rosnąca popularność sklepów internetowych to globalny trend, którego dynamikę znacząco przyspieszyła pandemia koronawirusa. Wiele osób dopiero w obliczu zagrożenia epidemicznego doceniło szereg korzyści wynikających z zaopatrywania się w różnorodne towary i usługi w sieci.

Sprzedaż internetowa w Polsce także ma się całkiem dobrze, czego dowodem jest fakt, iż nieustannie powstają kolejne e-sklepy. Z kolei te, które już działają, cały czas poszerzają ofertę oraz starają dopasowywać się do rosnących oczekiwań swoich klientów. 

Zintegrowana sprzedaż internetowa: dlaczego warto inwestować w narzędzia do automatyzacji biznesu? 

Wiele sklepów internetowych z racji swojego krótkiego istnienia oraz braku funduszy bazuje na podstawowym oprogramowaniu do prowadzenia internetowego handlu, przez co kompletowanie i wysyłka zamówień zajmuje stosunkowo dużo czasu. Większość czynności jest prowadzonych ręcznie, przez co pracownicy mają mnóstwo obowiązków. 

Dodatkowo, brak zintegrowanego systemu do sprzedaży internetowej powoduje, że pracownicy nie mają dostępu do aktualnych informacji na temat rzeczywistych stanów magazynowych, promocji czy cenników, co znacząco utrudnia codzienną pracę. Niska automatyzacja pracy niejednokrotnie skutkuje tym, iż przesyłki są błędnie adresowane bądź docierają do klientów ze znacznym opóźnieniem.

Firma nie jest także w stanie na bieżąco uzupełniać braków magazynowych, przez co zdarzają się długie okresy, w których klienci nie mogą zamówić swoich ulubionych produktów. To z kolei w nieuchronny sposób prowadzi do odpływu klientów do konkurencji, a co za tym idzie - znacznego spadku przychodów. Jak widać, brak zintegrowanego systemu do sprzedaży internetowej może powodować wiele trudności w funkcjonowaniu e-sklepu. Im szybciej zdecydujemy się na jego implementację, tym lepiej. 

Kiedy należy zainwestować w system do zintegrowanej sprzedaży internetowej? 

Czy każdy e-sklep już na starcie powinien dysponować specjalistycznym oprogramowaniem integrującym sprzedaż internetową? Niekoniecznie. W przypadku, gdy zasięg prowadzonej działalności jest niewielki i bez problemu radzimy sobie z ręczną obsługą wysyłek, nie trzeba podejmować decyzji o implementacji takiego systemu. Dopiero wtedy, gdy skala prowadzonego biznesu jest spora, tzn. wzrośnie liczba klientów i zamówień oraz zwiększy się oferowany asortyment, system integrujący sprzedaż będzie nam niezbędny. 

System ERP, czyli najlepsze narzędzie do automatyzacji i integracji sprzedaży w Internecie 

Wśród dostępnych rozwiązań służących do zintegrowanej sprzedaży internetowej dużym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców cieszą się systemy ERP (z ang. Enterprise Resource Planning). 

Co wyróżnia systemy ERP? Jest to określenie dla specjalnego oprogramowania, którego celem jest ułatwienie zarządzania poszczególnymi zasobami należącymi do danej firmy. Za pomocą ERP łatwo można weryfikować aktualne stany magazynowe, sprawdzać liczbę zamówień i wiele, wiele innych. System ERP służy także do organizowania pracy we wszystkich działach firmy, takich jak magazyn, sprzedaż, obsługa klienta, produkcja, kadry, księgowość itd. 

Cechą charakterystyczną systemów ERP jest fakt, iż są one oparte na jednej bazie danych. Oznacza to, że dostęp do zgromadzonych tam danych mają wszyscy pracownicy zatrudniani przez firmę. Dzięki temu obieg informacji w firmie jest znacznie ułatwiony. Obecność systemu ERP jest szczególnie ważna w trakcie sytuacji kryzysowych, gdy szczególnie ważną rolę pełni czas reakcji. Nowoczesne systemy ERP posiadają także wygodny i czytelny interfejs, dlatego z jego obsługą radzą sobie bez problemu nawet te osoby, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z oprogramowaniem tego typu. 

Najważniejsze korzyści wynikające z implementacji systemu ERP w firmie 

Fakt implementacji systemu ERP dla właściciela sklepu internetowego wiąże się z wieloma wymiernymi korzyściami. Przede wszystkim, może on na bieżąco kontrolować, jak wygląda rzeczywista liczba zamówień, stanów magazynowych czy też weryfikować pracę poszczególnych działów w firmie. 

W systemie ERP zyskujemy też dostęp dostęp do bazy klientów oraz historii ich zakupów, dlatego tym najwierniejszym można w łatwy i szybki sposób przydzielać specjalne rabaty i zniżki. Do omawianego systemu ERP trafiają także aktualne informacje na temat najnowszych zamówień, dlatego pracownicy odpowiedzialni za przygotowywanie paczek od razu mogą przystąpić do pracy. To z kolei powoduje, że łączny czas oczekiwania przez klienta na dostawę paczki ulega znacznemu zmniejszeniu. 

Wdrożenie systemu ERP docenią przede wszystkim klienci 

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, dzięki systemowi ERP klienci będą znacznie krócej czekali na dostawę paczki. Należy wspomnieć, że czas realizacji zamówienia jest jednym z najważniejszych elementów (obok ceny), który biorą pod uwagę klienci przed sfinalizowaniem transakcji. 

System ERP niesie także za sobą inne korzyści dla klientów, mianowicie ogranicza wręcz do zera ryzyko wystąpienia pomyłek w postaci przesłania nieodpowiedniego towaru bądź wysłania paczki pod niewłaściwy adres. Obecność omawianego oprogramowania w firmie sprawi także, że składanie reklamacji czy zwracanie towarów także stanie się dla klientów zdecydowanie prostsze. 

Podsumowanie 

Na implementację systemu do zintegrowanej sprzedaży internetowej warto decydować się wtedy, gdy skala prowadzonej przez nas działalności jest odpowiednio wysoka. Właściwie wybrany system ERP daje gwarancję, że wiele procesów logistycznych zostanie uproszczonych, co zaowocuje m.in. tym, iż czas oczekiwania klientów na dostawę przesyłki ulegnie skróceniu, a ryzyko występowania pomyłek zostanie ograniczone prawie do zera.