Poradnik Przedsiębiorcy

Zwiększanie sprzedaży na Amazon - jak to zrobić?

Amazon to obecnie jeden z najpopularniejszych serwisów aukcyjnych na świecie, który skupia kilkaset tysięcy sprzedawców. Polska wersja serwisu funkcjonuje od niedawna, jednak już teraz wybicie się wśród innych ofert jest nie lada wyzwaniem - zwłaszcza dla początkujących sprzedawców. W poniższym artykule doradzamy, o czym należy pamiętać, abyzwiększanie sprzedaży na Amazon było skuteczne.

Amazon - informacje podstawowe 

Historia tego słynnego portalu aukcyjnego sięga 1994 roku. Nie wszyscy wiedzą o tym, że początkowo Amazon był jedynie niewielką księgarnią internetową. Założycielem przedsięwzięcia był Jeff Bezos, obecnie jeden z najbogatszych ludzi na świecie. Do sprzedaży pierwszej książki za pośrednictwem Amazona doszło w lipcu 1995 roku. Był to egzemplarz Fluid Concepts & Creative Analogies. Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought. 

Firma założona przez Bezosa zaczęła rozwijać się w bardzo szybkim tempie. Stopniowo do oferty dodawano kolejne przedmioty, takie jak sprzęt elektroniczny, komputery, artykuły spożywcze, meble i wiele innych. Obecnie Amazon umożliwia handel tysiącom sprzedawców z całego świata, a jego oddziały logistyczne działają m.in. w Stanach Zjednoczonych, Francji, Niemczech, Polsce, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Włoszech, Brazylii i Hiszpanii. W skali całego globu jest ich 175, a 40 z nich jest zlokalizowanych w Europie. Ich łączna powierzchnia wynosi ponad milion metrów kwadratowych. 

Optymalizacja przede wszystkim 

Jednym z najważniejszych wyzwań dla sprzedawców Amazona jest "przebicie się" ze swoimi produktami w gąszczu tysiąca innych ofert. Warto wiedzieć o tym, że im nasze oferty są lepiej zoptymalizowane, tym większa jest szansa na to, iż pojawią się one na szczycie listy wyszukiwania.

Okazuje się, że Amazon stosuje w zakresie optymalizacji bardzo podobną politykę do Google. Zatem jak właściwie zoptymalizować podstrony ofert na Amazonie? Przede wszystkim warto zadbać o odpowiednią ilość oraz rozmieszczenie słów kluczowych. Dobrym pomysłem jest także wzbogacenie opisu o dobrej jakości zdjęcia oraz opinie i referencje.

Algorytm Amazona lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania przyznaje tym sprzedawcom, którzy na bieżąco odpowiadają na pytania zadawane przez użytkowników zainteresowanych zakupem danych towarów. W przypadku, gdy osoba wystawiająca oferty pozostawia wszystkie pytania bez odpowiedzi, najpewniej trudno jej będzie uzyskać wysoką pozycję w listingu ofert, co w bezpośredni sposób przełoży się na spadek sprzedaży. 

Reklama dźwignią handlu 

Amazon, podobnie jak inne podobne portale, daje sprzedawcom możliwość skorzystania z systemu reklamowania ofert. Dzięki temu sprzedawane przez nas produkty pojawiają się w określonych miejscach, np. na szczycie listy wyszukiwania, na samym dole, po boku itd. Dział reklamy Amazona cały czas przygotowuje dla sprzedawców nowe rozwiązania, które odpowiadają na ich najważniejsze potrzeby. Jedną z ciekawszych opcji systemu reklamowego Amazon są kampanie Lightning Deals. Dają one handlarzom możliwość promowania swoich towarów w ramach akcji specjalnych organizowanych przez Amazona, np. w związku z Bożym Narodzeniem, Wielkanocą itd. 

Reklamowanie ofert poprzez wewnętrzny system reklamowy Amazon to świetnie rozwiązanie zarówno dla początkujących przedsiębiorców, którzy stawiają pierwsze kroki jak i dla tych bardziej doświadczonych. Właściwie zaplanowana strategia reklamowa jest gwarancją większej sprzedaży i liczby klientów a także wzrostu świadomości marki. 

Osoby sprzedające swoje towary za pośrednictwem Amazona mogą reklamować się również także w inny, dowolni wybrany sposób. Wielu sprzedawców stawia na reklamę w Google, na Facebooku czy Instagramie. Decyzję w zakresie wyboru metod i sposobów reklamy trzeba dostosować do specyfiki branży, w której działamy, zasięgu prowadzonej działalności a także charakterystyki grupy docelowej, do której chcielibyśmy dotrzeć. 

Buy Box

Jednym z podstawowych celów dla wszystkich sprzedawców, którzy chcą osiągnąć sukces na Amazonie, jest zdobycie tzw. buy boxa. Co to takiego? Jest to specjalna sekcja ulokowana po prawej stronie produktów. Dzięki niej klient może dodać produkt do koszyka lub od razu zrealizować zakup. W przypadku, gdy dany produkt ma w swojej ofercie większa liczba sprzedawców, przewagę zyskuje ten, którego ofertę system uzna za najbardziej atrakcyjną. Uwaga: atrakcyjność nie jest równoznaczna z ceną. 

Jeśli nasza oferta trafi do buy boxa, liczba zrealizowanych sprzedaży może zwiększyć się nawet o kilkaset procent. Statystyki wskazują, że ponad 80% transakcji realizowanych w Amazon jest prowadzonych właśnie z poziomu buy boxa. Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że wszyscy sprzedawcy starają się, by ich oferty także trafiły do tej ważnej sekcji. 

Co zrobić, aby oferty znalazły się w buy boxie? Do tej pory przedstawiciele Amazona nie wyjawili, czym dokładnie kieruje się algorytm przy przyznawaniu buy boxów. Wielu ekspertów wskazuje jednak, że aby nasze oferty znalazły się w tym ważnym miejscu, musimy nie tylko obniżać ceny swoich produktów, ale również oferować jak najkrótszy czas dostawy oraz cieszyć się dobrymi opiniami wśród klientów. 

Ważnym czynnikiem, który wpływa na prawdopodobieństwo oznaczenia ofert sprzedawcy w buy boxie, jest także wybrany przez niego model logistyczny. Jeśli sprzedawca bierze udział w programie Fulfilment by Amazon, jego szanse na buy box rosną. 

Podsumowanie 

Amazon to jeden z najpopularniejszych serwisów aukcyjnych na świecie, który zrzesza setki tysięcy sprzedawców. Dzięki powyżej opisanym sposobom można stosunkowo niskim kosztem zwiększyć widoczności naszych ofert, co z pewnością przełoży się na zwiększanie sprzedaży na Amazon