Do czego może się przydać statystyka w marketingu? Pytanie powinno brzmieć raczej, dlaczego należy ją stosować w każdej dziedzinie współczesnego marketingu internetowego. Czy badania statystyczne przynoszą nam ogromną dawkę wiedzy, pole do wymiany doświadczeń, a także wskazanie na praktyczne rozwiązania? Dowiedz się więcej!
Kiedy warto przeprowadzić badania statystyczne w marketingu?
Jeśli pracujesz w marketingu internetowym to pewnie wiesz, jak ważne są wyniki. Cel kampanii jest osiągnięty, jeśli odnosimy zaplanowaną konwersję, a użytkownik jest zadowolony.
Badania statystyczne pomagają nam nie tylko w realizacji celów, ale przede wszystkim w poprawie działań i ich optymalizacji, jak również przejściu pomiędzy każdym z etapów ścieżki zakupowej, w praktyczny sposób.
Co możemy badać na podstawie przeprowadzanych statystyk? Właściwie wszystko:
- ilu użytkowników odwiedziło nasz artykuł,
- jaka była liczba odwiedzin,
- skąd najczęściej zbieramy ruch,
- jakie działania odnoszą założone rezultaty.
Statystyki wcale nie muszą być rozbudowane i czasochłonne, bo przecież ich formy przybierają różną postać.
Badania statystyczne - jakie formy statystyk zakłada marketing internetowy?
Statystyką może być ankieta online, którą użytkownik wypełnia po dokonaniu zakupu w e-sklepie. Na jej podstawie wiemy, czy nasza obsługa została wykonana na zadowalającym poziomie, czy klient znalazł to, czego szukał, nad którymi z usług możemy jeszcze popracować.
Ankieta jest sprawdzoną formą do wykonania statystyk firmowych. Sprawdza się tak samo dobrze, jak inne narzędzia np.
- mailing oraz zapisy do newslettera - forma statystyki, która pokazuje nam, do ilu użytkowników trafiliśmy z naszym komunikatem, ilu z nich wykonało odpowiednią akcję; specjaliści e-mailingowi bardzo często wykonują na tej podstawie proste testy A/B, by sprawdzić np. która grafika znacznie bardziej przyciąga uwagę klientów lub który z tytułów wiadomości jest zdecydowanie bardziej chwytliwy,
- wejścia do bazy wiedzy - tutaj statystyki oscylują w obrębie poszczególnych treści; dogłębną analizą możemy zweryfikować, który z artykułów czyta się najlepiej, najchętniej, które z zapytań użytkowników były w nim poruszone i czy artykuł nie wymaga np. większej analizy lub rozbudowy;co ważne, w ten sposób można naprawdę skutecznie optymalizować.
Statystyki dotyczące wykonania jakiejś akcji, a także informujące o liczbie odwiedzających stronę użytkowników to jedno. Inną kwestią będą badania statystyczne grupy docelowej. Te warto przeprowadzać na swoich kanałach social media.
Jak widać, badania statystyczne to ogromne źródło wiedzy, a także sposób, na zweryfikowanie swoich działań. Opieranie się na rzetelnych statystykach daje szansę na pełną realizację założonych celów biznesowych.