Poradnik Przedsiębiorcy

Badania statystyczne w marketingu internetowym cz. III

Do czego może się przydać statystyka w marketingu? Pytanie powinno brzmieć raczej, dlaczego należy ją stosować w każdej dziedzinie współczesnego marketingu internetowego. Czy badania statystyczne przynoszą nam ogromną dawkę wiedzy, pole do wymiany doświadczeń, a także wskazanie na praktyczne rozwiązania? Dowiedz się więcej!

Kiedy warto przeprowadzić badania statystyczne w marketingu?

Jeśli pracujesz w marketingu internetowym to pewnie wiesz, jak ważne są wyniki. Cel kampanii jest osiągnięty, jeśli odnosimy zaplanowaną konwersję, a użytkownik jest zadowolony.
Badania statystyczne pomagają nam nie tylko w realizacji celów, ale przede wszystkim w poprawie działań i ich optymalizacji, jak również przejściu pomiędzy każdym z etapów ścieżki zakupowej, w praktyczny sposób.
Co możemy badać na podstawie przeprowadzanych statystyk? Właściwie wszystko:

  • ilu użytkowników odwiedziło nasz artykuł,
  • jaka była liczba odwiedzin,
  • skąd najczęściej zbieramy ruch,
  • jakie działania odnoszą założone rezultaty.

Statystyki wcale nie muszą być rozbudowane i czasochłonne, bo przecież ich formy przybierają różną postać.

Badania statystyczne - jakie formy statystyk zakłada marketing internetowy?

Statystyką może być ankieta online, którą użytkownik wypełnia po dokonaniu zakupu w e-sklepie. Na jej podstawie wiemy, czy nasza obsługa została wykonana na zadowalającym poziomie, czy klient znalazł to, czego szukał, nad którymi z usług możemy jeszcze popracować.
Ankieta jest sprawdzoną formą do wykonania statystyk firmowych. Sprawdza się tak samo dobrze, jak inne narzędzia np.

  • mailing oraz zapisy do newslettera - forma statystyki, która pokazuje nam, do ilu użytkowników trafiliśmy z naszym komunikatem, ilu z nich wykonało odpowiednią akcję; specjaliści e-mailingowi bardzo często wykonują na tej podstawie proste testy A/B, by sprawdzić np. która grafika znacznie bardziej przyciąga uwagę klientów lub który z tytułów wiadomości jest zdecydowanie bardziej chwytliwy,
  • wejścia do bazy wiedzy - tutaj statystyki oscylują w obrębie poszczególnych treści; dogłębną analizą możemy zweryfikować, który z artykułów czyta się najlepiej, najchętniej, które z zapytań użytkowników były w nim poruszone i czy artykuł nie wymaga np. większej analizy lub rozbudowy;co ważne, w ten sposób można naprawdę skutecznie optymalizować.

Statystyki dotyczące wykonania jakiejś akcji, a także informujące o liczbie odwiedzających stronę użytkowników to jedno. Inną kwestią będą badania statystyczne grupy docelowej. Te warto przeprowadzać na swoich kanałach social media.

Na Facebooku możemy sprawdzać wiek swoich użytkowników weryfikując ich profile, ale również sporo dowiedzieć się o tym, gdzie mieszkają, czego potrzebują, jakie mają zainteresowania. Na LinkedInie, dodatkowo spojrzeć na klienta pod szyldem celów biznesowych - dowiedzieć się, jakich narzędzi używa i czego potrzebuje do pełniejszego rozwoju. Na Instagramie dowiemy się sporo o produktach, których używa nasz klient, gdzie podróżuje i jak mieszka.
To wszystko składa się na całkiem dobrze wykonany profil klienta, który później wykorzystamy w ukierunkowaniu kampanii mediowej.
Jak widać, badania statystyczne to ogromne źródło wiedzy, a także sposób, na zweryfikowanie swoich działań. Opieranie się na rzetelnych statystykach daje szansę na pełną realizację założonych celów biznesowych.