Założenie własnego biznesu zawsze oznacza koszty – nie sposób się przed nimi uchronić. Jeżeli chcesz spróbować swoich sił w e-commerce, to przy odrobinie wysiłku możesz jednak zminimalizować wydatki. Poznaj obszary, na których warto poszukać oszczędności.
Wybierz platformę e-commerce open source
Decyzja o założeniu sklepu internetowego wiąże się z koniecznością wyboru platformy e-commerce. Masz kilka możliwości – możesz zdecydować się m.in. na:
- Oprogramowanie open source, np. Magento, WooCommerce czy PrestaShop. Masz wiedzę z zakresu IT? Wybór otwartego oprogramowania pozwoli Ci sporo zaoszczędzić – zazwyczaj są to platformy darmowe. Również wiele dedykowanych wtyczek możesz otrzymać zupełnie za darmo i tym samym stworzyć funkcjonalny e-sklep.
- Rozwiązanie SaaS. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie dokonywać niezbędnych modyfikacji, zdecyduj się na oprogramowanie w chmurze. Korzystając z SaaS, możesz otrzymać w pełni skonfigurowany e-sklep. Dodatkowo dostawca zadba o aktualizacje i bezpieczeństwo, dzięki czemu nie narazisz swoich klientów np. na utratę danych.
W wyborze pomocny będzie również ranking takich narzędzi jak kreatory stron www.
Platforma e-commerce w formule SaaS jest rozwiązaniem tańszym niż zamówienie indywidualnie wykonanego sklepu. Co więcej, dostawcy takich rozwiązań najczęściej proponują np. bezpłatną pomoc techniczną. Dużą zaletą jest również możliwość integracji sklepu z dużymi platformami sprzedażowymi, np. Allegro.
Większość dostawców platform e-commerce w modelu SaaS proponuje przedsiębiorcom co najmniej kilka wariantów cenowych. Jeżeli nie jesteś przekonany, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie, w pierwszej kolejności możesz skorzystać z okresu próbnego i dopiero po sprawdzeniu możliwości oferowanej platformy podjąć decyzję o wykupieniu rocznego abonamentu.
Hosting i domena – sprawdź rankingi, poszukaj promocji
Aby uruchomić sklep internetowy, będziesz potrzebował zarówno domeny, jak i hostingu. Na ich zakupie możesz jednak sporo zaoszczędzić – wystarczy, że skorzystasz z rankingu firm hostingowych. Z rzetelnego i aktualnego zestawienia dowiesz się o dostępnych promocjach, a także:
- W której firmie kupisz domenę w najkorzystniejszej cenie. Zwróć jednak uwagę, że ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju domeny. Przykładowo krajowe domeny .pl będą tańsze od globalnych .com.
- Ile zapłacisz za przedłużenie domeny i hostingu. Wiele firm zdaje sobie sprawę z tego, że klienci zwracają uwagę na cenę zakupu, ale już nie na koszt przedłużenia, w rezultacie czego może on być kilkukrotnie wyższy.
Przy wyborze hostingu zwróć też uwagę na to, czy jest wydajny i niezawodny. Ma to bezpośrednie przełożenie na to, jak szybko będzie ładować się Twój sklep internetowy po stronie klienta. Im mniej zajmie to czasu, tym lepszej konwersji będziesz mógł oczekiwać i tym szybciej zwrócą Ci się nakłady poniesione na uruchomienie sklepu.
Warto wiedzieć: Jak można przeczytać na stronie internetowej firmy Cloudflare, witryny, które ładują się w mniej niż 2,5 sekundy, osiągają konwersję na poziomie 1,9 proc., z kolei konwersja stron ładujących się powyżej 5,7 sekund to zaledwie 0,6 proc.
Rozważ model dropshippingu
Jeżeli w swoim sklepie internetowym zamierzasz sprzedawać wykonane samodzielnie rękodzieła, to ten punkt Cię nie dotyczy. W pozostałych przypadkach pozostaje jednak kwestia zatowarowania sklepu. Aby nie zamrażać środków w towarze czy nie korzystać z kredytu kupieckiego, rozważ sprzedaż produktów w modelu dropshippingu. Na czym on polega?
Najprościej mówiąc, dropshipping to model sprzedaży produktów, w którym pełnisz rolę pośrednika między klientem a hurtownią, oferując w swoim sklepie jej asortyment. Jest to możliwe, gdyż taki sklep jest zintegrowany ze stanem magazynowym hurtowni. To minimalizuje ryzyko, że klient zamówi produkt, który nie jest już dostępny. W modelu dropshippingu to pracownicy hurtowni wysyłają zamówienie do klienta, dzięki czemu oszczędzasz czas i unikasz kosztów zatowarowania.
Dropshipping oznacza szereg korzyści dla właściciela sklepu internetowego. Najważniejsze zalety tego rozwiązania to:
- Brak konieczności posiadania magazynu. Nie musisz wynajmować przestrzeni magazynowej czy posiadać miejsca na towar we własnym mieszkaniu.
- Ograniczenie ryzyka inwestycyjnego. Za produkt płacisz dopiero po złożeniu zamówienia przez klienta – nie musisz bać się, że zostaniesz z towarem, którego nikt nie będzie chciał kupić.
- Dostęp do profesjonalnych zdjęć i materiałów marketingowych. To kolejna oszczędność – możesz korzystać ze zdjęć udostępnianych przez hurtownię, a więc nie musisz rezerwować środków na usługi fotografa.
Twój zysk zależy od ustalonej marży. W większości przypadków hurtownia podpowie Ci proponowane ceny dla konsumenta.
Zajmij się osobiście promocją swojego e-sklepu
To, czy klienci będą mieli okazję zrobić zakupy w Twoim sklepie internetowym, zależy od jego widoczności w wynikach wyszukiwania. Na polskim rynku działa wiele agencji marketingowych i SEO specjalizujących się w poprawie widoczności czy promocji sklepów oraz stron internetowych. Jeżeli jednak priorytetem jest dla Ciebie uruchomienie swojego e-sklepu jak najniższym kosztem, to możesz samodzielnie zadbać o jego reklamę. Co możesz zrobić?
Sposobem, aby zrobić wokół sklepu szum, jest prowadzenie bloga i dystrybucja wpisów za pośrednictwem mediów społecznościowych. Jeżeli zamierzasz sprzedawać np. elektronikę i śledzisz branżowe nowinki, z pewnością nie zabraknie Ci tematów. Jeżeli chcesz zobaczyć rezultaty swojej pracy w krótkim czasie:
- Sprawdź, o czym pisze konkurencja. Nie musisz powielać tematów – być może artykuły na blogach sklepów, które uważasz za swoją bezpośrednią konkurencję, mają niską wartość merytoryczną lub zawierają nieaktualne informacje.
- Opracuj plan publikacji artykułów na blogu swojego sklepu. W przeciwnym razie możesz się szybko zniechęcić do tworzenia kolejnych tekstów. Pamiętaj też, aby przed rozpoczęciem pracy nad poszczególnych tematami ustalić listę słów kluczowych.
- Pamiętaj, aby każdy artykuł był użyteczny dla czytelnika. To klucz do tego, aby Twoje wpisy były poczytne i polecane. Dzieląc się swoją wiedzą, możesz bez dodatkowych nakładów finansowych wygenerować ruch na blogu swojego e-sklepu.
Jeżeli uda Ci się wypromować swój sklep internetowy i zaczniesz zarabiać na sprzedaży oferowanych produktów, będziesz mógł przekazać tę część obowiązków w ręce wyspecjalizowanej firmy. Wówczas też zyskasz dodatkowy czas, aby dalej rozwijać biznes.
Zacznij od działalności nierejestrowej
Założenie działalności gospodarczej trwa zaledwie kilka minut, ale wiąże się z kosztami – bez względu na to, czy będziesz zarabiać, czy też nie, będziesz musiał płacić co miesiąc składki ZUS. Jeżeli nie zajmiesz się samemu rozliczeniami z fiskusem, to również co miesiąc będziesz musiał opłacać fakturę otrzymaną z biura rachunkowego. Aby uniknąć tych kosztów na początkowym etapie, skorzystaj z działalności nierejestrowej.
Czym charakteryzuje się działalność nierejestrowa? Nie wymaga ona rejestracji firmy. Możesz prowadzić taką działalność, gdy spełnisz m.in. następujące warunki:
- Jesteś osobą fizyczną i nie wykonujesz działalności w ramach spółki cywilnej.
- Nie będziesz prowadził działalności wymagającej np. uzyskania koncesji.
- W okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywałeś działalności gospodarczej.
- W żadnym miesiącu Twoje przychody z e-sklepu nie przekroczą 50. proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia.
W 2021 r. minimalne wynagrodzenie wynosi 2800 zł. Oznacza to, że w bieżącym roku nie możesz uzyskiwać przychodów wyższych niż 1400 zł miesięcznie.
Prowadząc działalność nierejestrową, nie będziesz musiał płacić składek ZUS (dotyczy to zarówno składek na ubezpieczenia społeczne, jak i składki na ubezpieczenie zdrowotne). Nie będziesz musiał też tracić pieniędzy na biuro rachunkowe – wymagana jest jedynie uproszczona ewidencja sprzedaży. W przypadku działalności nierejestrowej nie jest też konieczne opłacanie comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Jeśli chodzi o VAT, będziesz korzystać ze zwolnienia podmiotowego.