Poradnik Przedsiębiorcy

Jak sprawdzać postępy w indeksacji domeny?

Prawidłowe działania optymalizacyjne w ramach naszej witryny internetowej obejmują również szereg czynności mających na celu weryfikację, czy strona oraz jej podstrony są widoczne dla użytkowników po wpisaniu konkretnych słów kluczowych. W tym celu warto sprawdzać postępy w indeksacji domeny. Jak i dlaczego to robić?

Czym jest indeksowanie domeny?

Indeksowanie domeny jest jednym z najważniejszych elementów wchodzącym w skład ogółu działań optymalizacyjnych strony internetowej pod wyszukiwarkę Google. Indeksacja strony to nic innego jak gromadzenie wszelkich danych o konkretnej podstronie, które następnie będą zapisane w wyszukiwarce i możliwe do odnalezienia przez użytkownika po wprowadzeniu pewnych fraz kluczowych

Jeśli domena została poprawnie zaindeksowana, jej zawartość będzie dostępna dla wszystkich osób, które w Google wyszukują usług i produktów, wpisując pewne konkretne słowa. Jeśli aktualizujemy konkretną podstronę, wykorzystując wszystkie zasady SEO i chcemy, by Google dzięki naszym staraniom podniósł naszą stronę w wynikach wyszukiwania, musimy poczekać na automatyczną indeksację. Robot regularnie odwiedza naszą stronę, indeksując ją na bazie najnowszych treści. To jednak, czy nasza poprawiona lub zbudowana od nowa podstrona została już zaindeksowana, możemy z łatwością zweryfikować. 

Jak sprawdzić domenę w indeksie Google?

Najprostszym sposobem na sprawdzenie stanu indeksowania naszej domeny jest wykorzystanie prostej procedury w wyszukiwarce Google. Wystarczy, że wpiszemy w polu wyszukiwania komendę "site:NazwaNaszejDomeny.pl". Następnie po potwierdzeniu wyszukiwania, powinna nam się pojawić nasza strona internetowa. To znak, że strona została poprawnie zaindeksowana. 

Jeśli jednak w szybkim czasie chcemy sprawdzić stan indeksacji każdej podstrony dostępnej w ramach naszej witryny, znacznie bardziej funkcjonalnym narzędziem będzie Google Search Console. To właśnie tam natrafimy na możliwość wygenerowania raportu o nazwie "Stan indeksowania". Taki raport przedstawi nam szereg informacji na temat:

  • liczby adresów, które zostały zaindeksowane, zablokowane przez robota czy usunięte,
  • regularności w indeksowaniu podstron naszej witryny.

Narzędzia ułatwiające sprawdzenie stanu indeksacji domeny

Oprócz wcześniej wspomnianych opcji Google, które umożliwiają weryfikację indeksacji domeny, na rynku oferowanych jest znacznie więcej oprogramowań bezpłatnych oraz płatnych, które ułatwiają szczegółową analizę stanu indeksacji domeny wraz z jego zmianą na przestrzeni czasu. Inne narzędzia pozwolą na stworzenie specjalnych raportów zawierających interesujące nas dane z szerszym ujęciem czasowym. Jakie narzędzia są najczęściej wykorzystywane w profesjonalnym pozycjonowaniu stron i sklepów internetowych? Przede wszystkim:

  • Google Analytics - Najbardziej oczywiste narzędzie, które umożliwia generowanie raportów popularności naszej strony - od liczby odwiedzin, przez efekty pozycjonowania, indeksowania, aż po widoczność naszą stronę pod kątem użyteczności dany fraz kluczowych. 
  • Semstorm - To narzędzie, które bardzo ułatwia bieżące śledzenie weryfikacji pozycji w ujęciu czasowym. Semstorm dodatkowo dostarcza nam szereg wskaźników, które ułatwią nam obiektywną ocenę efektywności naszej strony pod kątem SEO
  • Senuto - Płatne narzędzie, które oprócz standardowych funkcjonalności umożliwia dodatkowo analizę konkurencji, monitoring naszej pozycji dla każdej z podstron oraz udostępnia narzędzie do wyboru najtrafniejszych fraz kluczowych. 

Strona nie indeksuje się - co dalej? 

Jeśli wykorzystaliśmy jeden z podanych powyżej sposobów na sprawdzenie stanu indeksacji domeny, z łatwością zweryfikujemy datę ostatniej indeksacji. Możemy jednak natrafić na sytuację, w której świeżo zaktualizowana podstrona nie została jeszcze poddana indeksacji przez robota Google. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Pozostaje nam jedynie czekać, aż strona zostanie automatycznie zaindeksowana? Na szczęście istnieje kilka sposobów na to, by samodzielnie dokonać indeksacji ręcznej. 

Najpopularniejszym z rozwiązań jest zrealizowanie prośby o zaindeksowanie. Taka opcja jest widoczna z poziomu narzędzia Google Search Console. Wystarczy, że wybierzemy daną opcję, a robot Google automatycznie zajmie się indeksacją naszej witryny. 

To tylko jedno z kilku rozwiązań sytuacji z brakiem dotychczasowej indeksacji. Alternatywą jest wykonanie prawidłowego linkowania wewnętrznego w ramach tworzenia nowej podstrony. To znacznie przyśpieszy odwiedziny robota Google, który natrafiając na nową podstronę, podda ją indeksacji. 

Pamiętajmy o odpowiedniej optymalizacji przed procesem indeksacji

Bardzo ważne jest, by nasza nowa lub zaktualizowana podstrona została zaindeksowana przez robota Google już po wprowadzeniu wszystkich najważniejszych poprawek oraz po wszelkich procesach optymalizacyjnych. 

Jeśli zdecydujemy się wprowadzać pewne poprawki SEO w dłuższym czasie, istnieje ryzyko, że podstrona zostanie zaindeksowana w formie niepełnej, zawierającej pewne błędy optymalizacyjne lub braki, które szybko wpłyną niekorzystnie na wysokość pozycji w wyszukiwarce. Jak zatem odpowiednio podejść do tematu? Wykonajmy wszystkie niezbędne procesy optymalizacyjne tak, by strona była gotowa do odwiedzin, a następnie za pośrednictwem Google Search Console poprośmy o indeksowanie. Taka procedura da nam gwarancje wyświetlania podstrony w jej finalnej wersji. 

Po co sprawdzać indeksowanie domeny w Google?

Dlaczego w procesach optymalizacyjnych zawsze powinniśmy zarezerwować czas na sprawdzanie indeksowania domeny? Ze względu na to, że posiadanie strony wcale nie musi oznaczać, że jest ona widoczna dla innych użytkowników. 

Nawet najlepiej zaprojektowany serwis, zawierający bardzo bogate treści nie znajdzie uznania użytkowników, jeśli nie będą mieli szansy na niego natrafić, ze względu właśnie na brak indeksacji domeny w Google. To właśnie sprawdzanie indeksacji oraz w niektórych przypadkach wysyłanie ręcznych próśb o indeksację zapewni nam wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.