Poradnik Przedsiębiorcy

Co to jest marketing automation?

Automatyzacja działań marketingowych wcale nie stanowi obszaru, który będzie powszechny dopiero za kilka czy kilkanaście lat. Już dzisiaj największe firmy inwestuję bardzo poważne środki w marketing automation, który umożliwia zwiększenie zasięgów, skuteczną reklamę bez naszej nadmiernej uwagi i redukcję kosztów działań marketingowych. Czym dokładnie jest marketing automation i jak możemy wykorzystać tę technologię w swojej firmie?

Czym jest Marketing Automation?

Czym tak naprawdę jest Marketing automation? To technologia, która obejmuje szereg działań automatyzujących tradycyjne procesy zachodzące w ramach marketingu internetowego, które wykonują każda organizacja działająca w branży e-commerce. Jak powszechnie wiadomo, to właśnie Internet jest w dzisiejszych czasach najbardziej skutecznym kanałem reklamy i promocji. Z roku na rok udział handlu internetowego i mobilnego w całym udziale sprzedaży detalicznej rośnie i nic nie wskazuje na to, by trend ten miał się zmienić. 

Firmy aktywnie działające w obszarze marketingu marketing internetowego widzą potencjał tego kanału, inwestują naprawdę duże środki w usprawnienia procesów zachodzących w e-marketingu, ale też poszukują elementów, które są w stanie usprawnić te działania. Marketing automaton, realizowane za pośrednictwem dedykowanego oprogramowania i systemów pozwala na zwiększenie efektywności reklamowania swojej marki, budowania pozytywnego wizerunku i relacji z klientami dotychczasowymi, ale też tymi potencjalnymi. 

Dlaczego warto wdrożyć automatyzację marketingu w swoim biznesie?

Jakie korzyści przynosi wdrożenie w swojej organizacji usprawnień w postaci Marketing automation? Przede wszystkim efektywność naszego przekazu marketingowego. W przeszłości, wykonując pewne ustalone działania, nie zawsze trafiliśmy precyzyjnie do tego grona klientów, na którym zależało nam najbardziej. Automatyzacja marketingu pomaga nam w ustaleniu odpowiedniego targetu i skupianiu swych działaniach marketingowych właśnie na tej grupie internautów.

Automatyzacja marketingu, dzięki wysokiej efektywności, przekłada się bezpośrednio na większą sprzedaż i wyższe zyski w porównaniu z działaniami marketingowymi realizowanymi w sposób tradycyjny. Warto przy okazji wspomnieć o ogromnej oszczędności czasu. Właściciel sklepu internetowego, który wdrożył oprogramowanie Marketing automation, nie musi już każdego dnia pamiętać o szeregu czynności, które musi wykonać, by firma była widoczna w sieci. Jeśli automatyzacja została odpowiednio wdrożona i zaprogramowana, możemy oddawać się bieżącym zadaniom, z tym komfortem, że odpowiednie narzędzia marketingowe będą samoistnie działać na korzyść naszego biznesu. 

Zastosowanie Marketing Automation

Pora na kilka praktycznych przykładów wykorzystania automatyzacji w marketingu naszego biznesu e-commerce. Na początek E-mail marketing automation. Budowanie relacji z klientem za pomocą skrzynki pocztowej w postaci ofert lub newsletterów nie musi być już żmudnym zadaniem wykonywanym przez pracownika sklepu. Oprogramowanie automatyzujące znacznie usprawni i ulepszy działania marketingowe w obszarze e-mail marketingu. Klient odwiedził nasz sklep, by zobaczyć oferty konkretnych produktów? Narzędzie Marketing automaton już za kilka dni wyśle mu wiadomość e-mail z propozycją produktów z tej samej kategorii, które może uzyskać ze specjalnym rabatem. Takie działanie z pewnością zachęci klienta do finalizacji transakcji, ale też z pewnością ociepli wizerunek nas, jako firmy, która chce ułatwić klientom spełnianie swoich planów zakupowych.

To zaledwie jeden z przykładów zastosowania Marketing automation. Zwróćmy uwagę na bardzo istotny obszar, jakim oczywiście jest Remarketing. Za pomocą specjalnych narzędzi do automatyzacji, każdy klient, który odwiedził nasz sklep, już niebawem uzyska dostęp do dedykowanych materiałów reklamowych, które skupiają się na grupie produktów będących w jego obszarze zainteresowania. Narzędzia marketing automation pozwalają na konfigurowanie skutecznych kampanii remarketingowych przy użyciu technologii marketingu dynamicznego, który jeszcze bardziej zwiększa skuteczność naszych działań promocyjnych.

Oprogramowanie wspierające Marketing Automation

Marketing automation to trend, który dzięki swojej skalowalności jest dostępny zarówno dla ogromnych korporacji, jak i dla małych sklepów internetowych zarządzanych przez jedną osobę. Tak szerokie zastosowanie technologii automatyzacji zyskujemy poprzez łatwy dostęp do różnych narzędzi i oprogramowania, które ułatwiają nam proces automatyzowania procesów marketingowych. Spójrzmy więc na najpopularniejsze narzędzia, których używa się w usprawnianiu działań marketingowych.

Na pierwszy ogień SALESmanago. Narzędzie to, dzięki swojej rozbudowanej funkcjonalności umożliwia nam zautomatyzowanie działań marketingowych nie tylko w ramach kanału poczty elektronicznej, ale również w social mediach, stronach internetowych, powiadomieniach push ukazujących się użytkownikom czy SMS. SALESmanago to idealne narzędzie, gdy w planach mamy rozpoczęcie dużej, międzykanałowej kampanii marketingowej.

Innym, znacznie popularniejszym narzędziem jest oczywiście Google Ads, który już teraz wdraża technologię automatyzacji pewnych procesów marketingowych zachodzących w ramach naszego sklepu internetowego. Przykładem może być funkcja remarketingu i wielu jego wariantów.

Dla kogo Marketing Automation?

Kto powinien zainwestować w technologię automatyzującą procesy marketingowe w naszym biznesie? Przede wszystkim wszystkie te firmy, które wdrażając swoje kampanie, nie widzą naocznie efektów swoich wysiłków. Jeśli sami zarządzamy wszystkimi procesami w ramach strategii marketingowej, małe przeoczenia i błędy mogą skutkować porażką kampanii i jej marnym efektem. Wdrażając automatyzację tych procesów, nasze kampanie będą trafiały do odpowiedniego grona klientów, czyniąc ją znacznie bardziej efektywną. 

Drugą grupą przedsiębiorców, dla których wskazane jest wykorzystanie technologii Marketing automation, to osoby prowadzące samodzielnie swój biznes. Jak wiadomo, niesamowicie duża liczba obowiązków może prowadzić do tego, że wszelkie akcje promocyjne i marketingowe zejdą na drugi plan. W przypadku biznesu e-commerce takie podejście jest strzałem w kolano, dlatego by zapewnić sobie oszczędność czasu i skupienie na priorytetach, warto zainwestować w automatyzację marketingu.