Poradnik Przedsiębiorcy

Google Tag Assistant - skuteczne narzędzie w badaniach marketingowych

Rozpocząłeś pracę z Google Analytics i nie jesteś pewien, czy analiza przebiega bez zarzutu? Chcesz sprawdzić, czy żadne dane ze stron nie są pomijane albo analizowanie niewłaściwie? Z pomocą przyjdzie ci Rejestrator Google Tag Assistant. Narzędzie rejestruje dokładnie ścieżkę, którą mogą poruszać się użytkownicy internetu odwiedzający twoją stronę i pozwala na wychwycenie większości błędów. Pokażemy ci, jakie jeszcze atuty niesie ze sobą Rejestrator Google Tag Assistant i jak rozpocząć korzystanie z tego przydatnego narzędzia.

Rejestrator Google Tag Assistant - co to jest i jak to działa?

Rejestrator Google Tag Assistant to dodatek do narzędzia Google Tag Assistant, który pozwala na prześledzenie dowolnej ścieżki, którą może przebywać użytkownik internetu, odwiedzający twoją stronę internetową. Rejestrator pozwala rozpocząć śledzenie już od znalezienia się użytkownika na stronie, która jest źródłem dotarcia do twojego serwisu - np. na stronie serwisu, na której umieściłeś banner reklamowy, czy na stronie wyników wyszukiwania. Rejestrator Google Tag Assistant zapisuje jednak tylko twoje kroki - narzędzie służy do sprawdzenia poprawności działania tagów śledzenia oraz innych tagów Google.

Dzięki rejestratorowi możesz sprawdzić, czy wszystko analizowane jest poprawnie i czy dane z każdej strony są przekazywane do Google Analytics w odpowiedni sposób. Rejestrator Google Tag Assistant pozwala wskazać, czy kody śledzenia GA zostały właściwie zaimpelmentowane na stronach. Rejestrator stał się narzędziem doskonalącym możliwości podglądu w Menedżerze Tagów Google oraz weryfikującym poprawność zliczania danych przy raportowaniu na żywo w Google Analytics.

Jak zainstalować Rejestrator Google Tag Assistant i jak rozpocząć korzystanie?

Jak wspomnieliśmy, Rejestrator jest dodatkiem do aplikacji Google Tag Assistant dla przeglądarki Chrome. Jeśli nie używasz Chrome, powinieneś zainstalować tę przeglądarkę, a następnie przejść na stronę dodawania do niej Google Tag Assistant. Następnie należy kliknąć na Dodaj do Chrome w prawym górnym rogu ekranu, a aplikacja zostanie zainstalowana. Na pasku rozszerzeń powinna pojawić się niewielka ikona - taka jak na zdjęciu obok.

Aby rozpocząć rejestrowanie ruchów, które planujesz wykonać, rozpocznij od naciśnięcia ikony na pasku rozszerzeń. Pojawi się wówczas niewielkie okno, na dole którego znajduje się przycisk Record. Kliknij na niego - od tej pory Rejestrator Google Tag Assistant odnotuje każdy wykonany przez ciebie ruch na stronach internetowych. Rozpocznij od strony, z której możesz przedostać się do swojej witryny - np. z SERP-a.

Przechodź do kolejnych stron i wykonuj działania, których poprawność analizowania chcesz sprawdzić. W wybranym przez siebie momencie zakończ rejestrację - ponownie kliknij na ikonę Google Tag Assistant (powinno znajdować się przy niej czerwone kółeczko oznaczające nagrywanie) i w oknie, które się pojawi, kliknij na przycisk Stop.

W oknie pokaże się podsumowanie przeprowadzonej rejestracji. Google Tag Assistant zaproponuje ci możliwość zobaczenia pełnego raportu (Show full report) lub kontynuacji rejestrowania ścieżki (Resume recording from here).

Rejestrator Google Tag Assistant - raporty

Jeżeli zażądasz pełnego raportu, narzędzie przedstawi ci raport Tag Assistant oraz raport Google Analytics. Krótko omówimy oba rodzaje raportów i wskażemy, jakie informacje przynosi każdy z nich.

Raport Tag Assistant pokazuje wszystkie tagi, które były uruchamiane podczas otwierania przez ciebie kolejnych stron. Rejestrator Google Tag Assistant wyłapuje ewentualne błędy w implementowaniu tagów na stronach oraz sugeruje możliwe rozwiązania problemów. Ponadto możesz sprawdzić podstawowe dane dotyczące odwiedzanych podczas rejestrowania stron - dokładny adres URL, czas ładowania strony, dokładną datę jej odwiedzin oraz liczbę uruchomionych tagów (oraz wykrytych błędów, o ile takie istnieją).

Raport Google Analytics pozwala sprawdzić, jak konkretne dane zarejestrowane podczas nagrywania przedstawione zostałyby w Google Analytics. Możesz także zobaczyć konkretne działania i zdarzenia na odwiedzonych podczas rejestracji stronach w sekcji Flow raportu Google Analytics w Google Tag Assistant. W raporcie znajdziesz też informacje o błędach w implementacji, które mogą rzutować na wyniki analiz dla twoich stron.

Jeśli swoje działania e-marketingowe prowadzisz w znacznej mierze w oparciu o Google Analytics i pochodzące z niego dane, to Rejestrator Google Tag Assistant jest przeznaczony dla ciebie.  Jest to również przydatne narzędzie dla programistów, zajmujących się implementacją tagów. Rejestrator Google Tag Assistant pozwoli wychwycić ewentualne błędy w analizach i sprawdzić skuteczność wprowadzanych na stronach zmian.