Poradnik Przedsiębiorcy

Pinterest – jak działać, żeby zdobyć klientów?

Kilka lat temu w Polsce rozpoczął się boom na media społecznościowe. Wielu użytkowników internetu zaczęło szukać swojego miejsca w sieci właśnie na portalach społecznościowych, swoje budżety zaczęło też lokować tam wiele firm. Czy znasz portal społecznościowy o nazwie Pinterest? Nie ma internauty, który nie zdaje sobie sprawy z istnienia Facebooka, coraz więcej z nas ma konto na Instagramie, duży odsetek Polaków wie, czym jest i do czego służy Twitter, a YouTube jest dla kilku milionów internautów w Polsce codziennością.

Pinterest - każdy ma swój cel

W portalach społecznościowych każdy ma swój cel – prywatny użytkownik szuka kontaktu ze znajomymi, ogląda filmy lub słucha muzyki czy publikuje zdjęcia. Z drugiej strony szeroko pojęty biznes szuka w portalach społecznościowych swojego własnego sposobu dotarcia do klientów. Jaką rolę odgrywa w tym wszystkim Pinterest, czym jest, czemu właściwie służy i jak przedsiębiorca może zdobywać klientów za pomocą Pinteresta?

Prawdą jest, że o Pintereście możesz wiedzieć niewiele. Nie oznacza to, że portal ten jest mało popularny, świadczy to po prostu o jego specyfice i pewnej niszowości. Powstał w marcu 2010 roku, jednak w Polsce z popularnością musiał poczekać kilka lat, bo do 2014 roku. Dlaczego tak długo? Tego nie wiadomo, ale lepiej późno niż wcale. Cała magia Pinterestu zawarta jest w dwóch słowach: przypiąć (ang. Pin) i wzbudzić zainteresowanie (ang. Interest). Właśnie te dwie frazy mogą być kluczem do sukcesu przedsiębiorcy internetowego, który chce zdobyć nowych klientów. Portal daje nam możliwość publikowania fragmentów wizualnych stron internetowych w jednym miejscu i ich tematyczne segregowanie. Inny użytkownik może „polubić” poszczególne elementy, skomentować je oraz umieścić w swojej kolekcji. Brzmi ciekawie? Jeszcze bardziej interesujący może być fakt, że Pinterest bardzo szybko zyskuje popularność w Polsce. W 2013 roku liczba polskich użytkowników serwisu Pinterest wzrosła z ok. 450 tys. do 1,4-1,5 mln miesięcznie. Z portalu korzystają przede wszystkim internauci w wieku 14-44 lat i z wykształceniem średnim lub wyższym. Co ciekawe, mitem jest, że to kobiety zdobyły Pinteresta. Według badań, kobiet na stronie jest tylko niewiele więcej niż mężczyzn.

Pinterest - wykorzystaj jego popularność

Dziś uważny i rozsądny przedsiębiorca – głównie z branży e-commerce – starannie powinien śledzić, to co dzieje się na Pintereście, a nawet wprowadzić na tym portalu swoją komunikację z klientem. Dlaczego?

  • Pinterest jest zintegrowany z Facebookiem, a zasięg portalu Marka Zuckerberga jest ogromny.

  • Trend wizualnego opisywania rzeczywistości gwałtowanie się rozwija, Pinterest idealnie się tu sprawdza.

  • Dzielenie się zdjęciami czy krótkimi treściami video jest bardzo popularne.

Pinterest i reszta 

Warto zwrócić uwagę na różnicę między Pinterestem a innymi portalami społecznościowymi. Facebook łączy nas ze znajomymi, Twitter pozwala otrzymywać krótkie informacje i być blisko celebrytów, LinkedIn ułatwia kontakty zawodowe, ale to Pinterest łączy użytkowników z ich zainteresowaniami. Co istotne – relacja personalna pomiędzy użytkownikami Pinteresta nie jest tak istotna jak w przypadku Facebooka. Użytkownik, który regularnie odwiedza Pinteresta, zawsze znajdzie wiele interesujących dla siebie rzeczy,  rekomendowanych przez innych internautów.

Pinterest dobry dla e-commerce

Załóżmy, że sprzedajesz produkty związane z wykańczaniem wnętrz. Targetujesz swoją kampanię na Facebooku, jednak jej koszty są wysokie, a konwersja niezadowalająca. Pinterest może okazać się doskonałą alternatywą. Przerzucając tam część środków reklamowych, z pewnością trafisz na osoby już zainteresowane Twoimi produktami. Nie będą to też osoby przypadkowe, jak w przypadku Facebooka.

Jeśli jako marka zdecydujesz się założyć konto na Pintereście i dzielić się swoimi inspiracjami z użytkownikami, pamiętaj o kilku zasadach. Pozwoli to ujednolicić przekaz, a co za tym idzie, uczynić kampanię lepiej zapamiętaną i zyskać wiernych fanów.

  • Pamiętaj, aby nazwa marki na Pintereście, była taka sama jak nazwa marki wykorzystywana w innych miejscach w sieci i nie tylko.

  • Stawiaj na słowa kluczowe w opisie firmy i na tablicy, błędem jest jednak nagminne wykorzystywanie słów kluczowych w pinach. Inna tematyka sprawi, że przekaz będzie bardziej naturalny, a co za tym idzie wiarygodny.

  • Pinterest ceni prostotę, dodawanie zbędnych ozdobników do fotografii może pogorszyć sprawę.

  • Decydując się na konto na Pintereście, zwracaj uwagę na to, aby konto było prowadzone regularnie.

Pinterest dedykowanym małym i średnim firmom

Osoby związane z branżą reklamową zgodnie stwierdzą, że Pinterest jest idealny dla małych i średnich firm. Portal założony w 2010 roku daje im możliwość zwiększenia rozpoznawalności swojej marki i korzystanie z niszowych, ale przydatnych narzędzi marketingu. Ma to znaczenie zwłaszcza w kontekście opinii amerykańskich marketingowców - twierdzą oni, że Pinterest to kopalnia złota.

Pinterest - to, co publikujesz ma sens

Na Pintereście to, co publikujesz, ma sens - dzielisz się inspiracjami, inni udostępniają je dalej. Przeprowadzono nawet badania, jakie treści udostępniane są najczęściej w poszczególne dni tygodnia. I tak, w poniedziałki dominuje fitness, we wtorki ludzi interesują technologie, a w środę szukają inspirujących cytatów. Czwartek to czas na modę, a piątek na dobry humor. W sobotę kręcą nas podróże, a w niedzielę foodporn, czyli jedzenie.

Powyższe przykłady nie sugerują, że powinieneś dopasować treść w danej tematyce do dnia tygodnia, ale pokazują też drugie dno – Pinterest zasięgiem obejmuje przeróżne branże, niezależnie w jakiej działasz, możesz znaleźć tam miejsce dla siebie.