Kilka lat temu w Polsce rozpoczął się boom na media społecznościowe. Wielu użytkowników internetu zaczęło szukać swojego miejsca w sieci właśnie na portalach społecznościowych, swoje budżety zaczęło też lokować tam wiele firm. Czy znasz portal społecznościowy o nazwie Pinterest? Nie ma internauty, który nie zdaje sobie sprawy z istnienia Facebooka, coraz więcej z nas ma konto na Instagramie, duży odsetek Polaków wie, czym jest i do czego służy Twitter, a YouTube jest dla kilku milionów internautów w Polsce codziennością.
Pinterest - każdy ma swój cel
W portalach społecznościowych każdy ma swój cel – prywatny użytkownik szuka kontaktu ze znajomymi, ogląda filmy lub słucha muzyki czy publikuje zdjęcia. Z drugiej strony szeroko pojęty biznes szuka w portalach społecznościowych swojego własnego sposobu dotarcia do klientów. Jaką rolę odgrywa w tym wszystkim Pinterest, czym jest, czemu właściwie służy i jak przedsiębiorca może zdobywać klientów za pomocą Pinteresta?
Prawdą jest, że o Pintereście możesz wiedzieć niewiele. Nie oznacza to, że portal ten jest mało popularny, świadczy to po prostu o jego specyfice i pewnej niszowości. Powstał w marcu 2010 roku, jednak w Polsce z popularnością musiał poczekać kilka lat, bo do 2014 roku. Dlaczego tak długo? Tego nie wiadomo, ale lepiej późno niż wcale. Cała magia Pinterestu zawarta jest w dwóch słowach: przypiąć (ang. Pin) i wzbudzić zainteresowanie (ang. Interest). Właśnie te dwie frazy mogą być kluczem do sukcesu przedsiębiorcy internetowego, który chce zdobyć nowych klientów. Portal daje nam możliwość publikowania fragmentów wizualnych stron internetowych w jednym miejscu i ich tematyczne segregowanie. Inny użytkownik może „polubić” poszczególne elementy, skomentować je oraz umieścić w swojej kolekcji. Brzmi ciekawie? Jeszcze bardziej interesujący może być fakt, że Pinterest bardzo szybko zyskuje popularność w Polsce. W 2013 roku liczba polskich użytkowników serwisu Pinterest wzrosła z ok. 450 tys. do 1,4-1,5 mln miesięcznie. Z portalu korzystają przede wszystkim internauci w wieku 14-44 lat i z wykształceniem średnim lub wyższym. Co ciekawe, mitem jest, że to kobiety zdobyły Pinteresta. Według badań, kobiet na stronie jest tylko niewiele więcej niż mężczyzn.
Pinterest - wykorzystaj jego popularność
Dziś uważny i rozsądny przedsiębiorca – głównie z branży e-commerce – starannie powinien śledzić, to co dzieje się na Pintereście, a nawet wprowadzić na tym portalu swoją komunikację z klientem. Dlaczego?
Pinterest jest zintegrowany z Facebookiem, a zasięg portalu Marka Zuckerberga jest ogromny.
Trend wizualnego opisywania rzeczywistości gwałtowanie się rozwija, Pinterest idealnie się tu sprawdza.
Dzielenie się zdjęciami czy krótkimi treściami video jest bardzo popularne.
Pinterest i reszta
Warto zwrócić uwagę na różnicę między Pinterestem a innymi portalami społecznościowymi. Facebook łączy nas ze znajomymi, Twitter pozwala otrzymywać krótkie informacje i być blisko celebrytów, LinkedIn ułatwia kontakty zawodowe, ale to Pinterest łączy użytkowników z ich zainteresowaniami. Co istotne – relacja personalna pomiędzy użytkownikami Pinteresta nie jest tak istotna jak w przypadku Facebooka. Użytkownik, który regularnie odwiedza Pinteresta, zawsze znajdzie wiele interesujących dla siebie rzeczy, rekomendowanych przez innych internautów.
Pinterest dobry dla e-commerce
Załóżmy, że sprzedajesz produkty związane z wykańczaniem wnętrz. Targetujesz swoją kampanię na Facebooku, jednak jej koszty są wysokie, a konwersja niezadowalająca. Pinterest może okazać się doskonałą alternatywą. Przerzucając tam część środków reklamowych, z pewnością trafisz na osoby już zainteresowane Twoimi produktami. Nie będą to też osoby przypadkowe, jak w przypadku Facebooka.
Jeśli jako marka zdecydujesz się założyć konto naPintereście i dzielić się swoimi inspiracjami z użytkownikami, pamiętaj o kilku zasadach. Pozwoli to ujednolicić przekaz, a co za tym idzie, uczynić kampanię lepiej zapamiętaną i zyskać wiernych fanów.
Pamiętaj, aby nazwa marki na Pintereście, była taka sama jak nazwa marki wykorzystywana w innych miejscach w sieci i nie tylko.
Stawiaj na słowa kluczowe w opisie firmy i na tablicy, błędem jest jednak nagminne wykorzystywanie słów kluczowych w pinach. Inna tematyka sprawi, że przekaz będzie bardziej naturalny, a co za tym idzie wiarygodny.
Pinterest ceni prostotę, dodawanie zbędnych ozdobników do fotografii może pogorszyć sprawę.
Decydując się na konto na Pintereście, zwracaj uwagę na to, aby konto było prowadzone regularnie.
Pinterest dedykowanym małym i średnim firmom
Osoby związane z branżą reklamową zgodnie stwierdzą, że Pinterest jest idealny dla małych i średnich firm. Portal założony w 2010 roku daje im możliwość zwiększenia rozpoznawalności swojej marki i korzystanie z niszowych, ale przydatnych narzędzi marketingu. Ma to znaczenie zwłaszcza w kontekście opinii amerykańskich marketingowców - twierdzą oni, że Pinterest to kopalnia złota.
Pinterest - to, co publikujesz ma sens
Na Pintereście to, co publikujesz, ma sens - dzielisz się inspiracjami, inni udostępniają je dalej. Przeprowadzono nawet badania, jakie treści udostępniane są najczęściej w poszczególne dni tygodnia. I tak, w poniedziałki dominuje fitness, we wtorki ludzi interesują technologie, a w środę szukają inspirujących cytatów. Czwartek to czas na modę, a piątek na dobry humor. W sobotę kręcą nas podróże, a w niedzielę foodporn, czyli jedzenie.
Powyższe przykłady nie sugerują, że powinieneś dopasować treść w danej tematyce do dnia tygodnia, ale pokazują też drugie dno – Pinterest zasięgiem obejmuje przeróżne branże, niezależnie w jakiej działasz, możesz znaleźć tam miejsce dla siebie.