Poradnik Przedsiębiorcy

Sprzedaż produktów tytoniowych - nowy obowiązek od 20 maja

Już 20 maja 2019 roku w życie wejdą przepisy nałożone dyrektywą 2014/40 Komisji Europejskiej, które wprowadzą obowiązek rejestracji wyrobów tytoniowych na terenie UE w systemie śledzenia Track&Trace. Wejście przepisów ma na celu między innymi wyeliminowanie z obrotu nielegalnych wyrobów tytoniowych. Obowiązek będzie dotyczył między innymi sieci handlowych, sklepów i punktów, które praktykują sprzedaż produktów tytoniowych.

Sprzedaż produktów tytoniowych – rejestracja podmiotów w systemie śledzenia, co to oznacza?

Oznacza to, że od 20 maja 2019 roku producenci, dystrybutorzy oraz hurtownicy, będą zobowiązani do rejestracji każdorazowego wejścia w posiadanie produktów tytoniowych. Ponadto, podmioty te będą zobowiązane do monitorowania ich przemieszczania (np. do detalistów). Należy podkreślić, że powyższe obowiązki nie dotyczą detalistów, czyli osób sprzedających towary we własnym imieniu (niesłużących do dalszej odsprzedaży) z reguły na cele prywatne, np. przedsiębiorcy prowadzący kioski, czy sklepu typu „żabka”, bądź sklepy osiedlowe. Jedynym obowiązkiem detalisty jest rejestracja w systemie śledzenia Track&Trace do wyżej wymienionego terminu, czyli 20 maja 2019 roku. Rejestracje tą mogą wykonać samodzielnie bądź przy pomocy podmiotów trzecich np. hurtownika, dystrybutora, czy producenta.Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW) przygotowała serwis www.idissuer.pl (aplikację webową oraz system API), umożliwiający rejestracje do systemu śledzenia Track&Trace.Warto podkreślić, że niedostosowanie się do nowych przepisów nałożonych dyrektywą unijną, grozi karami pieniężnymi, a nawet utratą możliwości dystrybucji w Unii Europejskiej.