W celu poprawnego obliczania odpisów amortyzacyjnych, podatnik zobligowany jest do prowadzenia ewidencji środków trwałych. Jej brak powoduje, że odpisy amortyzcyjne nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu oraz nie można ich uwzględnić przy obliczaniu dochodu.
Ewidencja środków trwałych - zastosowanie i definicja
Definicja środków trwałych została sprecyzowana przez ustawodawcę zarówno na gruncie podatkowym, jak i bilansowym.
Zgodnie z brzmieniem Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) amortyzacji podlegają środki są stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
-
budowle,
-
budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
-
maszyny, urządzenia, środki transportu oraz inne przedmioty.
Należy podkreślić, że przewidywany okres ich używania powinien być dłuższy niż 1 rok oraz że powinny być wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działanością gospodarczą. Ustawa o PIT dopuszcza także oddane tych wymienionych składników majątku do używania na podstawie najmu, dzierżawy lub umowy, o której mowa w art. 23a pkt 1 ustawy o PIT.
Zasadniczo w ewidencji środków trwałych nie ma obowiązku ujmowania majątku o wartości nieprzekraczającej 3.500 zł.
Środki trwałe mogą być amortyzowane z uwzględnieniem różnych metod amortyzacji.
Warto wiedzieć! Ewidencję środków trwałych można prowadzić w formie:
|
Ewidencja środków trwałych - elementy
EŚT powinna zawierać w szczególności następujące dane:
1. Imię i nazwisko
2. Adres oraz NIP podatnika
3. Podanie roku, za który jest prowadzona ewidencja
4. Licza porządkowa oraz Data nabycia
5. Data przyjęcia do używania
6. Określenie dokumentu, na podstawie którego można stwierdzić nabycie
7. Określenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej
8. Symbol KŚT (Klasyfikacja Środków Trwałych)
9. Wartość początkowa
10. Stawka amortyzacyjna
11. Wartość ulepszenia
12. Zaktualizowana wartość początkowa
13. Kwoty odpisów amortyzacyjnych za dany rok podatkowy oraz narastająco za okres dokonywania tych odpisów
14. Data likwidacji środka trwałego
15. Przyczyna likwidacji środka trwałego
Ważne! W ewidencji środków trwałych zapisów powinno dokonywać się najpóźniej w miesiącu przekazania składnika majątku do używania. |