Poradnik Przedsiębiorcy

Ambient marketing - najciekawsze akcje reklamowe

Jakiś czas temu w naszym serwisie pojawił się artykuł na temat świeżego trendu w reklamie, jakim jest ambient marketing. Przypomnijmy definicję, która znalazła się w tamtym tekście:

Ambient marketing to niestandardowe działania promocyjne, cechujące się świeżością i oryginalnością. Wykorzystuje kreatywne pomysły, naładowane humorem i emocjami. Angażuje i przyciąga uwagę, pozwala na interakcje.

Ta nowa forma reklamowa pozwala na wyróżnienie się z tłumu nudnych, tradycyjnych przekazów perswazyjnych, jakimi jesteśmy raczeni na co dzień. Najważniejsze jest tu to, by zaskoczyć odbiorców i zareklamować markę w sposób do tej pory nieznany, nigdy nie stosowany. W miejscach uczęszczanych, ale nie kojarzonych - do tej pory - z reklamą, takich jak toalety czy windy. Najlepsze akcje ambientowe wykorzystują efekt synergii, stając się jednocześnie przekazami wirusowymi, czyli takimi, które są spontanicznie rozpowszechniane przez ludzi z ust do ust lub za pomocą internetu. Przyjrzyjmy się bliżej najciekawszym kampaniom ambientowym z Polski i ze świata.

Ambient marketing na świecie

Film Devil’s Due

Kampania reklamowa filmu Devil’s Due (w Polsce: “Diabelskie Nasienie”), w której wykorzystano format tzw. prank, czyli kawału robionego nieświadomym przechodniom. Dokonano znakomitego doboru “straszydła” - demoniczne dziecko pojawia się w wielu horrorach. Ponadto twórcy mieli pewność, że ludzie będą zaglądać do wózka - to naturalny odruch wynikający z przyzwoitości. Po straszeniu przechodniów klip trafił do internetu, gdzie do dzisiaj obejrzało go prawie 45 milionów ludzi - czyli można przyjąć, że właśnie tyle osób dowiedziało się o promowanym w tak ciekawy sposób filmie.

Because who is perfect? Get closer

Kampania społeczna zrealizowana przez organizację Pro Infirmis, która zajmuje się problemami osób niepełnosprawnych. Do akcji zaangażowano kilka osób z wyraźnymi deformacjami ciała. Ich sylwetki stały się bazą do wykonania manekinów, które później zostały ustawione w witrynach sklepów w Zurychu. Przechodnie z początku byli zdumieni niecodziennie wyglądającymi ekspozycjami sklepowymi, ale później następowała refleksja. Filmik z realizacji kampanii stał się przekazem wiralowym, osiągając 15 milionów wyświetleń. Akcja miała na celu uwrażliwienie na problemy ludzi niepełnosprawnych i uświadomienie, że piękno można znaleźć wszędzie… bo któż jest doskonały?

Ostatni kawałek Milki

Kapitalna akcja ambientowa we Francji. Do sprzedaży trafiły tabliczki czekolady bez jednego - w domyśle: ostatniego - kawałka przysmaku. Po wejściu na odpowiednią stronę można było albo odzyskać ten kawałek dla siebie, albo wysłać go do kogoś bliskiego razem z paroma ciepłymi słowami. To w pełni oddaje hasło kampanii: “dare to be tender”, czyli “odważ się być czułym”. To zdecydowanie ambient marketing z pozytywnym wydźwiękiem. 

Carrie

Kolejny przykład doskonałej kampanii, wykorzystującej ambient marketing, promującej film za pomocą żartu. Bezpośrednie nawiązanie do filmu Carrie (remake’u klasyku z 1976 roku) plus autentyczne przerażenie na twarzach mimowolnych uczestników akcji to przepis na sukces.

Warto zwrócić uwagę, że tutaj sama akcja miała zaledwie kilkudziesięciu bezpośrednich odbiorców - klientów kawiarni. Marketing szeptany, czyli przekazywanie informacji z ust do ust, zapewnił zapewne maksymalnie tysiąc dodatkowych ludzi, którzy dowiedzieli się o filmie. Twórcy celowali jednak w co innego - chodziło o stworzenie zabawnego filmiku, który obejrzą miliony w internecie. I to się udało, gdyż obecnie licznik wyświetleń pokazuje ponad 56 milionów!  

Możesz ocenić ten artykuł