Poradnik Przedsiębiorcy

Marketing zintegrowany - wszystko, co należy o nim wiedzieć

Wielu firmom wydaje się, że wykorzystuje w pełni dostępne na rynku internetowym działania reklamowe. Ale czy rzeczywiście znane są im wszystkie sposoby na prowadzenie działań promocyjnych lub wizerunkowych marki? Z poniższego artykułu dowiesz się, czym jest marketing zintegrowany i z jakich form reklamowych się składa.

Na czym polega marketing zintegrowany?

Marketing zintegrowany to nic innego jak zbiór wszystkich możliwych działań reklamowych prowadzonych w internecie. Wszystkie działania oraz kanały dotarcia wykorzystywane w ramach tego rodzaju marketingu mają głównie dwa cele:

- zwiększenie ruchu na stronach docelowych,

- promocję marki oraz budowanie jej wizerunku (branding).

Umiejętne wykorzystanie i połączenie działań strategii komunikacji marki oraz jej reklamy zwiększy twoje szanse na dotarcie do grupy klientów/odbiorców.

Marketing zintegrowany - na czym polega?

Działania reklamowe w ramach Inbound Marketingu

Marketing zintegrowany w anglojęzycznej wersji to Inbound Marketing. W ramach tego zagadnienia można wyróżnić 8 głównych kategorii działań marketingowych, w ramach których wykonywanych jest wiele mniejszych, ale równie ważnych czynności.

  • Content marketing

Inaczej marketing treści. Jest to strategia, która polega na pozyskiwaniu klientów lub czytelników za pomocą przydatnych oraz wartościowych dla nich treści. Ten rodzaj marketingu funkcjonuje w ramach jednostronnego przekazu reklamowego i kładzie duży nacisk na budowanie długotrwałych relacji z odbiorcami firmy.

Popularne formy content marketingu: poradniki, e-booki, infografiki, webinary, artykuły sponsorowane.  

  • Blogging

Aktualnie w sieci znajdziemy już blog niemal na każdy możliwy temat. Wynika to z tego, że jest to dosyć prosta w realizacji forma prowadzenia działań publikacyjnych online, a tym samym kanał komunikacji o wysokich możliwościach pozyskania wielu odbiorców. Prowadzenie przez firmę bloga pozwoli jej pozycjonować się na dodatkowe frazy kluczowe i zdobyć jeszcze więcej odbiorców.

  • Social media

Media społecznościowe to standard w ramach działań promocyjnych i komunikacyjnych większości strategii marketingowych. Jest to dobry sposób nie tylko na zwiększenie grona obecnych oraz potencjalnych klientów, ale także możliwość budowania długotrwałych relacji z odbiorcami.

Media społecznościowe, które warto wykorzystać w strategii marketingu zintegrowanego:

- serwisy społecznościowe służące do dzielenia się treścią ze znajomymi, komentowania zamieszczanych publikacji czy materiałów wizualnych, np. Facebook, Google+,

- serwisy branżowe o charakterze biznesowo-zawodowym, np. LinkedIn, GoldenLine,

- media skupiające się na przekazie wizualnym, np. Instagram, Pinterest,

- serwisy przeznaczone do dzielenia się treściami video, prezentacjami online, np. YouTube, Flickr, Slideshare.

  • Reklama display

Są to po prostu wszystkie reklamy graficzne firmy wyświetlane w internecie. W marketingu zintegrowanym display pełni ważną rolę promocji oraz budowania świadomości marki.

Reklama display jest to ogół reklamy internetowej, jednak można pojęcie to rozbić jeszcze na 3 inne elementy:

- banery - emitowane zazwyczaj są w ramach danej sieci reklamowej, np. Google, i często są profilowane pod konkretną, wcześniej zdefiniowaną grupę odbiorców,

- YouTube - reklama video w tym serwisie może ułatwić ci zdobycie dłuższej uwagi konsumenta na zamieszczanych przez ciebie treściach. Ta forma reklamy display polecana jest szczególnie dla marek, które chcą dotrzeć ze swoim przekazem  do młodszego pokolenia,

- RTB - jest to model reklamy, w ramach którego dla każdego wyświetlenia reklamy jednemu odbiorcy odbywa się osobna aukcja reklamowa.

  • E-mail marketing

Prosta metoda zdobywania zasięgu publikowanych treści. Wysyłaj newslettery z publikacjami twoich artykułów i tym samym zdobywaj szeroki zasięg oraz zaangażowanie odbiorców.  Do wiadomości dołączaj także linki do mediów społecznościowych twojej firmy oraz zachęcaj subskrybentów do dzielenia się otrzymanymi treściami.

  • Analityka internetowa

To nic innego jak gromadzenie za pomocą różnych narzędzi danych o użytkownikach naszego systemu lub czytelnikach serwisu. Następnie na podstawie zebranych informacji można budować i planować dopasowane do grupy odbiorców działania marketingowe firmy.

Przydatne narzędzia do analityki stron:

Google Analytics - najpopularniejsze narzędzie do analizy własnej strony i sposobu konsumpcji zawartej na niej treści przez odbiorców,

- Truesocial Metrics - służy do analizy Facebooka oraz innych portali społecznościowych. Narzędzie to pozwala na sprawdzenie, jakimi tematami interesują się nasi użytkownicy, dzięki czemu możemy przygotować dla nich content odpowiadający na ich potrzeby i oczekiwania.

  • SEO

Czyli optymalizacja strony i artykułów pod wyszukiwarkę Google. Są to wszystkie działania, które mają na celu zdobycie przez stronę lub konkretny artykuł jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Content marketing to wartościowe treści dla użytkownika, jednak nie należy zapominać o ich dostosowywaniu pod SEO. Wysoka pozycja w wyszukiwarce to większa szansa na zdobycie pokaźnej grupy odbiorców.

  • Marketing szeptany

Inaczej buzz marketing. Jest to bezpośrednia forma przekazu reklamowego, która polega na  “szeptaniu” konsumentom o istnieniu firmy oraz jej konkretnej ofercie. Polega to na zamieszczaniu wpisów z linkiem do oferty danej firmy np. we wpisach na forach internetowych pasujących tematycznie do reklamowanego produktu. Ten rodzaj rozpowszechniania informacji ma wyglądać na jak najbardziej naturalny, aby był wiarygodny i przynosił efekty.

Marketing zintegrowany - podsumowanie

Marketing zintegrowany to synergia wielu działań z zakresu reklamy oraz komunikacji. Warto wykorzystywać większość z wymienionych powyżej narzędzi inbound marketingu, jednak należy pamiętać, że muszą być one odpowiednio dopracowane i zaplanowane, zatem nie powinny być to spontaniczne działania. Odpowiednia strategia marketingowa uporządkuje wiele działań reklamowych marki oraz umożliwi ci zbudowanie długotrwałych relacji z użytkownikami.