Zaplanowanie czegoś niezaplanowanego? W marketingu jest to możliwe. Trzeba się tylko odpowiednio do tego przygotować. Real-time marketing to szybkie reagowanie na to, co aktualnie dzieje się w świecie, tym rzeczywistym i tym wirtualnym. W artykule podpowiadamy, jak twoja marka może wykorzystać ten rodzaj marketingu w swoich działaniach komunikacyjnych oraz podajemy przykłady dobrych praktyk w real-time marketingu.
Real-time marketing - definicja
Zacznijmy od krótkiej definicji tego, czym jest real-time marketing (RTM). Ten rodzaj działań marketingowych polega głównie na natychmiastowej reakcji na aktualne wydarzenia, które z różnych przyczyn ważne są dla danej społeczności lub całej populacji oraz zyskują odpowiedni rozdźwięk w mediach. Następnie w kontekście tych zdarzeń marka umieszcza swój przekaz, który musi być:
- szybki
- inteligentny
- zabawny
- oparty o strategię
- odpowiadać na potrzeby odbiorców (spersonalizowany content brand).
O jakich wydarzeniach mowa? Mogą to być nieprzewidziane wypowiedzi lub zachowania polityków, święta w kalendarzu, głośne przygody w świecie celebrytów czy wydarzenia w świecie sportowym, czyli wszystko, co w danym momencie zyskuje uwagę milionów.
A jak w praktyce wygląda real-time marketing?
San Escobar
Raczej niecodzienne mamy do czynienia z wydarzeniami, którymi żyje cały internet i stają się hitem właściwie w ciągu jednego dnia. San Escobar to piękna wyspa, kraj ważny dla Polski zarówno turystycznie, jak i gospodarczo. Kraj, którego do tej pory nie znaliśmy, a o którym, dzięki Ministrowi Spraw Zagranicznych Polski Witoldowi Waszczykowskiemu, a następnie wszystkim internautom, zrobiło się naprawdę głośno. Z dnia na dzień nieistniejące państwo, które powstało w wyniku pomyłki językowej polityka, otrzymało swoją flagę, nazwy miejscowości, a nawet popularnych mieszkańców. Takiej okazji nie mogły przepuścić także marki, które zareagowały na pomyłkę ministra w odpowiedni i trafiony sposób. Poniżej reakcja firmy koszulkowo.com na wpadkę polityka.
Real- time marketing w wykonaniu Castoramy
W tym przypadku bez znajomości kontekstu, trudno zrozumieć jest przekaz. Reklama Castoramy nawiązuje do niesamowitego wyczynu polskiego piłkarza, Roberta Lewandowskiego, który w meczu przeciwko VFL Wolfsburg strzelił pięć goli w dziewięć minut.
Castorama odpowiednio wykorzystała to wydarzenie i w jego kontekście osadziła swój przekaz i produkt.
Brad is single
Tym razem to real-time marketing dotyczący perypetii w świecie celebrytów, ale nie byle jakich, ponieważ chodzi o jedną z najbardziej znanych par show-biznesu na świecie - Brada Pitta i Angeliny Jolie. Norweskie linie lotnicze - Norwegian Airlines - wykorzystały szybko i w zabawny sposób ten temat i w jego kontekście zbudowały przekaz mający reklamować promocję lotów do Los Angeles.
Wdrożenie RTM w firmie - o czym należy pamiętać?
Fakt, że jest to marketing w czasie rzeczywistym, nie zwalnia twojej marki z tego, że wszystkie działania w ramach RTM muszą posiadać konkretny cel oraz dopracowaną strategię. Aby real-time marketing był profesjonalnie przygotowany, warto sporządzić wcześniej kalendarz ważnych wydarzeń, w kontekście których będą budowane i osadzane przekazy. Na koniec wszystkich przykazań poprawnego stosowania tego rodzaju działań komunikacyjnych warto powtórzyć te dwa najważniejsze - działaj szybko, ale z rozwagą.