W poprzednim artykule omówiliśmy kwestię promocji bloga pod kątem SEO. Oprócz dobrze wypozycjowanej strony warto zadbać o kontakt z czytelnikami - najłatwiej jest to zrobić dzięki social media. Dowiedz się, jak wypromować bloga przez media społecznościowe!
Wypromować bloga na Facebooku
Mimo, że powiedzenie “nie ma cię na Facebooku, więc nie istniejesz” trochę się zużyło, ludzie wciąż szukają tam swoich ulubionych marek, programów telewizyjnych i stron, które będą mogli śledzić. Dlatego Facebook to dalej pozycja obowiązkowa przy promocji bloga w social media. Fanpage musi być oczywiście dopieszczony - od zdjęcia w tle, przez profilowe, na opisach kończąc. Ważne, aby wizualnie i kolorystycznie był zbliżony do Twojego bloga. Jeżeli jeszcze nie masz opracowanego własnego logo, najwyższa pora się tym zająć.
Kolejnym krokiem jest połączenie swojego bloga z Facebookiem. Pod każdym postem powinna znaleźć się opcja polajkowania i opublikowania go, plus box, dzięki któremu można polubić profil bloga na Facebooku. Początki fanpage są trudne i zazwyczaj u większości osób wyglądają tak samo. Najpierw zaprasza się swoich znajomych - im więcej, tym lepiej. Dzięki temu zyskujemy początkowe grono fanów, które bardziej zachęca do odwiedzin, ponieważ internauci mają tendencję do podążania za tłumem. Profil z 30 fanami jest mniej zachęcający, niż fanpage, który posiada już setki fanów.
Kiedy profil będzie już dopracowany, musi zacząć żyć. Warto informować o najnowszych wpisach i publikować “zajawki” kolejnych. Zdecydowanie warto udzielać się na Facebooku częściej niż na samym blogu - wrzucając interesujące zdjęcia, infografiki lub video. W tym wszystkim chodzi oczywiście o generowanie ruchu, dlatego w dobrym tonie jest odpisywanie na komentarze czy podziękowania za uwagi po postami.
Bardzo ważna jest także godzina, o której publikujesz posty na Facebooku. Po poprzednich postach możesz szybko zauważyć, kiedy osiągają większy zasięg - te publikowane rano czy wieczorem. Możesz także skorzystać ze statystyk Facebooka, aby lepiej zaplanować godziny publikacji. Dobrze trzymać się ustalonych pór dnia, jednak nie bój się ryzykować. Zasięg zależy bowiem najbardziej od lajków i udostępnień, a tu znowu wracamy do podstawy promocji bloga, czyli wartościowego contentu.
Konkurs - dobry pomysł aby wypromować bloga?
Sposobem na szybki wzrost lajków są oczywiście konkursy, gdzie warunkiem wzięcia udziału jest właśnie polubienie strony bloga na FB czy opublikowanie postu z konkursem na swojej tablicy. Jednak w tej kwestii trzeba być ostrożnym - zdarza się, że uczestnikami nie są fani, którzy zostaną na naszym fanpage’u i będą czytać wpisy na blogu. Po zakończonym konkursie mogą nawet usunąć naszego bloga z ulubionych, a zaledwie mały procent uczestników może okazać się wartościowymi fanami.
Decudując się jednak na taką formę promocji w social media, biorąc pod uwagę małą ilość fanów na FB, bloger musi się poratować stronami śledzącymi konkursy w sieci. Jest ich naprawdę sporo i są gwarantem dużej ilości odwiedzin (jeżeli oczywiście nagroda jest tego warta).
Wypromować bloga w innych kanałach social media
Bloger nie powinien ograniczać się do samego Facebooka i - w zależności od swojego targetu - może założyć konta także na Google Plus, Twitterze, Instagramie czy Pitereście i Snapchacie. Najważniejsze jest to, że każdego narzędzia mediów społecznościowych należy używać w inny sposób, jednocześnie łącząc je ze sobą i budując prawdziwą społeczność.
Na Facebooku tagi funkcjonują dopiero od jakiegoś czasu, natomiast na Instagramie czy Google Plus są fundamentem portalu. Chcąc zdobyć jak największą ilość lajków czy plusików, warto opisać swoje zdjęcie lub wpis jak największą ilością adekwatnych tagów. Tym sposobem w krótkim czasie dotrzemy do szerokiej rzeszy internautów.
Jak podaje Sotrender, Twitter w Polsce jest wciąż najmniej popularnym narzędziem social media. Jednocześnie, w zeszłym roku, w wybranych kategoriach wiekowych osiągnął 100% wzrost liczby użytkowników. Specjaliści zgodnie twierdzą, że w Twitterze drzemie ogromny potencjał, dlatego warto i tam zająć się promocją swojego bloga.
Jak widać, jest sporo form promocji swojego bloga wsocial media. Najważniejsze to pamiętać, aby każdą treść udostępniać na odpowiednim kanale mediów społecznościowych. Chcąc pokazać ciekawe czy inspirujące zdjęcia, opublikuj je na Instagramie lub Pinterest. Dodaj do tego krótki opis, odpowiednie tagi i już! Czekaj na kolejne serduszka. Jeżeli Twój nowy wpis ma charakter bardziej edukacyjny czy ekspercki, omawia ważny temat - pochwal się nim na LinkedIn czy GoldenLine. Każdy portal różni się od siebie, a Ty, jako jego użytkownik, musisz znać te różnice.