Każdy przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić zmianę danych dotyczących firmy. W celu powiadomienia o zmianach przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólnicy spółek cywilnych wypełniają formularz CEIDG-1. W artykule przedstawiamy, jakie dane przedsiębiorca ma możliwość aktualizować za pośrednictwem wniosku CEIDG-1.
Zmiana danych a aktualizacja wniosku CEIDG-1
Przedsiębiorca, u którego zmieniają się dane związane z prowadzoną działalnością, ma obowiązek je zaktualizować, składając w tym celu wniosek CEIDG-1.
Najczęściej dokonywane zmiany dotyczące prowadzonej działalności to:
zmiana nazwy firmy (może być spowodowana np. zmianą nazwiska przedsiębiorcy);
zmiana adresu zamieszkania osoby prowadzącej działalność;
zmiana lub utworzenie nowego, dodatkowego miejsca wykonywania działalności;
rozszerzenie lub zmiana przedmiotu działalności (PKD);
zmiana podmiotu prowadzącego księgowość;
zmiana miejsca przechowywania dokumentacji księgowej;
zmiana numeru rachunku bankowego.
Na podstawie złożonego formularza o aktualizacji danych dotyczących firmy zostaną automatycznie powiadomione urzędy skarbowe, Główny Urząd Statystyczny oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Pobierz darmowy wzór formularza CEIDG-1 w formacie PDF!
Wymagane pola przy aktualizacji danych we wniosku CEIDG-1
Wypełniając formularz CEIDG-1 dotyczący aktualizacji danych, nie ma potrzeby uzupełniania wszystkich rubryk.
W każdym wniosku o zmianę danych należy uzupełnić co najmniej następujące części:
część 1. Rodzaj wniosku;
część 2. Dane wnioskodawcy;
część 3. Adres zamieszkania wnioskodawcy;
część 5. Dane firmy;
część 9. Podlegam obowiązkowemu ubezpieczeniu, zaznaczając właściwe pole:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
Jestem ubezpieczony za granicą;
część 10. Oświadczenie;
część 14. Urząd skarbowy
– a następnie przejść do pola, w którym dokonywana będzie zmiana i przy każdym z tych pól należy postawić znak X w kwadrat przy danej części.
W celu zgłoszenia zmian we wpisie w CEIDG trzeba w części 1. „Rodzaj wniosku” wybrać pozycję „Wniosek o zmianę wpisu w CEIDG”, podając datę powstania zmiany.
Zmiana danych w CEIDG
Poniżej przedstawiamy, jak wypełnić poszczególne pola, które mogą podlegać zmianie danych.
Zmiana adresu zamieszkania
Jeśli zmianie ulega adres zamieszkania przedsiębiorcy, należy w części 3. wprowadzić aktualne dane.
Zmiana danych do kontaktu
Jeśli zmianie ulegną dane do kontaktu, przedsiębiorca wskazuje aktualne dane w części 4.
Zmiana nazwy firmy
Jeśli zmianie ulega nazwa firmy, należy uzupełnić część 5. „Dane firmy”, w której trzeba wprowadzić poprawną, nową nazwę przedsiębiorstwa, pamiętając o tym, że nazwa firmy obowiązkowo musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy w formie nieodmienionej, przykładowo „Usługi księgowe Anna Nowak”.
Następnie należy wprowadzić także nazwę skróconą firmy. W tym zakresie przedsiębiorca nie ma obowiązku wskazywać w niej imienia i nazwiska. Niemniej jednak, jeśli przedsiębiorstwo nie posiada nazwy skróconej, trzeba podać imię i nazwisko przedsiębiorcy.
Rozszerzenie przedmiotu działalności
Zmiany w zakresie rodzajów wykonywanej działalności gospodarczej (klasyfikacja PKD) należy wskazać w części 5.1. „Rodzaje działalności gospodarczej wg PKD 2007”.
Jeśli zmianie ulega przeważający rodzaj działalności gospodarczej, zaznacza się kwadrat przy opcji „Przeważający kod PKD”, podając właściwy.
Z kolei jeśli zmianie ulegają pozostałe kody PKD, można je wpisać lub wykreślić. Przedsiębiorca może zmienić kod, wpisując jego numer, a w przypadku wykreślenia danego kodu PKD należy wpisać jego kod i zaznaczyć przy tej pozycji kwadrat „Wykreślenie” – wówczas takie PKD zostanie wykreślone z wpisu.
Adres do doręczeń
W przypadku zmiany adresu do doręczeń należy wskazać aktualny adres w części 6.
Zmiana stałego adresu prowadzenia działalności gospodarczej
Jeśli zmianie ulegnie adres stałego miejsca prowadzenia działalności, nowy adres siedziby firmy trzeba wskazać w części 7.
W tym miejscu przedsiębiorca również wskazuje zmianę, w wyniku której działalność gospodarcza nie będzie posiadała stałego adresu prowadzenia działalności – w tym celu zaznacza się opcję „Brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej”.
Dodatkowe miejsce wykonywania działalności
W celu zgłoszenia dodatkowego miejsca, w którym stale prowadzona jest działalność (oddział, punkt sprzedaży, punkt przyjmowania zleceń, punkty świadczenia usługi), należy uzupełnić część 8.
Jeżeli dodatkowych miejsc jest więcej niż jedno, dodatkowo uzupełnia się załącznik CEIDG-MW.
Zmiana formy opodatkowania
Formę opodatkowania można zmienić raz w roku w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano pierwszy przychód w danym roku podatkowym. W celu zmiany formy opodatkowania zaznacza się właściwą opcję w części 15.
Zmiana podmiotu prowadzącego księgowość
W celu zmiany podmiotu prowadzącego księgowość należy zaznaczyć kwadrat w części 17., a następnie w pola wprowadzić nazwę nowego podmiotu prowadzącego księgowość oraz jego NIP.
Jeśli księgowość dotychczas była prowadzona przez biuro rachunkowe, a obecnie przedsiębiorca decyduje się robić to samodzielnie, należy zaznaczyć opcję „Samodzielnie”, wskazując dodatkowo dane biura i zaznaczając przy tym opcję „Rozwiązanie umowy”.
Zmiana miejsca przechowywania dokumentacji księgowej
Zmiana miejsca przechowywania dokumentacji księgowej zgłaszana jest poprzez zaznaczenie kwadratu przy części 19., a następnie podanie adresu miejsca przechowywania dokumentacji.
Zmiana rachunku bankowego
Nowy numer rachunku bankowego należy zgłosić, uzupełniając część 21.
Informacje w zakresie wspólności małżeńskiej
Jeśli w danym roku przedsiębiorca zawarł związek małżeński, należy wskazać w części 23., czy posiada wraz z małżonkiem wspólność majątkową.
W tym miejscu wskazuje się także datę, jeśli ustrój wspólności małżeńskiej zakończył się.
Zgłoszenie pełnomocnika
W celu zgłoszenia pełnomocnika dla prowadzonej działalności należy podać jego dane, adres do doręczeń oraz zakres pełnomocnictwa, czyli informacje, jakie obejmuje część 26.