Poradnik Przedsiębiorcy

Reklama rozliczana za kliknięcia - PPC (Pay Per Click) - Google AdWords

W 12 odcinku naszego cyklu przedstawiamy zasady działania marketingu opartego na PPC (Pay Per Click), czyli reklamie rozliczanej za kliknięcia. Kampanie linków sponsorowanych są jednym z najczęstszych sposobów prowadzenia reklamy w sieci w ostatnich latach. Za PPC przemawia wiele atutów, które postaramy ci się przedstawić w tym tekście. Zobacz jak rozliczana jest reklama rozliczana za kliknięcia.

Najważniejszym aspektom reklam rozliczanych za kliknięcie przyjrzymy się na przykładzie Google AdWords. Na początku wyjaśnimy, na jakiej zasadzie działa Google AdWords, jakie formy może przyjąć reklama w wyszukiwarce oraz pokażemy, gdzie wyświetlane są reklamy AdWords. W dalszej kolejności przedstawimy, jak przygotować kampanie reklamową w Google AdWords oraz jak dobrać właściwe słowa kluczowe, a także w jaki sposób można monitorować efektywność prowadzonej kampanii, jak tworzyć raporty oraz prowadzić działania remarketingowe w AdWords.

Zasada działania AdWords

Google AdWords działa w prosty sposób, w którym wiele czynników zależnych jest od samego reklamodawcy. Zacznijmy od początku - użytkownicy internetu poszukują za pośrednictwem wyszukiwarek interesujących ich treści - tekstów, ofert, porad itp. Przyjmijmy, że potencjalny klient wpisuje w Google frazę “rowery górskie Wrocław” - jeśli posiadasz sklep zajmujący się sprzedażą rowerów, SERP - strona wyników wyszukiwania - jest miejscem na twoją reklamę.

Może ona pojawić się w wynikach wyszukiwania dla wspomnianej frazy. Za tego rodzaju reklamę zapłacisz tylko wówczas, gdy użytkownik kliknie w nią i przejdzie na twoją witrynę - jest to wspomniany już mechanizm reklam PPC. Ustalasz w AdWords dzienny budżet oraz maksymalny koszt, jaki poniesiesz za każde kliknięcie użytkowników w twoją reklamę w wynikach wyszukiwania.

Reklama pojawi się na SERP-ie w sekcji płatnych wyników wyszukiwania Google - linków sponsorowanych. Od czego zależy wówczas jej pozycja? Podobnie jak w mechanizmach SEO, ważną rolę odgrywa zgodność ustalonych przez ciebie dla reklamy słów kluczowych z frazą wpisywaną przez użytkownika. Istotna jest także treść samej reklamy w wyszukiwarce - dobrze wykorzystaj jedynie cztery linijki tekstu, jakie możesz w niej umieścić (nagłówek, dwie linijki właściwego tekstu reklamy oraz wiersz adresu URL strony). Z drugiej strony, miejsce w sekcji linków sponsorowanych na SERP-ach jest efektem pewnej licytacji między reklamodawcami - który zaoferuje większą stawkę za kliknięcie. Stawka wzrasta wraz z popularnością określonych fraz.

Możesz również zadecydować o wyświetlaniu twojej reklamy w określonych lokalizacjach geograficznych, co jest szczególnie ważne, jeśli zależy ci na klientach z danej miejscowości lub regionu. Wówczas to przede wszystkim im będzie wyświetlana twoja reklama.

Reklama rozliczana za kliknięcia a dostępne formy reklamy

Wspomnieliśmy o niewielkiej ilości miejsca, którą masz na swoją reklamę Google AdWords, jednak krótki tekst przypominający klasyczny, organiczny wynik wyszukiwania w Google to nie jedyna dostępna forma komunikatu reklamowego AdWords. Google wyróżnia kilka różnych form reklamy AdWords:

  1. Tekst - krótka reklama zawierająca jedynie słowa ograniczone do nagłówka, adresu URL oraz tekstu właściwego reklamy. Taka forma jest niezwykle łatwa w edycji.

  2. Reklama z rozszerzeniem - reklama tekstowa rozszerzona o dodatkowe informacje, np. numer telefonu, odnośnik do konkretnej strony lub adres firmy. Możesz decydować o rodzaju rozszerzeń w zależności od urządzeń, na których będzie wyświetlana reklama.

  3. Obraz - reklama w formie graficznej, zarówno statycznej, jak i animowanej.

  4. Reklamy aplikacji - pozwalają na odesłanie klienta bezpośrednio do sklepu z aplikacjami lub do konkretnego miejsca w samej aplikacji. Reklama przeznaczona zwłaszcza dla urządzeń mobilnych.

  5. Wideo - reklama w formie klipu wideo, przeznaczona dla witryn, które współpracują z Google, m.in. dla YouTube.

  6. Reklamy produktowe - reklamy skupiające się na konkretnych produktach z twojej oferty. W takim komunikacie można zamieścić zdjęcie produktu, jego krótki opis oraz informację o cenie i dostępności.

  7. Reklamy typu “tylko połączenie” - to rodzaj reklamy, który uwzględnia przede wszystkim numer telefonu kontaktowego. Dzięki kliknięciu w nią, użytkownik łączy się telefonicznie z firmą-reklamodawcą. Dostępna jest jednak tylko dla urządzeń, które posiadają możliwość nawiązywania połączeń telefonicznych.

Część form reklamowych dostępnych jest tylko na niektóre urządzenia, przeważnie mobilne. Nie wszystkie rodzaje reklam dostępne są również we wszystkich możliwych typach kampanii, a co za tym idzie - sieciach reklamowych. Teraz chwilę uwagi poświęcimy właśnie pojęciu sieci reklamowej w ujęciu Google.

Gdzie wyświetlane są reklamy?

Kampanie Google AdWords możesz prowadzić nie tylko w obrębie samej wyszukiwarki Google. Reklamy mogą pojawić się także w innych serwisach w sieci Google - zależy to od wyboru typu kampanii, który może obejmować tylko sieć wyszukiwania, tylko sieć reklamową lub przyjąć model hybrydowy, obejmujący sieć wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową. Warto zatem powiedzieć kilka słów o tym, czym są sieci - wyszukiwania i reklamowa.

Sieć wyszukiwania

Jest to część sieci Google, która obejmuje swoim zasięgiem wyniki wyszukiwania Google oraz wyniki wyszukiwania tzw. “partnerów w sieci wyszukiwania Google”, czyli m.in. serwisy korzystające w swoich wyszukiwarkach z silników Google lub takie witryny jak Google Video, Google Mapy czy Google Zakupy. Możesz zdecydować, czy reklamy twojej kampanii w sieci wyszukiwania będą pokazywały się w całej sieci (Google + partnerzy) czy tylko w wyszukiwarce Google.

W sieci wyszukiwania możesz zastosować takie formaty reklam jak reklama tekstowa, reklama rozszerzona, reklama graficzna oraz wideo, a także reklama produktowa. W jaki sposób prezentowane są komunikaty reklamowe np. na SERP-ach Google?

Reklamy AdWords w wynikach wyszukiwania muszą być koniecznie oznaczone - przy każdej z nich może pojawić się słowo “reklama” lub grupa reklam określona może być jako “linki sponsorowane”. Treści reklamowe można znaleźć zarówno obok (najczęściej z prawej strony), powyżej lub poniżej organicznych wyników wyszukiwania.

reklama rozliczana za kliknięciareklama rozliczana za kliknięcia

Sieć reklamowa

Sieć reklamowa to druga część sieci Google, która obejmuje partnerskie witryny internetowe Google - należy tutaj zaliczyć m.in. YouTube, Blogger, Gmail, a także liczne aplikacje dostępne na urządzenia mobilne. Szacuje się, że w sieci reklamowej Google funkcjonuje ponad 2 mln witryn internetowych. Umieszczenie swojej reklamy w sieci reklamowej to szansa dotarcia do naprawdę dużej rzeszy odbiorców.

Możesz samodzielnie zdecydować, na których stronach docelowych w sieci reklamowej pojawi się twoja reklama lub wykorzystać targetowanie kontekstowe Google - wówczas przygotowany przez ciebie komunikat reklamowy zostanie umieszczony na witrynach o podobnej tematyce. Sieć reklamowa znakomicie nadaje się do reklamy graficznych, wideo lub multimedialnych, choć zastosowanie znajdują w niej również proste reklamy tekstowe.

Przygotowanie pierwszej kampanii reklamowej w Google AdWords

Poniższe wskazówki pomogą utworzyć swoją pierwszą kampanię w Google AdWords i przygotowywać treści reklamowe w oparciu o linki sponsorowane. Na samym początku musisz założyć swoje konto w AdWords - możesz je stworzyć w oparciu o istniejące konto Google. Jeśli to twoja pierwsza kampania, Google AdWords poprowadzi cię przez kreator kampanii. Jest to pierwszy krok po zalogowaniu się do konta AdWords.