Internet jest tak popularną platformą komunikacji, że roli rynku marketingowego, który w nim funkcjonuje, nie sposób przecenić. Świadomość internautów dotycząca jego istnienia również się zwiększa. Trzeba jednak zauważyć, że duża liczba ludzi – począwszy od dziennikarzy, jak i blogerów piszących o marketingu, myli pojęcie SEM i SEO, a to nie to samo.
Co to jest SEM ?
W rozwinięciu SEM to Search Engine Marketing, po polsku: marketing w wyszukiwarkach internetowych. Dotyczy on wszystkiego, co związane z marketingiem internetowym w dowolnej wyszukiwarce. SEM kryje w sobie wiele pojęć oraz definicji. Funkcjonowanie serwisu internetowego można określić jako bezcelowe, jeżeli prawdopodobieństwo jego odwiedzenia przez użytkownika – czy też potencjalnego konsumenta – jest zbliżone do zera.
Marketing w wyszukiwarce internetowej – czyli SEM – poprawia dostęp użytkowników do serwisu, dzięki polepszeniu jego widoczności w wyszukiwarkach.
W naszym kraju często myli się pojęcie SEM z reklamami AdWords z kategorii PPC.
Ten błąd jest popełniany najczęściej nie tylko przez użytkowników, lecz także samych zainteresowanych. Należy szybko nauczyć się poprawnego nazewnictwa i odróżniania pojęć takich jak SEM, SEO i PPC – w przeciwnym razie w miarę rozwoju nowych usług może się okazać, że będziemy mieć jeszcze większe problemy w odróżnianiu poszczególnych działań marketingowych w sieci.
Co to jest SEO?
W Polsce pod pojęciem SEO obiegowo rozumie się pozycjonowanie stron, które z kolei zawiera działanie nazywane optymalizacją. Jednak część osób stosuje te pojęcia zamiennie, inni z kolei pod terminem SEO rozumieją przede wszystkim właśnie optymalizację serwisu WWW, co zresztą zgodne jest z dosłownym tłumaczeniem skrótu SEO z języka angielskiego.
SEO (rozwinięcie skrótu: Search Engine Optimization) oznacza proces, dzięki któremu możliwe jest poprawienie ilości oraz jakości ruchu przychodzącego w stosunku do pozycjonowania strony z wyników organicznych wyszukiwarek.
Jedna z definicji dotycząca procesu SEO zwraca uwagę na trzy najważniejsze aspekty. Pierwszy mówi o tym, że SEO jest procesem, a nie jednorazową akcją. Jest nie tylko skoncentrowane na ilości ruchu, ale bierze pod uwagę także jego jakość. Trzecim aspektem branym pod uwagę w definicji SEO są różne rodzaje wyszukiwania – zalicza się do nich między innymi: wyszukiwanie obrazków, wyszukiwanie lokalne, a także wyszukiwanie wertykalne.
Pojęcie PPC – płatność za kliknięcie
PPC, czyli Pay Per Click jest modelem związanym z opłatami za reklamę w wyszukiwarkach oraz sieciach reklamowych. Model ten stał się bardzo popularny, dlatego przyjęło się określać pojęciem PPC reklamę płatną w wyszukiwarce – czyli tak zwane wyniki płatne. Są one najczęściej oznaczane są poprzez dopisek: linki sponsorowane.
Reklama płatna w wyszukiwarkach zaliczana jest do modelu PPC. Obecnie przyjmuje się więc, że skrót PPC oznacza cały obszar reklamy płatnej w dowolnej wyszukiwarce.
W naszym kraju w wyszukiwarkach bardzo często spotyka się linki sponsorowane, które rozlicza się w modelu opłat za tysiąc wyświetleń lub też jako linki telefoniczne.
Należy jednak zachować uwagę – pomimo tego, że platforma Google pozwala ustalić cenę PPC – czyli kosztu za kliknięcie – jest to ciągle opłata, którą liczy się za pojedynczy klik.
Postaw na reklamę kontekstową
Jeszcze jednym istotnym elementem marketingu sieciowego jest reklama kontekstowa. Podobnie jak ta kierowana na strony, ma ona na celu zaprezentowanie reklam użytkownikom sieci – mowa tutaj o osobach korzystających między innymi ze stron internetowych, ale również wszelkiego rodzaju forów, komunikatorów oraz innych usług.
Trzeba również zauważyć, że tego typu reklama nie powinna być mylona z reklamą w wyszukiwarkach, ponieważ jest czymś zupełnie innym. Istnieje wiele opinii na temat samej reklamy kontekstowej – jedni zaliczają ją do marketingu w wyszukiwarkach, inni do działu marketingu odbywającego się przez platformy marketingowe właścicieli wyszukiwarek. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, do której grupy powinna zostać zaliczona, cały czas w tym zakresie zachodzą bowiem zmiany.
Widzimy zatem, że na SEM składa się zarówno działania określane jako SEO, jak i reklama PPC. Inaczej mówiąć SEM = SEO + PPC
Czym jest reklama kontekstowa?
Reklama kontekstowa to reklama, która wyświetlana jest na zewnętrznych stronach internetowych. Właściciel takiej strony zgłasza, że na swojej stronie opublikuje treści reklamowe. Za pomocą specjalnych algorytmów reklama dociera do właściwego odbiorcy poprzez banery, linki, grafiki itp. “Uczestnikiem” tej formy promocji jest wydawca. Z kolei osoba pragnąca umieścić reklamę uiszcza opłatę (określoną indywidualnie), a następnie np. link reklamowanej strony trafia do użytkowników wyszukujących konkretnych słów kluczowych. W tym przypadku “uczestnikiem” jest reklamodawca.
Reklama kontekstowa to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów marketingowej działalności internetowej. Według badań w ostatnich latach przeznaczona zostaje na nią jedna trzecia funduszy, które obejmują wszystkie reklamy internetowe.
Rynek w zakresie reklamy kontekstowej zdominowany jest przez właścicieli największych portali internetowych, a procedura „wymiany” reklamy między reklamodawcą a odbiorcą odbywa się poprzez różnego rodzaju systemy reklamy kontekstowej. Każdy z tych systemów działa zgodnie z podobnym schematem.
Według specjalistów zajmujących się tematyką reklamy internetowej najpopularniejszymi systemami reklamy kontekstowej w Polsce są AdSense i AdWords, dostarczane przez firmę Google – niezaprzeczalnego pioniera usług internetowych na całym świecie.
Na kolejnych miejscach klasyfikują się Adkontekst oferowany przez Wirtualną Polskę, OnetKontekst dostarczany, jak sama nazwa wskazuje, przez firmę Onet.pl, oraz SmartContext, który dostarcza firma ARBOmedia.
Na rynku znajduje się oczywiście więcej systemów reklamy kontekstowej, jednak według badań liczba użytkowników sieci, do których docierają reklamy wymienionych wyżej firm, jest największa. Dla przykładu reklamy kontekstowe systemów AdSense oraz AdWords docierają do ponad 11 milionów użytkowników. Tylko te dane podpowiadają, jak istotna może być inwestycja w reklamę kontekstową.