Przedsiębiorca likwidujący działalność gospodarczą, który podlegał rejestracji jako czynny podatnik VAT powinien pamiętać o zgłoszeniu w Urzędzie Skarbowym informacji o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Służy temu formularz VAT-Z.
1. VAT-Z miejsce składania zgłoszenia
Urzędem właściwym do przyjęcia zgłoszenia jest urząd właściwy w ostatnim dniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
2. VAT-Z dane podatnika
W części B formularza należy uzupełnić dane identyfikujące podatnika. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą wybierają w poz. 5 kwadrat 2. osoba fizyczna w dalszej części podając nazwisko i imię oraz datę urodzenia.
W części B.2. spółki kodeksu handlowego podają adres siedziby spółki natomiast w przypadku jednoosobowej działalności należy podać adres zamieszkania (taki też był podawany podczas rejestracji dla celów vat - wniosek VAT-R).
3. VAT-Z zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności opodatkowanych vat
W części C należy podać:
-
datę zaprzestania wykonywania czynności - w przypadku likwidacji działalności będzie to dzień zaprzestania działaności (podawany również na formularzu CEIDG);
-
przyczynę zaprzestania wykonywania działalności:
-
likwidacja;
-
upadłość;
-
śmierć podatnika;
-
inna;
-
-
urząd skarbowy, w którym złożono ostatnią deklarację VAT-7 lub VAT-7K;
-
okres za który złożono ostatnią deklarację VAT-7 lub VAT-7K.
4. VAT-Z podpis podatnika
Jak każdy formularz podatkowy tak i VAT-Z bez podpisu podatnika byłby nieważny. Dlatego też w części D należy podać dane podatnika i złożyć podpis aby formularz miał moc prawną.
5. VAT-Z data złożenia wniosku
Zgłoszenie VAT-Z powinno zostać złożone w terminie 7 dni od zaprzestania dokonywania czynności opodatkowanych czyli np. od dnia zakończenia działalności. Zgodnie bowiem z ogólnie obowiązującymi przepisami aktualizacja danych co do zasady powinna nastąpić w terminie 7 dni od dnia, w którym dane zdarzenie miało miejsce.