W ciągu ostatnich 9 lat potroiła się liczba przedsiębiorców prowadzących działalność franczyzową. Z czego wynika rosnąca popularność tego modelu biznesowego? Kto najczęściej zostaje franczyzobiorcą?
Szacuje się, że w 2014 roku liczba firm działających w oparciu na umowie franczyzowej może sięgnąć 63 tysięcy. Według branżowych raportów co trzecie przedsiębiorstwo działające w tym modelu prowadzą osoby, dla których jest to pierwsza własna działalność gospodarcza. Co sprawia, że próbują sił w tego typu biznesie?
Doświadczenie - przydatne, choć nie niezbędne
Istotą umów franczyzowych jest możliwość czerpania z know-how i sprawdzonego, zyskownego konceptu biznesowego danej sieci. Zazwyczaj wszystkie informacje niezbędne do rozpoczęcia pracy przekazywane są na szkoleniach organizowanych przez franczyzodawcę. Jednak wykształcenie, zainteresowania i doświadczenie zawodowe w danej branży mogą być katalizatorem sukcesu.
Przykładem mogą być nauczyciele, którzy w ostatnich latach, między innymi ze względu na niż demograficzny, stanęli przed koniecznością znalezienia alternatywnego zajęcia. Dla tych, którzy swoją zawodową karierę widzą w pracy z dziećmi i młodzieżą, założenie własnej placówki okazuje się dobrym rozwiązaniem. Ciekawą niszę stanowi na przykład obszar kształcenia w zakresie matematyki. Ze względu na wprowadzenie obowiązku jej zdawania na maturze oraz obecność na testach diagnostycznych coraz więcej rodziców szuka uzupełnienia dla edukacji szkolnej. Rośnie więc popyt na efektywną naukę przedmiotów ścisłych. – Zapotrzebowanie na zajęcia dodatkowe z matematyki jest większe niż kiedykolwiek wcześniej. W związku z tym, w naszym kraju dynamicznie rozwija się franczyzowa sieć centrów nauczania tego przedmiotu – mówi Małgorzata Grymuza, Master Franchisor MathRiders Polska. – W ramach naszej struktury, świetnie odnajdują się osoby z doświadczeniem pedagogicznym. Po szkoleniu z zakresu metodologii programu mogą zostać licencjonowanymi nauczycielami MathRiders i działać w ramach lokalnych centrów edukacji matematycznej. Alternatywą przeznaczoną dla naturalnych liderów jest założenie własnej szkoły. Dla najbardziej ambitnych osób, dysponujących większym kapitałem i doświadczeniem menadżerskim, interesującym rozwiązaniem jest zarządzanie regionalną siecią centrów nauczania na obszarze 4-10 mln mieszkańców. Master Franchisor rozwija i koordynuje działalność oddziałów w swojej okolicy – dodaje Małgorzata Grymuza.
Własny biznes ze zmniejszonym ryzykiem
Istotnym powodem, dla którego początkujący przedsiębiorcy decydują się na skorzystanie z oferty franczyzodawców, jest bezpieczniejszy niż w wypadku pełnej samodzielności start. Poszczególne sieci wymagają od swoich partnerów dopełnienia określonych wymogów, związanych z warunkami lokalowymi, działaniami marketingowymi i przestrzeganiem założeń biznesplanu. To ograniczenie swobody ma zapewnić, że franczyzobiorca będzie postępował zgodnie ze sprawdzoną, wytyczoną przez poprzedników drogą i ma zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu rynkowego pomimo braku wnikliwej znajomości mechanizmów rządzących daną branżą.
Z tych samych względów franczyza jest również ciekawym rozwiązaniem dla doświadczonych przedsiębiorców, którzy funkcjonując w specyficznym sektorze, chcieliby dokonać ekspansji na inne rynki. Zdaje się, że to dość popularne rozwiązanie - doświadczeni biznesmeni stanowią według badań 2/3 wszystkich franczyzobiorców. Najczęściej są ludźmi otwartymi na nowe pomysły, cechującymi się jednocześnie pewną ostrożnością i ceniący sobie pracę ze sprawdzonym konceptem.