Poradnik Przedsiębiorcy

Franchising - definicja i charakterystyka

Franchising, franczyza - określenia coraz bardziej popularne w naszym kraju, jednakże nadal nie do końca jasne. A szkoda - ponieważ franczyza to czasem naprawdę dobry pomysł na biznes, szczególnie dla dopiero powstających firm. Warto wobec tego dowiedzieć się, na czym polega i jakie są możliwości skorzystania z tego rozwiązania.

Czym jest franchising?

Podstawowym układem we franczyzie jest umowa, zawierana pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Pierwszy z nich to najczęściej duża firma, posiadająca wypracowaną już renomę i markę. Właściciel bądź właściciele mają już najczęściej dobrą znajomość rynku, wypracowane i przetestowane metody prowadzenia biznesu w danej branży i duże doświadczenie. Natomiast druga strona - franczyzobiorca - to firma, która będzie stanowiła placówkę, działającą pod marką swojego kontrahenta, ale funkcjonującą jako odrębne przedsiębiorstwo. Franczyzobiorca prowadzi więc własną firmę, dbając o jej wszystkie aspekty samodzielnie, a jednocześnie korzystając z wiedzy i doświadczenia partnera.

Jak działa franchising?

Na jakiej zasadzie działa franchising? Przedsiębiorcy podpisują między sobą umowę, w której określone zostają zasady prowadzenia wspólnego biznesu. Franczyzodawca dostarcza swojemu partnerowi wiedzę i markę - dzięki temu franczyzobiorca nie musi martwić się o reklamę nowego przedsiębiorstwa, nie startuje od zera. Dodatkowo dostęp do wiedzy i szkoleń jest dostępny przez cały okres trwania umowy - oznacza to, że franczyzodawca rozciąga nad swoim partnerem opiekę przez cały czas, uwzględniając go podczas organizowania szkoleń, wprowadzania innowacyjnych rozwiązań czy akcji promocyjnych.

Z drugiej strony, franczyzobiorca zakładający firmę w postaci filii znanej marki jest zobowiązany do sfinansowania większej części takiej inwestycji. Najczęściej w umowie zostaje także zawarta zasada, iż nabór towarów niezbędnych do prowadzenia działalności może odbywać się tylko u określonych dostawców. Przychodem przedsiębiorcy staje się przychód z firmy, pomniejszony o określoną część, odprowadzaną na rzecz franczyzodawcy.

Franchising - plusy i minusy 

Franczyza to sposób na dość proste rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności, ponieważ cała wiedza, koncepcja działania firmy oraz jej wizerunek franczyzobiorca otrzymuje już od początku. Jednak franczyza, jak każda forma działalności posiada swoje zalety i wady. Poniżej znajdują się najważniejsze z nich:

Zalety:

  • bezpieczeństwo - franczyzobiorca zyskuje gotową markę z już wypracowanym wizerunkiem oraz know-how firmy, co zdecydowanie ułatwia prowadzenie biznesu
  • stosunkowo niskie koszty rozpoczęcia prowadzenia działalności - franczyzobiorca otrzymuje gotowa markę, logo, klientów, których firma już zdążyła pozyskać oraz wszelkie materiały pomocowe i szkolenia dla pracowników
  • lepsze warunki współpracy z kontrahentami i dostawcami - franczyzodawca, jako większy gracz na rynku ma możliwość negocjacji umów, a tym samym cen za dostarczane produktu bądź usługi

Wady:

  • franczyzobiorca musi ponieść koszty opłaty wstępnej za udzieleni licencji, a przez cały okres trwania umowy musi wypłacać dla franczyzodawcy określony w umowie procent obrotów, co w początkowej fazie prowadzenia tego biznesu może stanowić dla franczyzodawcy nie lada problem, ponieważ musi on uporać się z innymi opłatami jak koszty utrzymania lokalu czy zatrudnienie pracowników
  • ograniczona samodzielność w prowadzeniu biznesu dla franczyzobiorcy - wszelkie zmiany i innowacje musza podlegać ocenie franczyzodawcy, który nie musi udzielać zgody na planowane zmiany
  • nieuczciwość franczyzobiorcy, który może działać na niekorzyść marki, co w dalszej konsekwencji może odbić się na całym wizerunki marki i negatywnej ocenie przez klientów

Dla kogo franczyza będzie dobrym rozwiązaniem? 

Zawarcie takiej umowy jest najczęściej skierowane do podatników, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem. Nie muszą oni posiadać tak dużej sumy kapitału, który byłby potrzebny na założenie nowej marki. Po drugie, nie jest konieczne posiadanie dużego doświadczenia i znajomości branży. Natomiast franczyza nie nada się raczej dla ludzi lubiących wolność, planujących biznes niszowy. Dodatkowo, jeśli ktoś posiada już doświadczenie w prowadzeniu firmy, posiada znajomość branży i bazę kontrahentów, ma większą szansę na stworzenie od podstaw dobrego biznesu bez konieczności “ochrony”, udzielanej przez większego partnera.

Jak więc widać, franczyza może stanowić dobre rozwiązanie dla początkującego przedsiębiorcy i stać się szansą na efektywne i rentowne prowadzenia własnego biznesu.