Franczyza to szczególny sposób prowadzenia własnego biznesu. Polega ona na działaniu pod logo i w modelu znanej marki - franczyzodawcy. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które marzą o własnej firmie, ale nie posiadają dostatecznej wiedzy, doświadczenia oraz pomysłu na biznes. Okazuje się, że rynek franczyzy w Polsce w ostatnich latach rośnie w siłę.
Franczyza - krótki przewodnik
Słowo franczyza pochodzi z języka angielskiego. Franchise w tłumaczeniu na język polski oznacza koncesję i określa pewnego rodzaju porozumienie między stronami oraz specyficzny system sprzedażowy. W modelu tym występują dwie strony: franczyzodawca, czyli firma, która udziela licencji, oraz kontrahent, który z niej korzysta - franczyzobiorca.
Podjęcie współpracy oznacza, że franczyzobiorca zobowiązuje się prowadzić swoją firmę pod znakiem towarowym (lub nazwą handlową) franczyzodawcy, wykorzystując do tego przyjęte zasady, techniki oraz know-how. To w gestii licencjodawcy pozostaje przygotowanie do pracy osoby, która nie posiada doświadczenia w danej działalności.
Podstawą współpracy między franczyzodawcą i franczyzobiorcą jest specjalnie skonstruowana umowa franczyzy. Zawarte są w niej wszystkie, najważniejsze dla obu stron, zasady prowadzenia biznesu w tym w modelu.
Franczyza w Polsce coraz popularniejsza
Okazuje się, że w ciągu ostatnich kilku lat w Polsce stale rośnie zarówno liczba firm udzielających licencji, jak i liczba firm, które chętnie działają w modelu franczyzodawców. W “Raporcie o rynku franczyzy” przygotowanym przez firmę doradczą PROFIT system przewiduje się, że w 2014 roku będzie ponad 63 tys. przedsiębiorstw działających pod znaną marką (w 2012 roku było ich blisko 54 tys., w 2013 roku - 58 tys.). Jeżeli chodzi o liczbę systemów - ma ona przekroczyć 1 tys. (w 2012 roku - 892, a w 2013 roku - 941).
Co ciekawe, franczyza w Polsce najbardziej przyjęła się w branży gastronomicznej (tu przybyły 22 systemy), spożywczej (18 nowych systemów) i odzieżowej (12 nowych systemów). To tam powstaje najwięcej nowych systemów, ale też najwięcej z nich upada. W modelu takim działają również firmy prawnicze, finansowe, biura podróży, pralnie, hotele i wiele, wiele innych.