0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

System franczyzowy - na czym polega popularny model biznesowy?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Franczyza to coraz popularniejszy model biznesowy w naszym kraju. Polega on na systemie sprzedaży usługi lub technologii przez nas opracowanej, wraz ze znakami towarowymi, wiedzą oraz stałą pomocą w prowadzeniu firmy. System franczyzowy pozwala na wygenerowanie większych przychodów firmie oferującej swoje rozwiązania i rozwój dopiero powstałych przedsiębiorstw, których właściciele obawiają się, że nie przetrwają na rynku bez wiedzy kogoś bardziej doświadczonego. Już teraz sprawdź, czy może zostać franczyzodawcą.

System franczyzowy – od czego zacząć?

System franczyzowy od strony franczyzodawcy dedykowany jest właścicielom firm, które ugruntowały już swoją pozycję na rynku. W naszym kraju wzrost popularności tego rozwiązania możemy obserwować dopiero od kilkunastu lat, jednak w zakresie handlu detalicznego okazuje się on niezwykle pomocny. W większych miastach możemy zaobserwować coraz większą ilość sklepów spożywczych czy restauracji działającej w ramach sieci franczyzowej. Chcąc stać się franczyzodawcą, powinniśmy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Jako firma udostępniająca swoje rozwiązania powinniśmy dysponować odpowiednią wiedzą, kontaktami biznesowymi oraz odpowiednio przygotowaną ofertą, przyciągającą naszych potencjalnych kontrahentów. Oczywiście niezwykle istotną kwestią jest również rozpoznawalność naszej firmy. Powinnyśmy mieć wypracowany wizerunek. Nikt nie podpisze z nami umowy na franczyzę, jeżeli nigdy nie słyszał o naszym przedsiębiorstwie.

Jeśli czujemy, że nasza firma nie jest odpowiednio rozpoznawalna, to powinniśmy przełożyć rozpoczęcie udostępniania naszego know-how na kilka miesięcy lub lat. Przez ten czas będziemy mogli skupić się na rozwoju prowadzonych przez nas punktów handlowych lub usługowych. Podczas zakładania sieci franczyzowej powinniśmy pamiętać również o kilku aspektach prawnych. Niezwykle istotną kwestią jest zabezpieczenie praw do naszego logotypu, który przecież będzie udostępniany innym firmom w ramach franczyzy. Zapobiegnie to sytuacjom, w których inne podmioty będą wykorzystywać wizerunek naszej firmy nie nawiązując z nami współpracy. Ponadto powinniśmy zająć się opracowaniem tak zwanego pakietu franczyzowego, obejmującego aspekty dotyczące najważniejszych kwestii związanych ze współpracą. Na przykład w przypadku sklepu spożywczego będą to wymogi dotyczące odpowiedniego wyeksponowania produktów czy konieczność posiadania sprzętu do przygotowywania kawy oferowanej klientom. Udostępniając nasze rozwiązania w ramach punktów gastronomicznych, może to być na przykład sposób przygotowania danej potrawy, jakość wykorzystywanych produktów czy nawet sugerowany wystrój sali, w tym kolorystka ścian i rodzaj mebli.

System franczyzowy - warto skorzystać z pomocy ekspertów

Chcąc rozpocząć działalność jako franczyzodawca, powinniśmy zadbać również o opracowanie odpowiedniej strategii marketingowej. Z pomocą mogą przyjść zewnętrzne firmy, które zajmą się realizacją kampanii PRowej, a my będziemy mogli się skupić na pracy nad innymi aspektami związanymi z tworzeniem systemu franczyzowego. Ważne jest również przebadanie rynku. Musimy dowiedzieć się, czy inne firmy będą zainteresowane naszymi rozwiązaniami franczyzowymi. Warto zatem podzwonić do właścicieli innych przedsiębiorstw i przedstawić naszą wstępną ofertę. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z usług doradców biznesowych, którzy pomogą w realizacji wszystkich etapów tworzenia firmy udostępniającej swoją wiedzę i rozwiązania technologiczne w ramach systemu franczyzowego. Pamiętajmy, że najważniejsze jest to, aby wierzyć w powodzenie naszego projektu. To połowa drogi do sukcesu każdego biznesu.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów