Poradnik Przedsiębiorcy

Sprawdź, czy możesz zostać franczyzodawcą

Przedsiębiorcy, których firmy generują wysokie zyski, mają wielu nabywców oferowanych towarów i usług oraz wypracowali stabilną pozycję na rynku, stają przed decyzją, co dalej - czy pozostać przy tym, co jest, wprowadzając jedynie nieznaczne modyfikacje pozwalające na utrzymanie osiągniętego status quo, czy też postawić na dalszy rozwój i ekspansję. Jeżeli wybiorą drugą opcję, muszą dokładnie zastanowić się, zgodnie z jaką strategią będą się rozrastać. Jedną z możliwości jest rozprzestrzenienie się firmy na różne regiony kraju i nie tylko za pomocą rozwoju sieci franczyzowej. Trzeba przy tym pamiętać, że rozwiązanie to nie sprawdzi się we wszystkich przypadkach. Kiedy zatem można rozważyć pozostanie franczyzodawcą?

Rynek franczyzy w Polsce

Franczyza w Polsce jest stosunkowo młodym rozwiązaniem - dynamiczny wzrost franchisingu można obserwować od jakichś 10 lat - które z roku na rok coraz chętniej doceniają przedsiębiorcy z kraju nad Wisłą. Jak donosi raport o rynku franczyzy firmy PROFIT w 2012 roku powstało około 100 nowych systemów, a swoją działalność zakończyło 41 pomysłów. Jest to o wiele lepszy wynik niż jeszcze kilka lat temu, co z pewnością przekłada się na dojrzałość polskiego rynku franczyzy i jego większą atrakcyjność. Jednocześnie obecni franczyzodawcy-debiutanci w porównaniu do debiutantów sprzed jakiegoś czasu mają przed sobą o wiele trudniejsze zadanie. Specjaliści z firmy PROFIT tłumaczą to tym, że franczyzobiorcy stali się dużo “bardziej świadomi swoich wyborów i potrafią zweryfikować swoją ofertę”.

W związku z powyższym każdy przedsiębiorca, który rozważa rozwój własnej firmy poprzez stworzenie systemu franczyzowego, powinien dokładnie przeanalizować, czy takie rozwiązanie jest w jego wypadku odpowiednie i czy ma szansę powodzenia.

Co powinien wiedzieć potencjalny franczyzodawca?

Zanim przedsiębiorca przystąpi do tworzenia systemu franczyzowego, a nawet zanim jeszcze uda się do doradców od franchisingu, powinien szczegółowo przeanalizować kilka aspektów funkcjonowania swojej firmy.

Chodzi tu przede wszystkim o zdobyte doświadczenie, dochodowość firmy, jej potencjał w zdobywaniu klientów, kwestie prawne etc. Jest to bardzo ważny etap, ponieważ nic nie kosztuje, a może pomóc zaoszczędzić wiele nerwów i pieniędzy w przyszłości.

Przez wzgląd na specyfikę tej formy rozwoju firmy franczyzodawca powinien mieć odpowiednią wiedzę, doświadczenie oraz wypracowane know-how, które będzie mógł przekazać w ramach systemu franczyzowego. Oznacza to, że powinien prowadzić swoją działalność przez co najmniej 12 miesięcy, aby dokładnie przyjrzeć się efektywności wymyślonego modelu biznesowego, wpływowi sezonowości na funkcjonowanie firmy oraz istniejącej konkurencji. Rok prowadzenia firmy to okres, który pozwala wiele zaobserwować, jednak im dłużej przedsiębiorca zarządza, im więcej zdobywa doświadczenia, tym lepiej będzie w stanie zaplanować działanie swojego systemu franczyzowego. Dlatego też czasami warto wstrzymać się z rozwijaniem franczyzy rok albo nawet więcej, żeby nabrać pewności co do szansy powodzenia własnego pomysłu.

Firma rozwijana w sieci franczyzowej powinna mieć również określony wizerunek, który będzie cechą charakterystyczną przekazywaną franczyzobiorcom w ramach systemu. Jego bardzo ważnym elementem jest logo firmy, które będzie znakiem rozpoznawczym przedsiębiorstwa. Po zaprojektowaniu odpowiedniego symbolu należy koniecznie uregulować kwestie prawne z nim związane, tzn. zapewnić sobie wyłączność do posługiwania się i rozporządzania logo.

Warto również spojrzeć na swoją firmę okiem potencjalnych franczyzobiorców - kto może chcieć rozwijać taką firmę, czy będzie to dla takich osób opłacalne. Warto przeanalizować, jak wiele wkładu własnego będą potrzebowali uczestnicy sieci, by móc z powodzeniem prowadzić własną działalność pod okiem franczyzodawcy. Inne pytania, które należy sobie postawić, to: czy ludzie w ogóle będą zainteresowani takim rodzajem działalności? Jak szybko zaczną zarabiać? Odrębną kwestię stanowi opłacalność franczyzy dla potencjalnego franczyzodawcy. Owszem, rozwiązanie takie wiąże się z różnymi profitami (nie trzeba bardzo martwić się o funkcjonowanie poszczególnych placówek, zatrudnianie pracowników etc.) jednak zanim przedsiębiorca odczuje korzyści z nimi związane, czeka go wiele pracy i niepewności co do powodzenia przedsięwzięcia.

Wszystkie rozważania powinny prowadzić do stwierdzenia, co dokładnie przedsiębiorca może zaoferować swoim franczyzodawcom w ramach pakietu franczyzowego. Jego zawartość powinna być bardzo dokładnie przemyślana, spójna i zachęcająca. Potencjalni uczestnicy sieci po zapoznaniu się z ofertą powinni czuć, że z tym pomysłem uda im się podbić rynek i rozwinąć dobrze funkcjonującą firmę.

Dekalog dobrego franczyzodawcy

Podsumowując, każdy dobry franczyzodawca powinien:

  1. wierzyć we własny pomysł i w szansę jego powodzenia,

  2. posiadać dobrze funkcjonującą na rynku firmę, która charakteryzuje się trwałą zyskownością, dużą i stale rosnącą liczbą nabywców,

  3. sprawdzić, czy ludzie mogą być zainteresowani rozwijaniem takiego biznesu,

  4. posiadać wiedzę, doświadczenie, know-how, które będzie mógł przekazywać w ramach rozwoju sieci,

  5. mieć pomysł na wizerunek swojej firmy, którym chciałby podbijać rynek,

  6. stworzyć dobrze zapadające w pamięć logo oraz uregulować kwestie prawne z nim związane,

  7. opracować reguły, które będą częścią podręcznika operacyjnego,

  8. przygotować zawartość pakietu franczyzowego,

  9. sprawdzić, w jaki sposób może dotrzeć do franczyzobiorców i zastanowić się, jakie powinny być to osoby,

  10. stworzyć dobrą strategię marketingową oraz PR, które pozwolą na zdobycie franczyzobiorców oraz klientów.

Jeżeli uda się spełnić wszystkie ww. warunki, można przystąpić do właściwych przygotowań systemu franczyzowego. Dobrym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie przez przedsiębiorcę z usług doradców, którzy pomogą przejść przez wszystkie etapy tworzenia systemu franczyzowego.