Poradnik Przedsiębiorcy

Komunikacja wizualna w mediach cyfrowych

Żyjemy w czasach, gdy obrazy pełnią rolę priorytetową. Coraz mniej osób spogląda na treści pisane, dlatego firmy chcące zwrócić uwagę jak największej liczby potencjalnych klientów, stawiają na profesjonalną komunikację wizualną. Jak powinna wyglądać odpowiednia komunikacja wizualna w mediach cyfrowych?

Znaczenie treści graficznych we współczesnym świecie 

Istotą komunikacji jest wymiana informacji - zarówno pomiędzy jednostkami jak i całymi grupami. We współczesnym świecie obraz pełni bardzo ważną rolę w komunikacji międzyludzkiej. Nazywamy to komunikacją wizualną. Taka jest natura człowieka, że znacznie większe zainteresowanie wzbudzają w nas treści graficzne aniżeli pisane. Proces komunikowania od tysięcy lat podlega różnorodnym zmianom. Szereg badań pokazuje, że informacje zawierające dodatkowo fotografie czy ilustracje są znacznie częściej zapamiętywane przez odbiorców. 

Czynnikiem, który spowodował, że sposób porozumiewania się uległ znaczącym przeobrażeniom, była rewolucja technologiczna. Powstanie mediów cyfrowych było prawdziwym kamieniem milowym dla rozwoju komunikacji. Publiczny charakter komunikatorów i mediów społecznościowych spowodował, że komunikacja wizualna stała się niezwykle istotna. Obecnie wszystkie firmy, którym zależy na pozyskaniu jak najszerszego grona klientów, muszą inwestować w tę formę komunikacji. 

Termin komunikacja wizualna powstał w latach 90-tych ubiegłego wieku. Jest on w bezpośredni sposób związany z naukami o mediach. Komunikacja wizualna jest dziś jednym z najważniejszych elementów komunikacji marketingowej prowadzonej przez przedsiębiorstwa bez względu na zasięg czy charakter ich działalności. 

Narzędzia komunikacji wizualnej 

Badania prowadzone przez naukowców z całego świata wielokrotnie udowodniły, że człowiek znacznie częściej i szybciej zapamiętuje teksty, gdy występują one wraz z fotografiami czy ilustracjami. Do podstawowych elementów komunikacji wizualnej zaliczamy:

  • fotografie,
  • infografiki,
  • ilustracje,
  • typografie, 
  • filmy i animacje, 
  • emotikony. 

Dzięki komunikacji wizualnej mamy możliwość opisywania zjawisk oraz prezentowania danych w zupełnie inny, nowatorski i znacznie czytelniejszy sposób. Popularność tego typu komunikacji znacząco się zwiększyła wraz z popularyzacją Internetu oraz mediów społecznościowych. Obecnie jesteśmy przyzwyczajeni, że każdej treści pisanej jednocześnie towarzyszą rozmaite elementy graficzne. 

Komunikacja wizualna - jedno z największych wyzwań dla przedsiębiorstw 

Każdy z nas ma codziennie kontakt z ogromną liczbą komunikatów i informacji. Firmy, które chcą w efektywny sposób reklamować swoje produkty i usługi w prawdziwym gąszczu komunikacyjnym, muszą kreować wizualne komunikaty wyróżniające się oryginalnością oraz humorem. Aby stworzyć odpowiednie komunikaty, należy posiadać szereg odpowiednich kompetencji i umiejętności w zakresie sporządzania informacji a także efektywnej perswazji

Co jest podstawowym elementem komunikacji wizualnej w przypadku firm? Łatwo można domyślić się, że chodzi tutaj o logotyp i znaki firmowe. Logo musi wyróżniać się jak największą oryginalnością a jednocześnie prostotą. Równie ważne jest także używanie w logo ograniczonej liczby kolorów i kształtów. Do grona firm posiadających wzorowe logotypy można zaliczyć między innymi Mcdonald's, Burger King, TVN, TVP czy Onet.

Decydując się na przygotowanie logo dla firmy najlepiej jest skorzystać z usług profesjonalnego grafika, który posiada kompleksową wiedzę w tej dziedzinie. Należy pamiętać o tym, że logo to podstawowy element identyfikacyjny naszej firmy, dlatego nie można potraktować go "po macoszemu". 

Stanowczo odradzamy wzorowanie się na logotypach innych firm. Jest to najgorsza rzecz, którą możemy zrobić. W takim przypadku firma będzie myliła się klientom z innymi podmiotami, co nie będzie pozytywnym zjawiskiem. Kopiowanie pomysłów może także spowodować, że inne firmy pozwą nas do sądu za plagiat. 

Spójny, zrozumiały przekaz to połowa sukcesu 

W komunikacji wizualnej bardzo ważna jest także spójność przekazu. Osoby, które będą miały kontakt z przygotowanymi przez nas treściami, nie powinny mieć trudności z ich zrozumieniem. Reklama nie może być zbyt nachalna, a jednocześnie powinna być zapamiętana jako coś oryginalnego.

Dobrą reklamę poznamy nie tylko po tym, że była zwyczajnie ładna. Równie ważny jest także dobór słów i opowiedzenie jakiejś historii. Element unikalności, oryginalności sprawi, że szanse na to, iż klient w wyniku obejrzenia reklamy stanie się naszym klientem, znacząco wzrosną. 

W komunikacji wizualnej liczy się konsekwencja 

Przygotowując strategię dotyczącą identyfikacji wizualnej naszej firmy powinniśmy na samym starcie określić, jakie kolory będą dominowały w komunikacji, którą czcionkę będziemy stosowali w poszczególnych grafikach, w jaki sposób będziemy kadrować zdjęcia, gdzie będziemy umieszczać logo w reklamach itd. Chodzi o to, aby w działaniach z zakresu komunikacji wizualnej była widoczna konsekwencja. 

Podsumowanie 

Spójna identyfikacja wizualna to jedna z najważniejszych kwestii, która w dobie ogromnej popularności mediów cyfrowych może przesądzić o sukcesie firmy. Początkujący przedsiębiorcy, którzy nie mają w tym zakresie odpowiedniej wiedzy, powinni skorzystać z pomocy profesjonalnych grafików.