Obrazki i grafiki w content marketingu czyli jak wykorzystać visual marketing

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Content marketing to strategia, która pozwala skutecznie dotrzeć do nowych klientów oraz przekonać ich do zakupu oferowanych towarów, czy skorzystania ze świadczonych usług. Należy jednak mieć świadomość, że obejmuje ona nie tylko teksty, ale również obrazki i grafiki, które przyciągają uwagę użytkowników i mogą być nośnikiem wartościowych informacji. Visual content jest w tej chwili tak samo istotny jak content tekstowy. Co na to wpływa? Jakie narzędzia graficzne warto wykorzystywać na blogu, czy w social mediach? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Narzędzia graficzne w content marketingu

Content marketing to strategia, która polega na regularnym tworzeniu atrakcyjnych i wartościowych treści mających na celu zainteresowanie i utrzymanie konkretnej grupy odbiorców, co pozwoli skłonić ich do działania przynoszącego zysk (zakupu produktu lub usług). Nie każdy jednak wie, że wspomniane treści to nie tylko tekst, ale również narzędzia graficzne, które także mogą pełnić formę nośnika informacji. Zalicza się do nich m.in. infografiki, inspirujące grafiki w social mediach, czy banery.

Infografiki

Infografika to graficzne przedstawienie najważniejszych informacji na dany temat. Jest to podstawowe narzędzie content, a w zasadzie visual marketingu, które umożliwia dotarcie do klientów. Wynika to z faktu, że elementy graficzne są dużo chętniej oglądane niż zwykłe teksty. Można je również udostępniać w social mediach, na co decyduje się wielu użytkowników zainteresowanych danym zagadnieniem. Należy jednak pamiętać, że dobra infografika powinna prezentować odpowiednią jakość, czyli musi być ładna, czytelna i zawierać wartościowe informacje. W tym przypadku same obrazki to zdecydowanie za mało. Infografiki można wykorzystywać na firmowych stronach, w artykułach na blogach, czy nawet w e-mail marketingu. W tym ostatnim przypadku wzbogacenie tekstu o grafikę może zadecydować o przeczytaniu danej wiadomości.

Inspirujące grafiki w social mediach

Social media to obecnie zdecydowanie najprostszy sposób na dotarcie do nowych klientów. Oczywiście warto wiedzieć, że najwięcej "lajków", czy udostępnień zdobywają nie zwykłe posty, a grafiki zamieszczane przez użytkowników. Świadomość tego faktu pozwala dostosować strategię marketingową, która powinna przede wszystkim nakazywać dołączanie grafiki do każdego wpisu. Inspirująca, zabawna lub zwyczajnie ładna grafika przyciąga uwagę innych osób, a co za tym idzie chętnie jest rozpowszechniana. Oczywiście warto starać się wyróżnić z tłumu, co jest możliwe dzięki publikowaniu autorskich zdjęć, czy tworzeniu własnych grafik.

Banery

Baner z reguły kojarzy nam się z narzędziem reklamowym, które umieszczane jest na stronie w celu zachęcenia do zakupu danego produktu, czy skorzystania z konkretnej usługi. Nie każdy jednak wie, że banery można wykorzystywać również w content marketingu. Jak to zrobić? Wystarczy opracować baner, który będzie przyciągał uwagę, a jednocześnie zachęcał do przeczytania danego artykułu, czy odwiedzenia konkretnej strony. Następnie należy umieścić go w najbardziej eksponowanym miejscu na stronie lub sprawić, by wyświetlał się w momencie, gdy użytkownik zamierza ją opuścić. Oczywiście należy pamiętać, że tego typu baner nie może zawierać wyłącznie hasła, ponieważ jego skuteczność nie będzie wysoka. Należy więc zamieścić w nim odpowiednią grafikę, która przyciągnie uwagę i zachęci do podjęcia działania, czyli w tym przypadku przeczytania konkretnego artykułu. 

3 powody, dla których warto postawić na visual marketing

Visual marketing to element content marketingu, który ma ogromne znaczenie dla skuteczności przyjętej strategii. Prowadzone od lat badania pokazują, że użytkownicy Internetu spędzają coraz mniej czasu na stronach, w związku z czym należy ich odpowiednio zainteresować, by zyskać szansę na zapoznanie się z tym co mamy do przekazania. Z czego wynika rosnąca przewaga grafiki nad tekstem? Oto 3 najważniejsze czynniki:

  • ludzki mózg o wiele szybciej przetwarza obraz niż tekst - zrozumienie prostego przekazu wizualnego zajmuje niespełna sekundę, a przeczytanie tekstu, który go opisuje powiedzmy na 200 słów zajmie około minuty;
  • przekaz wizualny zdecydowanie poprawia zaangażowanie użytkowników - badania wykonane przez firmę Curata dowodzą, że umieszczenie grafik w tekście powoduje wzrost współczynnika klikalności o 47% w porównaniu do artykułów składających się wyłączenie z tekstu;
  • obrazy pomagają zrozumieć znaczenie - dowodem są badania dotyczące rozumienia etykiet na lekach przeprowadzone przez czasopismo Educational Technology Research and Development Journal. Ich wyniki pokazują, że zastosowanie obrazów sprawia, że zrozumienie czytanego tekstu zwiększa się z 70 do 90%. Zależność ta występuje w każdej branży.

Zdjęcia stockowe, czy własne grafiki?

Mając świadomość, że obrazki i grafiki to ważny element content marketingu należy zastanowić się jeszcze skąd je wziąć. Czy warto zamieszczać zdjęcia stockowe, czy lepiej postawić na samodzielnie tworzone grafiki? Odpowiedź na to pytanie jest złożona, ponieważ przede wszystkim należy zadbać o to, by zdjęcia, czy grafiki były optymalnie dopasowane do tematyki i treści artykułu. Publikacja losowo wybranych elementów graficznych nie przyniesie zamierzonego efektu, w związku z czym należy postarać się, by były one wartościowe dla czytelnika i angażowały do działania. Z pewnością łatwiej to osiągnąć tworząc własne grafiki, czy publikując samodzielnie wykonane zdjęcia, których nie ma nigdzie indziej w Internecie. Nawet prosta, ale zarazem wartościowa i czytelna grafika będzie lepsza niż piękne, ale niedopasowane zdjęcie pobrane z ogólnodostępnych baz. Czy oznacza to, by całkowicie zrezygnować z zamieszczania zdjęć stockowych? Oczywiście, że nie, ale należy pamiętać by rozsądnie z nich korzystać. Oznacza to, że wszystkie zdjęcia i grafiki powinny być używane w odpowiednim kontekście i wzbogacać historię.

Grafika + tekst = sukces

Wspomniano już, że narzędzia wizualne to najszybsza forma komunikowania informacji w Internecie, która jest zdecydowanie wygodniejsza dla użytkowników. Obecnie jest również przez nich bardziej ceniona. Mimo tego nie można zapominać, czy marginalizować treści tekstowych, ponieważ to właśnie od ich obecności na stronie, czy jakości zależy jej pozycja w wyszukiwarce. W związku z tym należy znaleźć odpowiedni balans pomiędzy tworzeniem tekstów pisanych, a zamieszczaniem infografik, zdjęć, czy animacji. Najlepsze rozwiązanie to połączenie obu elementów, ponieważ dobre zdjęcie, czy interesująca grafika pozwala przyciągnąć uwagę użytkownika, który może zdecydować się na lekturę całego artykułu. W przypadku części tekstowej również nie można zapominać o jej aspekcie wizualnym. Oznacza to, że należy wykonać odpowiednie formatowanie, czy podzielić tekst na poszczególne akapity i nadać im nagłówki. Tego typu działania zwiększają czytelność tekstu, co jest ważne zarówno dla użytkownika, jak i robota Google.

Decydując się na content marketing warto korzystać z różnorodnych narzędzi, które umożliwią dotarcie do użytkowników oraz zainteresowanie ich tym, co mamy do przekazania. Należy zdawać sobie sprawę, że wartościowe treści muszą być również atrakcyjne wizualnie, co odnosi się nie tylko do zdjęć, czy grafik, ale także tekstów. Najlepsze efekty można osiągnąć tylko wtedy, gdy postawimy na odpowiednią jakość.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów