Zdarzyła ci się pewnie nieraz krótka rozmowa ze współpasażerami w windzie. Najczęściej niezobowiązująca, na temat pogody, niedawnego filmu lub meczu. A gdybyś podczas tej krótkiej przejażdżki miał przedstawić komuś projekt i przekonać go, że to właśnie twój pomysł jest najlepszy i zasługuje na realizację?Czy już wiesz jak wyglądałby Twój elevator pitch?
Elevator pitch, czyli maksimum konkretów w minimum czasu
Oczywiście, winda to jedynie metafora, gdyż raczej mało prawdopodobne jest, żebyś akurat tam musiał przedstawiać swój projekt. Jednak możliwe, że niekiedy będziesz miał na tę prezentację równie niewiele czasu. Elevator pitch (lub elevator speech) to nic innego jak "przemowa w windzie" - termin stworzony w Stanach Zjednoczonych, określający krótką, najczęściej kilkudziesięciosekundową prezentację osoby, firmy, projektu, usługi lub produktu. Musi być ona przede wszystkim zwięzła oraz przekonująca. Jak przygotować skuteczny elevator pitch?
9C - cechy wzorowego elevator pitch
Anthony Eden, brytyjski polityk i dyplomata, zwykł mawiać, że dobre przemówienie musi posiadać interesujący początek i ciekawe zakończenie, ale przede wszystkim - by zakończenie było jak najbliżej początku. Te słowa mogą być nadrzędną zasadą tworzenia elevator pitch. Jednak samo skondensowanie treści nie gwarantuje jeszcze sukcesu naszej krótkiej prezentacji. 9C to zasada, którą stworzył Amerykanin Chris O'Leary - w dziewięciu punktach tłumaczy on, jakie cechy powinna mieć dobra "przemowa w windzie". Prześledźmy każdy z nich:
- Zwięzłość (ang. concise) - jeśli zbyt długą prezentację możesz skrócić do kilku, maksymalnie kilkunastu zdań, nie tracąc jej ogólnego sensu, to koniecznie to zrób. Postaw przede wszystkim na konkrety, staraj się zdobyć zainteresowanie twoich słuchaczy.
- Jasność (ang. clear) - używaj prostego słownictwa i staraj się unikać nadmiaru specjalistycznych słów, które dla twojego odbiorcy nie zawsze mogą być zrozumiałe. O'Leary radzi, aby gotową prezentację przeczytać swoim dziadkom, współmałżonkowi i dzieciom. Jeśli wszyscy ją zrozumieją - ogromny plus dla ciebie.
- Istotność (ang. compelling) - w elevator pitch przedstaw tylko to, co najistotniejsze, co składa się na rdzeń twojej prezentacji. Niewątpliwie wątki poboczne bywają bardzo interesujące, jednak pamiętaj, że przez kilkadziesiąt sekund nie zdążysz o nich opowiedzieć. Skup się na tym, co stanowi esencję prezentacji.
- Wiarygodność (ang. credible) - musisz udowodnić słuchaczom, dlaczego właśnie ty lub twój projekt jest aktualnie najlepszym wyborem. Pozwól im odczuć, że mogą mieć do ciebie i twoich działań pełne zaufanie.
- Treściwość (ang. conceptual) - swoją prezentację kieruj do rozumu odbiorców - przedstawiaj twarde fakty oraz rzeczowe argumenty, jednak w jak największym skrócie.
- Konkretność (ang. concrete) - konkret, konkret i jeszcze raz konkret. Zwracaj uwagę, by nie "rozwadniać" swojej prezentacji niepotrzebnymi szczegółami. Jeśli słuchacz będzie chciał o nich coś wiedzieć, to na pewno zapyta o to po twoim elevator pitch.
- Stosowność (ang. customized) - spraw, by twoja prezentacja była dopasowana do konkretnego odbiorcy, brała pod uwagę jego indywidualne cechy i wymagania. Unikaj tworzenia uniwersalnej przemowy dla wszystkich. Przecież inaczej spojrzy na nią inwestor, a inaczej - redaktor gazety.
- Spójność (ang. consistent) - poprzedni punkt radził, by przygotować różne wersjeelevator pitch. Musisz pamiętać jednak, by były one spójne i przekazywały te same informacje bazowe, podstawowe. Pod żadnym pozorem nie zmyślaj!
- Dialogowość (ang. conversational) - zadbaj o to, aby twoja prezentacja zapadała w pamięć słuchaczom, powodowała dyskusję, dodatkowe pytania, wprowadzała spory element zaciekawienia wśród twoich odbiorców.
O czym mówić w elevator pitch?
Dziewięć zasad przedstawionych w książce Chrisa O'Leary'ego to wyczerpująca odpowiedź na pytanie "Jak przygotować elevator pitch?". Nie podpowiadają one jednak, co w takiej ekstremalnie krótkiej prezentacji powinno się znaleźć, o czym powinna mówić. Wiesz jedynie, że muszą to być konkrety, informacje najważniejsze. Wszystko zależy zatem od tego, co jest przedmiotem twojej prezentacji - inaczej zaprezentujesz osobę, a inaczej przedsięwzięcie.
Jeśli chcesz dokonać krótkiego przedstawienia swojej osoby, warto zacząć od tego, kim jesteś, co robisz obecnie i jakie masz doświadczenie. Ważne jest jednak, by nie zdominować tym wątkiem całej prezentacji. Następnie należy przekonać rozmówcę, dlaczego powinien postawić właśnie na ciebie - jakie są twoje atuty, czym wyróżniasz się na tle innych kandydatów i co zyska, wybierając twoją osobę. Warto wspomnieć również o celu zawodowym, planach i zainteresowaniach.
Gdy dokonujesz prezentacji przedsięwzięcia, usługi lub produktu, zacznij od przedstawienia głównej jego idei, a następnie przejdź do krótkiego, rzeczowego opisu. Po tym możesz opowiedzieć o odbiorcach produktu oraz rynku docelowym. Koniecznie powiedz, jakie profity przyniesie twojemu rozmówcy wybór danego produktu czy usługi - zarówno materialne, jak i niematerialne. Wspomnij na koniec o konkurencji i udowodnij, dlaczego twoje przedsięwzięcia wyróżnia się na jej tle.
O czym jeszcze powinieneś wiedzieć?
Wiesz już, jakie cechy powinna spełniać krótka prezentacja i o czym należy w niej powiedzieć. Czy istnieją jednak konkretne wytyczne dotyczące długości elevator pitch? W zasadzie przemowa ma trwać maksymalnie kilkadziesiąt sekund i nie powinna być dłuższa niż 200 słów. Najlepiej nauczyć się jej na pamięć, bo czasem trudno przewidzieć, kiedy przyjdzie nam ją przedstawić. Elevator pitch ma przede wszystkim przykuć uwagę i zainteresować naszych słuchaczy. Jeśli połkną haczyk, wtedy powinieneś przygotować dla nich dłuższą prezentację, w którą wpleciesz więcej szczegółów.