Poradnik Przedsiębiorcy

Marketing w dobie Adblocków

Popularność adblocków, czyli filtrów reklam, cały czas rośnie. Dla marketerów jest to bardzo niepokojące zjawisko. Z czego wynika tak wielkie zainteresowanie adblockami w Polsce? Na to pytanie postaramy się udzielić odpowiedzi w niniejszym poradniku.

Adblock - definicja pojęcia 

Adblock to określenie dla specjalnego oprogramowania, które blokuje wyświetlanie reklam na stronach odwiedzanych przez użytkownika. Przeglądane przez użytkowników strony internetowe stają się dzięki niemu całkowicie (lub w dużym stopniu) pozbawione treści reklamowych. 

Najczęściej adblocki przybiegają formę specjalnego rozszerzenia, które pobiera się do konkretnej przeglądarki. Jednocześnie w odpowiedzi na oczekiwania internautów wiele przeglądarek wprowadza odgórne, niezależne blokady wyjątkowo agresywnych form reklamowych, takich jak roll-upy. 

Skąd bierze się tak duże powodzenie adblocków w naszym kraju? Podstawową przyczyną lawinowo rosnącej popularności adblocków są wyjątkowo agresywne reklamy stosowane przez wielu wydawców polskich portali.

Taka polityka zemściła się na właścicielach stron, ponieważ w tej chwili Polska znajduje się w ścisłej czołówce krajów na całym świecie pod względem liczby internautów korzystających z omawianego oprogramowania. Obecnie reklama internetowa nie ma już tak agresywnej formy jak kilkanaście lat temu, jednak wcale nie oznacza to, że Polacy są skłonni zmienić swoje przyzwyczajenia odnośnie stosowania adblocków. Wręcz przeciwnie. 

Statystyki dotyczące stosowania adblocków w Polsce 

Jak prezentują się statystyki dotyczące korzystania z adblocków przez polskich internautów? Na przestrzeni ostatnich kilku lat liczba internautów używających na co dzień oprogramowania do blokowania reklam wzrosła o kilkaset procent. Dane IAB wskazują, że w latach 2012-2017 odsetek użytkowników korzystających w Polsce z adblocków wzrósł o 192%. Według danych statystycznych adblock posiadało wówczas niespełna 9 milionów Polaków. 

Firma Resolution przedstawiła w 2020 roku aktualne informacje na temat dokładnej liczby polskich internautów używających adblocków. Okazało się, że wtyczkę blokującą reklamy posiada na swoim komputerze 87% naszych rodaków (dane z marca 2020 roku). 

Dlaczego Polacy stosują adblocki? 

We wrześniu 2016 roku opublikowano wyniki badania przeprowadzonego przez Global Windex. Jego wyniki były następujące: zdecydowana większość respondentów wskazała, że zbyt duża liczba reklam w Internecie jest denerwująca bądź nie pasuje do tematyki przeglądanych przez nich stron internetowych. Niespełna 50% badanych osób stwierdziło, że reklamy zajmują za dużo miejsca na stronach. Podobny odsetek reprezentował pogląd mówiący o tym, że ogólna liczba reklam w Internecie jest zbyt duża. 

Przeważająca większość respondentów podkreśliła, że reklama internetowa jest zbyt agresywna, co wywołuje u nich frustrację oraz niechęć do oglądania w tym medium jakichkolwiek treści o charakterze reklamowym. 

Istnieje także szereg innych przyczyn, które stoją za rosnącą popularnością adblocków. W ostatnich latach wiele portali internetowych zaczęło stosować tzw. reklamy wideo, czyli automatycznie odtwarzające się filmy. Prowadzi to do znacznie większego zużycia Internetu, a dodatkowo negatywnie wpływa na wydajność komputera (zwłaszcza starszych modeli). 

Powodem, dla którego sporo osób podejmuje decyzję o skorzystaniu z oprogramowania do filtrowania reklam, jest obawa przed zainfekowaniem komputera wirusami. Świadomość internautów na temat zasad bezpiecznego korzystania z sieci jest coraz większa, dlatego wskazana motywacja nie powinna nikogo dziwić. 

Najpopularniejszy sposób wydawców na adblocki

W ślad za coraz większą popularnością wtyczek blokujących reklamy właściciele polskich portali zaczęli zastanawiać się, w jaki sposób przekonać internautów do rezygnacji z omawianego oprogramowania. Czy polegało to na zmniejszeniu liczby agresywnych formatów reklamowych? W zdecydowanej większości przypadków niestety nie. 

Wydawcy najczęściej zaimplementowali specjalny kod, który powodował wyświetlanie komunikatu namawiającego użytkownika do wyłączenia wtyczki blokującej reklamy. Internauci, którzy tego nie zrobili, mają zablokowany lub znacznie ograniczony dostęp do przeglądania treści na stronie. Czy przekonało to internautów do wyłączenia adblocków? Łatwo można domyślić się, że nie. Badania pokazują, że większość użytkowników w takich przypadkach rezygnuje z odwiedzania z danej strony i poszukuje innej, na której będą mogli znaleźć podobny content. 

Reklamy czy system subkskrypcyjny?

Wielu użytkowników uważa, że treści w internecie powinny być oferowane całkowicie bezpłatnie, zaś najlepiej byłoby, gdyby portale były pozbawione jakichkolwiek reklam. Z kolei właściciele stron internetowych wskazują, że obecność reklam jest niezbędna, ponieważ w ten sposób zyskują środki na opłacenie pracowników zajmujących się tworzeniem treści, utrzymanie domeny czy hostingu.

Niektórzy wydawcy całkowicie rezygnują z reklam i stawiają na format subskrypcyjny. Jest to trend o charakterze globalnym. Polega on na tym, że użytkownicy mają możliwość czytania treści na danej stronie przez określony czas tylko wtedy, gdy uiszczą opłatę. Użytkownicy, którzy nie są subskrybentami, mają zazwyczaj wyłącznie dostęp do krótkiego leadu. 

Podsumowanie 

Adblocki to jedna z największych bolączek u marketerów na całym świecie. Polska jest krajem o jednym z najwyższych wskaźników stosowania adblocków przez internautów. Przyczyn popularności tego rodzaju oprogramowania jest bardzo dużo. Wielu wydawców w związku z niechęcią internautów do reklam oraz koniecznością pozyskania środków na funkcjonowanie decyduje się na wprowadzenie nowatorskiego modelu subskrypcyjnego. Nic nie wskazuje na to, aby odsetek użytkowników stosujących adblocki miał w najbliższym czasie ulec zmniejszeniu.