Poradnik Przedsiębiorcy

Treści do sklepu internetowego

Założenie sklepu internetowego to jeden z najlepszych pomysłów na własny biznes. Należy jednak pamiętać o tym, że obecnie konkurencja w większości branż jest bardzo wysoka, przez co zdobycie szerokiego grona klientów jest znacznie trudniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Rzeczą zdecydowanie najistotniejszą jest odpowiednie wypozycjonowanie naszej strony w wynikach wyszukiwania w Google. Aby się to udało, trzeba przede wszystkim zainwestować w stworzenie odpowiednich treści. Sklep internetowy, który będzie zawierał jak najwięcej angażujących, wartościowych artykułów, wzbudzi zainteresowanie użytkowników, a dodatkowo zyska "punkty" przyznawane przez roboty indeksujące popularnych wyszukiwarek. W poniższym artykule dokładnie omawiamy, o czym należy pamiętać przygotowując treści do sklepu internetowego.

Content is a king, czyli dlaczego warto inwestować w wartościowe treści? 

Wiele osób dopiero rozpoczynających swoją karierę w branży e-commerce z pewnością zastanawia się, czy inwestycja w treści w sklepie internetowym rzeczywiście jest tak istotna. Odpowiedź jest prosta: obecność odpowiednich treści jest jednym z najważniejszych elementów, który może przesądzić o sukcesie naszego przedsięwzięcia. Wielu specjalistów od marketingu internetowego mawia "content is a king". Trzeba przyznać, że zwrot ten doskonale odzwierciedla znaczenie treści dla rozwoju całego biznesu.

Jakie korzyści wiążą się z inwestycją w content? Dzięki odpowiednim treściom wzrośnie pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Co za tym idzie: znacznie więcej osób dowie się o istnieniu naszego sklepu internetowego. W długotrwałej perspektywie czasowej obecność odpowiednio sprofilowanych treści przekładać się będzie bezpośrednio na wysokość naszych dochodów.

Organiczny ruch pozyskiwany z wyszukiwarek internetowych jest najbardziej wartościowy, co podkreśla wielu specjalistów. Warto zaznaczyć, że jeśli content w sklepie internetowym rzeczywiście będzie wysokiej jakości, docenią to także sami użytkownicy, którzy zyskają możliwość korzystania ze sporego zasobu wiedzy.

Jak to powinno wyglądać w praktyce? Przykładowo: gdy jesteśmy właścicielem sklepu internetowego zajmującego się sprzedażą profesjonalnych ekspresów do kawy, powinniśmy postawić nie tylko na publikowanie opisów poszczególnych produktów, ale również zainwestować w rozwój tematycznego bloga. Można publikować na nim szereg artykułów tematycznych, np. omawiać korzyści wynikające z systematycznego picia kawy, wskazywać zalety poszczególnych rodzajów ekspresów (kolbowych, na kapsułki itd.). 

Podstawowe zasady, o których koniecznie należy pamiętać

Obecność treści w sklepie internetowym jest bardzo ważna - zwłaszcza, gdy naszym celem jest odpowiednie wypozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie warto wskazać, że przeszło 70% użytkowników nie czyta dokładnie treści publikowanych w internecie. Przygotowując artykuły na bloga czy opisy poszczególnych produktów trzeba mieć tę kwestię na uwadze. 

Mało kto czyta artykuły w całości. Przeciętny użytkownik przegląda tekst w bardzo pobieżny sposób, a zatrzymuje się dopiero wtedy, gdy coś zwróci jego szczególną uwagę. Czy jest sposób na zwiększenie szansy na wzbudzenie zainteresowania? Oczywiście. Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych wskazówek:

1. Treść powinna być podzielona na mniejsze akapity. Jeżeli użytkownik zobaczy ogromną "ścianę" tekstu, najpewniej od razu zrezygnuje z czytania. 
2. Należy stosować pogrubione wypunktowania, listy numerowane i stopniowane nagłówki. 
3. Pomiędzy poszczególnymi akapitami warto wklejać multimedia, np. obrazy czy filmy. 

Jakość, nie ilość 

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, najważniejsza jest jakość publikowanych treści. Jeżeli będziemy kierowali się przede wszystkim ilością, a artykuły będą "o niczym", z pewnością wpłynie to na gorsze postrzeganie naszego sklepu w oczach internautów. Tworząc treści należy starać się mieć na uwadze podstawowe wytyczne Google w zakresie pozycjonowania jak i potrzeby realnych użytkowników. 

Unikaj duplikacji treści 

Jedną z największych bolączek branży e-commerce jest duplikacja treści. Co wyróżnia to zjawisko? Polega ono na tym, że właściciele sklepów internetowych publikują na podstronach poszczególnych produktów opisy dostarczone przez producentów.

To z kolei sprawia, że dochodzi do sytuacji, w której te same produkty w dziesiątkach różnych sklepów internetowych opisane są w dokładnie taki sam sposób. Należy zaznaczyć, że duplikacja treści to zjawisko, które jest niezwykle negatywnie oceniane przez roboty indeksujące Google i pozostałych wyszukiwarek. W przypadku, gdy duplikacja treści zostanie wykryta, należąca do nas strona znajdzie się znacznie niżej w wynikach wyszukiwania. To w konsekwencji doprowadzi do spadku liczby użytkowników oraz dochodów z tytułu sprzedaży. 

Co zrobić, aby ustrzec się przed tymi negatywnymi konsekwencjami? To proste. Opisy od producentów należy w miarę możliwości parafrazować, synonimizować oraz wzbogacać o własne obserwacje i przemyślenia. Należy też zadbać, aby opis był bogaty w odpowiednie słowa kluczowe. Unikalność treści z roku na rok pełni coraz większe znaczenie - zwłaszcza w obliczu coraz większej wiedzy przeciętnych użytkowników na ten temat. 

Jak tworzyć opisy produktów i opisy kategorii? 

Najważniejszym miejscem w sklepie internetowym są oczywiście podstrony konkretnych produktów oraz opisy kategorii. Jakimi wytycznymi należy kierować się przygotowując te treści? Przede wszystkim, liczy się wcześniej wspomniana unikalność. Każdy produkt i kategoria powinien mieć własny, w miarę oryginalny opis. Dzięki temu nasza strona zostanie lepiej oceniona zarówno przez roboty indeksujące Google jak i użytkowników. 

W trakcie tworzenia opisów produktów należy także pamiętać o tym, aby wskazywać w nich dokładne korzyści, które będą wiązały się z ich zakupem dla użytkowników. Dzięki odpowiednio zastosowanym komunikatom perswazyjnym potencjalny klient będzie bardziej skłonny do sfinalizowania transakcji. W opisach dobrze jest także zamieścić szereg informacji podstawowych od producenta, np. sposób użytkowania, wymiary, gwarancja itd. 

Strony kategorii jeszcze kilkanaście lat temu były w większości sklepów internetowych pozbawione treści, jednak obecnie uległo to sporym zmianom. Oczywiście, rzadko zdarza się, aby użytkownicy czytali opisy kategorii, ponieważ bardziej interesują ich prezentowane na stronie produkty.

Treść w podstronach kategorii tworzy się zatem przede wszystkim w celu wypozycjonowania ich w wyszukiwarce. Treść zamieszczona w opisie kategorii nie musi być wysokich lotów - wystarczy, że będzie unikalna oraz zawrzemy w niej odpowiednie słowa kluczowe. 

Blog tematyczny 

Ważnym elementem dobrej strategii content marketingowej sklepu internetowego musi być także przygotowanie bloga tematycznego zawierającego szereg przydatnych artykułów dla użytkowników zastanawiających się nad podjęciem decyzji zakupowej. Dzięki blogowi mamy także możliwość zwiększenia widoczności sklepu internetowego na różne frazy w wyszukiwarce. 

Prężnie rozwijający się blog zawierający liczne, merytoryczne artykuły oraz dobre opisy produktów i kategorii - to najlepsza recepta na tanie i efektywne pozyskiwanie użytkowników w ramach wyników organicznych z Google czy innych popularnych wyszukiwarek.

Tworząc bloga należy pamiętać o tym, że najważniejsza jest systematyczność w publikowaniu treści. Im wartościowych artykułów będzie więcej, tym lepiej. Niektóre firmy wstawiają na swojego bloga kilka artykułów i od razu oczekują efektów. Niestety, wymierne korzyści pojawiają się dopiero wtedy, gdy artykułów jest więcej i są one publikowane w sposób cykliczny. 

Podsumowanie 

Istnieją trzy podstawowe rodzaje treści, które koniecznie należy publikować w sklepie internetowym: opisy produktów, opisy kategorii oraz artykuły na blogu. Podstawową rolą opisów produktów jest zwiększanie poziomu konwersji, zaś dzięki odpowiednio przygotowanym opisom kategorii i artykułom blogowym poprawia się pozycja strony w wynikach wyszukiwania.