Poradnik Przedsiębiorcy

Samodzielne pozycjonowanie stron internetowych w Google

Optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych to podstawa przy prowadzeniu firmy w internecie. To, jak i gdzie będzie pojawiać się nasza witryna w Google, rzutuje na cały biznes, przypływ klientów i zleceń.  O ile korzystanie z agencji SEO daje nam pewna gwarancje dobrze wykonanej usługi, tak przy odpowiedniej znajomości mechanizmów marketingu internetowego, można zrobić to samemu z równie dobrym skutkiem.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowaniem nazywamy działania, mające zwiększyć widoczność danej witryny w wynikach wyszukiwania – np. w Google. Jednym ze sposobów, by strona wyświetlał się jako pierwszy wynik, jest kupno reklamy, wtedy zostanie ten fakt odnotowany w napisie „reklama”. Odpowiada za to usługa Google AdWords. Kiedy chcemy jednak zaoszczędzić na płatnej promocji, musimy samodzielnie poprawić pozycjonowanie stron internetowych. Aby to zrobić, trzeba zrozumieć, co wpływa na dobre wyniki w wyszukiwaniu.

Od czego zależy pozycjonowanie stron internetowych?

Najwyżej znajdują się domeny wybrane przez algorytm Google, jako najbardziej pasujące do wpisanej frazy. Mimo że dokładne działanie algorytmu nie jest znane, istnieją czynniki na które mamy wpływ, umieszczające witryny wyżej lub niżej. Czynników rankingowych jest ich około 200 i dzielą się na dwie grupy: związane z treścią strony i związane z jej popularnością.

Pozycjonowanie stron internetowych przy pomocy treści

Najbardziej podstawowym czynnikiem jest jakość treści. Powinno się wystrzegać kopiowania i plagiatowania z innych źródeł. Liczy się też ilość - dłuższe teksty będą pozycjonować się lepiej. Oprócz tego ważne jest cykliczne dodawanie nowego contentu, wtedy zwiększa się liczba stałych odwiedzających, a nowe artykuły szybciej zajmują swoje miejsce w rankingu. Kolejnym czynnikiem jest umieszczanie w treściach stron i nagłówkach słów kluczowych w odpowiedniej ilości, a także różnicowanie ich na poszczególnych podstronach, aby nie doszło do zjawiska tzw. kanibalizmu słów kluczowych. Idąc z duchem czasu, należy stworzyć wersje mobilna naszej strony, szczególnie wtedy, gdy jej szata graficzna ma już parę lat – to również wpływa na pozycjonowanie.

Pozycjonowanie stron internetowych za pomocą linków

Im więcej stron będzie umieszczać łącza do naszej witryny, tym lepsze będzie pozycjonowanie. Warto w tym celu prowadzić fanpage’e na mediach społecznościowych takich jak Facebook, czy Twitter. Nie tylko łączna ilość linków z innych domen liczy się dla algorytmu, ale równie ważna jest jakość tych stron. Lepsze wyniki osiągniemy z paroma linkami z witryn o podobnej, lub większej popularności niż nasza, niż z zatrzęsieniem połączeń z małymi stronkami o kiepskiej jakości. Będąc przy linkach, warto wspomnieć o samym adresie, który powinien być odpowiednio zoptymalizowany, np. zawierać słowo kluczowe.

Rady do samodzielnego pozycjonowanie stron internetowych

Treść powinna przyciągać odbiorców, wydaje się to banalnym stwierdzeniem, jednak bez atrakcyjnego contentu najlepsze pozycjonowanie może nie przynieść pożądanych skutków. W samodzielnym pozycjonowaniu na pewno pomogą organizowane często szkolenia i kursy, płatne lub czasem nawet darmowe. Warto używać wskazówek zamieszczanych przez Google i korzystać z darmowych narzędzi do pozycjonowania. Ważnym krokiem jest przeanalizowanie skryptów – długi czas wczytywania naszej strony wpływa bezpośrednio na jej złe indeksowanie, zmniejsza też liczbę odwiedzin, irytując internautów. Wystrzeganie się wirusów pomaga uniknąć spadku w rankingu, tak samo brak spamowania linkami, kupowania ich na farmach, czy wymiany banerów.