Poradnik Przedsiębiorcy

SEO w e-commerce - o czym musisz pamiętać

W przypadku sklepów internetowych zasada jest prosta. Im większy asortyment, tym bardziej kluczowe może się okazać zadbanie o to, by strona była SEO-friendly. Skoro ludzie szukają w internecie praktycznie wszystkiego, nieraz mając bardzo sprecyzowane oczekiwania, czemu nie zadbać o to, by znajdowali właśnie Twój asortyment? O czym trzeba pamiętać w tworząc SEO w e-commerce?

SEO w e-commerce - frazy ogólne czy pozycjonowanie szerokie?

Część właścicieli stron bardzo mocno skupia się na oczekiwaniach związanych z konkretnymi frazami. Zdarzają się branże, w przypadku których to bardzo dobre podejście, jednak jeżeli prowadzisz sklep internetowy, poważnie się zastanów, czy w Twoim przypadku trafniejsze nie będzie zacząć od pozycjonowania szerokiego – czyli takiego, które skupia się nie na kilku frazach ogólnych, a na zwiększeniu widoczności strony na jak największej liczbie fraz niszowych.

Oczywiście nie oznacza to, ze frazy ogólne nie mają sensu. Po prostu w wielu przypadkach łatwiej i efektywniej będzie zacząć od uzyskania wyników w ramach długiego ogona SEO, a na walkę o frazy ogólne jeszcze przyjdzie czas.

Pewnym wyjątkiem mogą być tu sklepy z niszowych branż, jednak w przypadku fraz ogólnych zazwyczaj uzyskanie wysokich wyników zajmie zbyt wiele czasu, a same frazy często będą charakterystyczne dopiero dla początkowej fazy rozważania zakupu.

Treści – kluczowe dla SEO w e-commerce

Pozycjonując sklep internetowy nie można zapominać o umiejętnym komponowaniu opisów. Powinny one zawierać słowa związane z cechami danego produktu (na przykład kolorem w przypadku odzieży) i dostarczać klientowi informacji, które mogą go interesować.

Zauważ, ze to nie tylko kwestia SEO. Teksty SEO w e-commerce mogą być skomponowane w sposób na tyle sugestywny, by jak najszybciej przyciągnąć uwagę klienta i zaangażować go emocjonalnie.

Wykorzystuj schema.org

W sklepie internetowym warto zadbać o wdrożenie mikroformatów schema.org. Dzięki nim można ułatwiać botowi Google pobieranie dodatkowych informacji, takich jak stan magazynowy, cena, liczba opinii, czy średnia ocena produktu. Wyniki te mogą (choć nie muszą) pojawiać się w wynikach wyszukiwania razem z tytułem i opisem strony, przykuwając uwagę internautów, a przez to wpływając na klikalność wyniku.

Dbaj o unikalność treści

Jednym z częstszych problemów w pozycjonowaniu e-sklepów internetowych jest powielana treść. Wynika to często z samego faktu, że produktów jest tak wiele, iż trudno zadbać o pełną unikalność opisów. Warto jednak dopilnować, aby przynajmniej częściowo różniły się one od tych katalogowych. Co więcej, w przypadku udostępniania spisu produktów do porównywarek cen czy wystawiania oferty na Allegro, warto pamiętać o tym, by tam nie powielać opisów. To istotne, ponieważ unikalny opis może sugerować wyszukiwarce, ze strona nie jest „jedną z wielu”.

W SEO sklepu internetowego ważne są też grafiki

Choć łatwo zapomnieć o grafikach, również one są ważne w trakcie pozycjonowania e-commerce. Z jednej strony można dzięki nim pojawić się w wyszukiwaniu grafik, z drugiej – w przypadku niektórych zapytań część wyników wyszukiwania grafik zostaje wtrącona do wyników „standardowych”.

Właśnie z tego powodu warto zadbać o to, aby na kartach produktów znajdowały się dobrej jakości zdjęcia, w których opisach alternatywnych (atrybut ALT) znajdzie się nazwa produktu.