Poradnik Przedsiębiorcy

SEO – pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych

Właściwe pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych jest kluczem do promowania w sieci. Pozycjonowanie to jedna z najbardziej znanych form promowania strony w internecie. Poniekąd też jedna z najstarszych, choć od lat dziewięćdziesiątych uległa bardzo poważnym zmianom i obecnie wygląda już zupełnie inaczej, niż w czasach swoich początków. Jest jednak coś, co się przez ten czas nie zmieniało – ludzie nadal korzystają z wyszukiwarek, więc i samo SEO nadal pozwala na dotarcie do grona potencjalnych klientów.

Czym jest SEO?

Wielu przedsiębiorców nie do końca orientuje się czym właściwie jest SEO, co przekłada się nie tylko na mocne niedocenianie tego kanału marketingowego (często wręcz na jego ignorowanie), lecz również na rozmaite nieporozumienia w kontaktach z agencjami interaktywnymi.

Czym więc jest SEO? Najogólniej rzecz biorąc to zestaw działań, dzięki którym możliwe jest uzyskanie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych, jako pozycjonowanie i optymalizacja stron. W praktyce zazwyczaj mowa tu oczywiście o Google, chociaż w przypadku niektórych państw w grę może wchodzić także widoczność w innych wyszukiwarkach – np. w Yandex.ru w przypadku Rosji, czy Seznam.cz w przypadku Czech.

Pozycjonowanie i optymalizacja stron - link building

Nazwa SEO sama w sobie oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych – to po prostu skrót od angielskiego wyrażenia search engine optimalization. Optymalizację, czyli działania mające na celu usprawnienie techniczne strony i dopasowanie jej treści do wymogów wyszukiwarek. W praktyce jednak działania SEO obejmują jednak również działania prowadzone poza obrębem strony i polegające na pozyskiwaniu odnośników ze stron, które wyszukiwarka uzna za wartościowe oraz w sposób, w którym algorytmy wyszukiwarki nie uznają za próbę sztucznego manipulowania wynikami.

To ostatnie wbrew pozorom jest dość skomplikowane. Zbyt ostrożne linkowanie może nie być efektywne, ale gwałtowny przyrost liczby linków tez będzie dla wyszukiwarki „podejrzany”. W tej kwestii warto zdać się na doświadczenie pozycjonerów i choć dobrą praktyką jest wypytanie o poziom ryzyka, pomysł narzucania sposobu pracy może nie być najlepszy.

Optymalizacja – coraz szersze pojęcie

Warto zauważyć, że optymalizacja wymaga coraz głębszych analiz i coraz większej wiedzy. O ile dwadzieścia lat temu wystarczyło umieszczenie na stronie ukrytego tekstu zawierającego odpowiednio dużo słów kluczowych, o tyle obecnie działanie takie byłoby przeciwskuteczne.

Jak więc współcześnie wygląda optymalizacja? Coraz bardziej zwraca się uwagę na aspekty techniczne. Strona musi w pełni sprawnie działać na urządzeniach mobilnych (na co coraz bardziej zwraca uwagę samo Google) i szybko się ładować. Niezwykle istotne jest również to, aby nawigacja wewnętrzna była skonstruowana w jak najbardziej przemyślany sposób – tak, aby przepływ „wartości” strony pomiędzy podstronami był jak najlepiej skonstruowany – tak, aby kluczowe treści były uważane za „mocniejsze”, a przy okazji też częściej podlegały indeksowaniu.

Nie można przy tym zapominać również o optymalizowaniu treści. Minęły już czasy, gdy wystarczyło dodać blok tekstu liczący sobie tysiąc znaków i zawierający trzy powtórzenia frazy. Obecnie treść musi być kontekstowo powiązana z witryną, zawierać frazy powiązane i zwroty, które mogą pojawić się w przypadku wyszukiwania głosowego. Coraz większe znaczenie ma przy tym także tworzenie całych sekcji contentowych (np. bloga firmowego), które mogłyby przyciągać do witryny więcej użytkowników.