Każda firma jest wyjątkowa i potrzebuje innej strony. Wiele zależy od branży, wielkości przedsiębiorstwa oraz jego specyfiki. Indywidualne potrzeby firmy są bardzo ważne. Jednak klienci zwykle oczekują pewnych ogólnych standardów, które trzeba znać, by strona była użyteczna i zadowoliła użytkownika. Warto wziąć je pod uwagę!
Typy stron firmowych
Decydując się na stronę internetową należy przede wszystkim wziąć pod uwagę, jakie potrzeby oraz możliwości ma dane przedsiębiorstwo. Ważne są również wymagania postawione przez konkurencję, ale i przyzwyczajenia klientów. Wyróżnia się trzy główne typy stron firmowych, jest to strona wizytówkowa, bogata w oddzielne podstrony strona firmowa oraz sklep internetowy.
Strona wizytówkowa
Zwykle przybiera formę One Page, czyli posiada tylko jedną stronę główną bez dodatkowych podstron. Dobrze się sprawdza przy takich typach przedsiębiorstw, które tak naprawdę potrzebują tylko wizytówki, przedstawiającej podstawowe i najważniejsze informacje o firmie jak jej dane kontaktowe czy krótką notkę o zakresie świadczonych usług. Wiele firm decyduje się na tego typu stronę w sytuacji gdy np. główne działania prowadzi w social mediach. Strona wizytówkowa dobrze się sprawdzi dla fryzjera, restauracji, prawnika, kosmetyczki czy innych firm usługowych.
Rozbudowana strona firmowa
Klasyczny rodzaj www, która składa się ze strony głównej i kilku podstron. Na takiej stronie znajdują się zakładki jak kontakt, oferta, poprzednie realizacje, rekomendacje, historia firmy w formie dość szczegółowej. Często strona tego typu posiada rozbudowanego branżowego bloga.
Sklep
Dużo firm zamiast strony firmowej ma sklep internetowy. Jeśli zajmują się sprzedażą w internecie, dlaczego nie? Strona ta zwykle posiada podstrony - na jednej z nich jest opis firmy, na innej kontakt, a jedną z nich jest zakładka z produktami i możliwość ich zakupu. To typ strony, który wymaga szczególnie niezawodnego działania. A przerwy w funkcjonowaniu generują bardzo duże straty dla całej firmy.
Ważne elementy na www
Większość stron firmowych bez względu na branżę potrzebuje tego samego - zadowolenia użytkowników. Strona firmowa musi być zauważalna w sieci, dobrze reprezentować przedsiębiorstwo, najlepiej być bezawaryjna i co najważniejsze funkcjonalna. Jakie elementy to must have?
Zakładka “o nas”
Bez względu na to, czy mamy sklep internetowy, stronę wizytówkową czy rozbudowaną stronę www trzeba przedstawić się użytkownikom. Jest masa możliwości, w jaki sposób to zrobić. Warto, by forma była czytelna dla klienta i spójna z wizerunkiem firmy. To niezwykle istotna zakładka, która pozwala na reklamę brandu, przedstawienie najważniejszych wartości firmy, jej misji oraz celów. Warto poświęcić czas, by ją stworzyć. Ta zakładka może przekonać klienta do skorzystania z oferty.
Wezwanie do działania
Dobra strona internetowa zawiera CTA i to skuteczne. Powinno znajdować się w widocznym miejscu na stronie głównej, z zakładce z produktami, z ofertą. Musi się ono odróżniać od tekstów i grafik na www. Jego rola jest kluczowa, dlatego warto zastanowić się dokąd ma prowadzić użytkownika. Najczęściej do formularza kontaktowego, na stronę “kup teraz” lub do miejsca, gdzie można zostawić swoje dane np. w celu zapisania się na Newsletter.
Blog firmowy
Większość firm prowadzi swojego bloga. Content marketing potrafi przyciągnąć użytkowników i dobrze zareklamować ofertę. Jeśli nie ma czasu na prowadzenie bloga, warto przynajmniej umieścić na firmowej www kilka case study, które podkreślą zasoby firmy, korzyści dla klientów oraz przedstawią jak funkcjonuje przedsiębiorstwo.
Referencje
Nawet strony wizytówkowe, które mają zwykle mało miejsca umieszczają zakładkę z referencjami lub logotypy marek, dla których pracują. To świetna reklama, która potrafi szybko i w sposób obrazowy przedstawić typ klienta, który korzysta z usług danej firmy.
Social media
Ikonki z odesłaniem na social media nie zajmują wiele miejsca na www. Warto je umieścić na stronie, ale nie zawsze w miejscu rzucającym się w oczy potencjalnemu klientowi. Jeśli strona jest rozbudowana, nie należy odsyłać użytkownika na social media, gdzie czekają na niego kolejne rozpraszacze. W tym przypadku ikonki z social media warto umieścić w stopce, na dole strony lub w zakładce kontakt, czyli tam gdzie każdy zainteresowany social mediami będzie ich szukał. Jeżeli social media są rozbudowane, a strona wręcz przeciwnie warto, by odesłanie do Facebooka czy Instagrama znajdowało się już u góry www.
Zakładka kariera
Są firmy, które zawsze szukają nowych pracowników, ale warto zakładkę kariera i zachętę do wysłania CV zostawić również w przypadku, kiedy nie planujemy powiększenia teamu. To dobrze świadczy o firmie, że jest otwarta na nowe osoby, które mogą coś wnieść do przedsiębiorstwa. Dlatego dobrze zakładkę kariera z zaproszeniem do współpracy mieć na stronie cały czas. W zakładce można również przedstawić stricte hr-owe działania, które ocieplają wizerunek przedsiębiorstwa lub uatrakcyjniają je, prezentując zespół ekspertów, których firma posiada.
Kontakt
W zakładce kontakt musi znajdować się pełna nazwa firmy, adres, nip oraz informacje ułatwiające skontaktowanie się z biurem. Wiele firm umieszcza tutaj formularz kontaktowy, chat, telefon, adres e mail. Dobrze, by w zakładce kontakt znalazła się mapka dojazdu oraz godziny pracy firmy.
Dobre SEO
Warto, aby nawet strona wizytówkowa była dobrze wypozycjonowana. A już na pewno od samego początku funkcjonowania strony, jeśli nawet nie planujemy inwestować w działania SEO w najbliższej przyszłości należy skupić się na tym, by strona była postawiona zgodnie z zasadami dobrego SEO. To przyniesie na pewno długofalowe korzyści dla funkcjonowania całej domeny. Dlatego warto wybrać CMS, który gwarantuje możliwość pełnej optymalizacji i rozwiązania zaawansowanych problemów. Dobrym pomysłem jest wybór platformy Drupal oraz zainwestowanie w profesjonalne działania pozycjonerskie z Smartbuzz.
Wsparcie techniczne
Niezwykle istotnym elementem każdej strony firmowej jest bezawaryjne funkcjonowanie, na co składa się niezawodność serwera, trafny wybór oprogramowania, ale i zainwestowanie w odpowiednie wsparcie techniczne. Warto przeanalizować jakie mamy potrzeby i zastanowić się czy np. w sytuacji awarii klienci będą w stanie czekać na godziny pracy wsparcia technicznego od 8 do 16. Sklepy internetowe, które mają duże obłożenie, obciążone serwery, systemy płatności na pewno potrzebują innego wsparcia niż strona wizytówkowa z menu restauracyjnym do wyboru i podanym numerem telefonu do kontaktu.
Podsumowanie
Planując wdrożenie strony internetowej, należy rozeznać się w możliwościach na rynku, sprawdzić jak wygląda w tym temacie konkurencja - w końcu raczej pracują na schematach, które działają na daną grupę docelową. Dodatkowo warto sprawdzić ceny, oszacować możliwości i zestawić je z potrzebami. Dobrze funkcjonująca strona www jest w stanie naprawdę stworzyć sprzyjające warunki zakupowe dla konsumentów. Ważne, aby była on spójna z wizerunkiem marki, jej możliwościami oraz odpowiadała na potrzeby klientów.
Artykuł partnera, tekst zewnętrzny