Analiza konkurencji w SEO - jak to robić?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Analiza konkurencji w SEO jest jednym z kluczowych elementów pozycjonowania strony. Dzięki prześledzeniu struktury linkowania, pozycji na wybrane słowa kluczowe i architektury informacji innych witryn możemy zaplanować działania zwiększające widoczność naszej domeny i ruch organiczny. Jak rozpoznać i przeanalizować konkurencję w wynikach wyszukiwania Google?

Jak wyznaczyć konkurencję w organicznych wynikach wyszukiwania?

Przedsiębiorcy podejmujący się samodzielnego pozycjonowania strony internetowej popełniają pewny błąd na etapie wyznaczania konkurencyjnych witryn. Uważają, że ich rywalami w organicznych wynikach wyszukiwania w Google są firmy, z którymi walczą o klientów na rynku lokalnym. Tymczasem rzeczywiści konkurenci online są zupełnie inni – bez placówki stacjonarnej w danej miejscowości czy nawet województwie.

Kiedy właściciele sklepów internetowych bezproblemowo wskazują konkurencyjne marki, zdarza się, że pomijają platformy handlowe, serwisy ogłoszeniowe i porównywarki produktów oraz usług. Dopiero skrupulatna analiza słów kluczowych pokazuje, że wysokie pozycje na frazy z dużym potencjałem sprzedażowym zajmują nie tylko sklepy internetowe, ale także Allegro, Ceneo, OLX czy Skąpiec.

Dzięki narzędziom SEO można błyskawicznie odkryć witryny dominujące w wynikach wyszukiwania na pożądane słowa kluczowe. Jedno z płatnych rozwiązań to SEMSTORM. Analiza konkurentów jest dostępna w segmencie Analiza stron → SEO → Konkurenci.

analiza konkurencji w seoW zakładce Wszyscy konkurenci znajdują się wspomniane serwisy – Allegro, Ceneo czy OLX.

analiza konkurencji w seoNarzędzie umożliwia porównywanie wybranych domen pod wieloma aspektami. Poniższy screen pokazuje wzrosty w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe zawierające słowo „torebka”.

analiza konkurencji w seo
Zaprezentowana funkcja w SEMSTORM wskazuje głównych konkurentów witryny, ale to nie są jedyne strony, które trzeba wziąć pod uwagę. Należy pamiętać, że konkurencja w wynikach wyszukiwania w Google zmienia się w zależności od analizowanych słów kluczowych.

Dlaczego warto śledzić konkurencję w SEO?

Wstępna analiza konkurencji w SEO umożliwia oszacowanie kosztów pozycjonowania strony internetowej. Właściciele witryn rywalizujący z rozbudowanymi sklepami internetowymi, zdobywającymi cenne linki z serwisów zewnętrznych i publikującymi duże ilości wartościowego contentu, muszą nastawić się na przeszkody w dążeniu do topowych pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Im większym budżetem na działania SEO dysponują inni przedsiębiorcy, tym trudniej ich prześcignąć.

Monitorowanie pozycji i profilu linków licznych witryn jest codziennym zadaniem specjalisty SEO, który musi trzymać rękę na pulsie, aby nie podjąć nieprzemyślanych decyzji i nie przeoczyć intrygujących działań rywali. Analiza konkurencji w SEO pozwala na inspirowanie się dobrymi praktykami i unikanie kosztownych błędów.

Warto pamiętać, że nie każde konkurencyjne działanie jest godne naśladowania. Pozycjonowanie nie polega na bezrefleksyjnym kopiowaniu strategii. To, co działa u innego specjalisty, nie musi zadziałać u nas. Zanim wykupimy artykuły sponsorowane na tych samych serwisach i zaplanujemy publikację artykułów o identycznej tematyce na blogu firmowym, sprawdźmy parametry poszczególnych domen i zweryfikujmy, czy konkurent nie pominął słów kluczowych z większym potencjałem sprzedażowym.

Jak przeanalizować konkurencję w SEO?

Musimy skupić się przede wszystkim na prześledzeniu aktualnych wyników wyszukiwania na pożądane słowa kluczowe i backlinków, czyli linków zewnętrznych, które prowadzą z różnych źródeł do konkurencyjnych stron. Profil linków wpływa na moc domeny. Im więcej linków zewnętrznych mają inne witryny, tym większy jest koszt link buildingu.

Jak przeprowadzić analizę konkurencji w SEO krok po kroku?

  1. Przeanalizujmy aktualne słowa kluczowe dla naszej witryny. Jeżeli jest zintegrowana z Google Analytics i Google Search Console, możemy sprawdzić zarówno zapytania wpisywane w Google przez użytkowników strony, jak i bieżące pozycje poszczególnych adresów URL na różne frazy kluczowe. Jeżeli widzimy, że podstrona często wyświetla się na zapytanie, na które nie odpowiada, to znak, że należy albo poszerzyć istniejącą treść, albo zoptymalizować nowy tekst pod dane słowo kluczowe.
  2. Zweryfikujmy słowa kluczowe konkurencji. Przyda się do tego wspomniany SEMSTORM, Senuto lub inne płatne narzędzie SEO. Dzięki funkcji analizy konkurencji w Senuto możemy błyskawicznie sprawdzić frazy rywali (na które nasza domena nie jest widoczna), nasze (na które konkurencja nie jest widoczna) i wspólne (na które obie domeny są widoczne). Narzędzie pozwala na ustawienie preferowanego zakresu analizy, np. od 1. do 10. pozycji w Google.
  3. Sprawdźmy liczbę i jakość linków zewnętrznych konkurencji. Niezastąpionym narzędziem SEO jest Ahrefs. To potężne źródło informacji o profilu backlinków.

analiza konkurencji w seoKonfiguracja filtrów pozwala na wykrycie poszczególnych rodzajów linków (np. z rel="dofollow") i ich źródeł (np. e-commerce).

analiza konkurencji w seo

Ahrefs umożliwia także wylistowanie adresów URL konkurencyjnej witryny według:

  • wskaźnika URL Rating;
  • liczby źródeł linków zewnętrznych;
  • liczby linków zewnętrznych z rel="dofollow" lub rel=”nofollow”;
  • liczby przekierowań;
  • daty pierwszego odkrycia linków zewnętrznych;
  • daty ostatniej weryfikacji linków zewnętrznych.

analiza konkurencji w seoWszystkie wspomniane narzędzia mają funkcję eksportowania danych do pliku CSV. Wystarczy scalić arkusze z różnych narzędzi w jeden plik, aby porównać wartości komórek i stworzyć spójny raport. Znajomość funkcji i wyrażeń regularnych w Excelu sprzyja przyspieszonemu filtrowaniu danych.

Zaawansowana analiza konkurencji w SEO wymaga skrupulatnej pracy doświadczonego specjalisty, który potrafi łączyć wnioski z raportów z wielu narzędzi i zaprojektować spójną strategię pozycjonowania strony internetowej. Niemniej jednak warto znać podstawowe funkcje narzędzi SEO i kojarzyć kroki analizy. Nawet wąska znajomość tematu ułatwi ustalanie szczegółów współpracy i zaznajomienie się z rozbudowanym audytem SEO. 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów