Poradnik Przedsiębiorcy

Social media, czyli promocja firmy w mediach społecznościowych

Wciąż rosnąca popularność portali społecznościowych nie mogła być obojętna dla specjalistów zajmujących się e-marketingiem. Musiały przemawiać przede wszystkim liczby użytkowników popularnych serwisów oraz czas, jaki spędzają oni na przeglądaniu np. Facebooka, Twittera czy Instagrama. Powstała zatem gałąź marketingu zajmująca się wykorzystaniem portali społecznościowych - social media marketing.

Social media marketing wypracował własne, specyficzne narzędzia i formy reklamy. Zaczyna się bardzo prosto - od utworzenia profilu lub strony firmy, marki czy produktu. Wielu przedsiębiorców decyduje się na tworzenie firmowych kont w portalach społecznościowych i jest to bardzo dobre posunięcie! Liczba użytkowników samego Facebooka szacowana jest bowiem na 1,5 mld, Twittera na około 500 mln, a LinkedIn - na 400 mln. Jeśli zatem chcesz być widoczny w internecie, nie możesz pominąć social media!

W tym rozdziale podpowiemy ci, jakie są korzyści i ewentualne zagrożenia wynikające z utworzenia profilu firmy lub marki w mediach społecznościowych. Omówimy specyfikę kilku najbardziej znanych portali - Facebooka, Google+ oraz LinkedIn, a także krok po kroku przedstawimy, jak założyć fanpage, czyli stronę na Facebooku. Na koniec zaprezentujemy, w jaki sposób odczytywać statystyki w social media i czego użytecznego można się z nich dowiedzieć.

Korzyści i zagrożenia wynikające z posiadania profilów w social media

Założenie profilu w social media to sprawa niezmiernie łatwa. Jednak właściwe prowadzenie takiego konta już tak łatwą sprawą nie jest i wymaga pewnego zaangażowania i kreatywności. W wielu większych firmach prowadzeniem profili w social media zajmują się specjalnie wyznaczeni do tego pracownicy. Warto zainwestować w wizerunek swojej firmy w mediach społecznościowych, ponieważ niesie to za sobą wiele korzyści.

Korzyści

Pamiętaj, że działania marketingowe w social media to przede wszystkim budowanie świadomości marki i zaufania klientów. Profile w mediach społecznościowych bardzo rzadko służą stricte sprzedaży. Najczęściej aktywność w social media ma na celu skupienie wokół danej marki pewnej aktywnej społeczności.

Pierwszym profitem jest właśnie możliwość zbudowania aktywnej, lojalnej społeczności klientów. Obecność marki na Facebooku lub w innych social media pozwala na świetną interakcję z klientami - na bieżąco mogą oni opiniować twój produkt, usługę lub inne działania. Dzięki temu wiesz, jakie są ich potrzeby i wymagania, przez co możesz lepiej dopasować swój towar do klientów. Social media pozwalają również na szybki kontakt - błyskawiczne odpowiedzi na zapytania członków społeczności lub czynny udział w dyskusji dotyczącej np. technologii zastosowanej w twoim produkcie.

Social media są również ważnym narzędziem w budowaniu świadomości marki. Tak jak przy prowadzeniu bloga firmowego, staraj się urozmaicać treści, które publikujesz na profilu w mediach społecznościowych. Social media pozwalają na szybkie dotarcie z informacją do klientów, jednak nie wykorzystuj tego jedynie do prezentacji nowości produktowych. Pokazuj “sceny z życia firmy”, umieszczaj wpisy zawierające przydatne porady, informuj o ciekawostkach z branży.

Profil to również interesująca forma promocji, dzięki możliwości udostępniania postów czy podawania ich dalej. Dzięki temu - całkowicie za darmo - twoja firma zyskuje rozgłos. Oczywiście, można skorzystać również z płatnych form promocji, takich jak np. promowane posty, które docierają do większej grupy użytkowników danego portalu społecznościowego.

Zagrożenia

Musisz wiedzieć, że profil w social media to prawdziwa skarbnica danych. Zarówno o twojej firmie, twoich produktach, jak i o twoich klientach oraz pracownikach. Dlatego jedną z najważniejszych kwestii jest ochrona przed kradzieżą danych. Priorytetową sprawą powinna być dla każdej z firm ochrona wirtualnej tożsamości lub marki. Warto w tej kwestii uczulić także osoby odpowiedzialne za prowadzenie profilu, aby nie ujawniały na nim zbyt wielu danych, szczególnie dotyczących finansów firmy. Skutki tego mogą być dla firmy opłakane.

Sprawdzaj, czy nie są prowadzone działania “dywersyjne” - czy ktoś nie udostępnia na twoim profilu linków prowadzących do zainfekowanych stron internetowych, czy nie włamuje się na konto w social media i nie upublicznia informacji bez twojej wiedzy i zgody, a także - co bardzo ważne - czy ktoś nie prowadzi nieautentycznego profilu twojej marki. Czujność pozwoli ci zapobiec ewentualnemu uszczerbkowi na wizerunku twojej firmy, a on jest dla ciebie bardzo ważny.

Profile firmowe w social media są szczególnie uważnie obserwowane przez hakerów. Mają bowiem wizję większej korzyści płynącej z ataku na stronę firmową niż na profil użytkownika indywidualnego. Wymaga to od ciebie wzmożonej uwagi i postawienia na priorytet bezpieczeństwa.

Facebook

Jeżeli chodzi o social media, Facebook jest największym portalem społecznościowym w internecie. Szacuje się, że liczba jego aktywnych użytkowników wynosi ponad 1,5 mld. Nie może zatem dziwić, że przy tak licznej grupie potencjalnych odbiorców Facebookiem zainteresowali się specjaliści do e-marketingu.

Podstawowym narzędziem promocji firmy jest tzw. fanpage – strona fanowska, wokół której gromadzi się pewna społeczność użytkowników. Jest ona podstawową platformą komunikacji firmy z jej klientami, fanami na Facebooku. Ponadto, jest też miejscem prezentacji nowości w ofercie, ciekawostek branżowych, „smaczków” z życia firmy czy praktycznych porad.

Firmowy fanpage wymaga niekoniecznie bardzo częstej, ale na pewno regularnej aktualizacji treści. Zadbaj o to, aby nowe posty – w formie tekstów, notatek, zdjęć czy filmów – pojawiały się na stronie z podobną częstotliwością. Nie pozwalaj sobie na zbyt długie okresy nieaktywności, jak również przesadne „bombardowanie” swoich fanów nowinkami. Staraj się tworzyć jak najwięcej treści własnych, choć nie unikaj udostępniania na stronie innych, związanych z branżą lub samą firmą, informacji, pojawiających się np. na zaprzyjaźnionym fanpage’u lub profesjonalnym portalu branżowym. Dostrzegaj też treści, które publikują na twojej stronie fani – komentuj je, nie obawiaj się wchodzić w dyskusję.

Jak aktywizować społeczność skupioną wokół twojej strony w social media? Przede wszystkim za pośrednictwem konkursów i wydarzeń, na które będziesz zapraszał swoich fanów – jako gości „uprzywilejowanych”. Staraj się wciągać swoich fanów w dyskusje na stronie, w opiniowanie twoich produktów, działań itp. Ich reakcje przyniosą cenną wiedzę o rzeczywistych potrzebach i wymaganiach klientów.

Samo założenie fanpage’a jest bardzo proste i w dalszej części tego rozdziału pokażemy ci – krok po kroku – jak to zrobić.

Pamiętaj o tym, że fanpage na Facebooku to także strona internetowa i również jest dostrzegana przez roboty wyszukiwarek, a co za tym idzie – podlega pozycjonowaniu. Zadbaj o to, aby wszędzie gdzie jest to możliwe, umieszczać linki do twojej facebookowej strony. Koniecznie umieść także na fanpage’u odnośnik do twojej firmowej witryny.

Google+ 

O usłudze Google Moja Firma trudno mówić jako o typowym przykładzie social media. Powstała ona w pewien sposób jako wypadkowa połączenia Google+, czyli typowego serwisu społecznościowego, wraz z Google Maps. Google Moja Firma funkcjonuje od lata 2014 roku i jest przeznaczona, jak sama nazwa wskazuje, dla profili firmowych. Promocja firmy w Google+ została wzbogacona o kilka możliwości w związku z uruchomieniem Google Moja Firma.

Ogromną korzyścią płynącą z założenia konta firmowego w GMF jest możliwość łatwego odnalezienia twojej firmy przez klientów z bliskiej okolicy. Moja Firma pozwala na zwiększenie szans na dobrą pozycję firmowej strony w wynikach wyszukiwania.

Możesz w GMF wykorzystać istniejące konto firmowe Google, które posiadasz, lub założyć nowe, co jest bardzo proste i szybkie. Po zalogowaniu ustalisz lokalizację twojej firmy na mapie. Jeśli Google nie rozpozna twojego konta firmowego lub jest to konto nowe, wypełniasz formularz, w którym podajesz nazwę firmy, jej dane teleadresowe oraz kategorię branżową. Następnie, po zweryfikowaniu danych, możesz dowolnie modyfikować swój profil w Google Moja Firma.

Potem przyjdzie czas na stworzenie wizytówki firmy – czyli tego, z czym zetkną się internauci. Ważne, aby była ona czytelna i przejrzysta – zadbaj o jej właściwy tytuł, zawierający nazwę firmy i określenie branży. Zwracaj uwagę na elementy graficzne wizytówki – możesz dodać do niej wiele zdjęć, jednak skup się na dwóch najważniejszych elementach graficznych – logo, które będzie „zdjęciem profilowym”, oraz grafice w tle wizytówki. Umieść na niej dokładne dane, wraz z godzinami otwarcia firmy i dokładnym adresem. Zachęć także potencjalnych klientów dobrym, konkretnym opisem twojej działalności, który umieścisz na wizytówce.

Jakie korzyści płyną z konta w Google Moja Firma? To przede wszystkim dobre wyeksponowanie w wyszukiwarkach związane z zapytaniami „lokalnymi” i branżowymi. Wizytówka w Miejscach Google oraz optymalizacja strony firmowej pod kątem SEO może przynieść twojej firmie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak każde medium społecznościowe, Google+, a co za tym idzie – Moja Firma, świetnie nadaje się do promowania marki i sprawdza się jako platforma komunikacji z klientami.

Prowadzenie promocji poprzez GMF polecane jest przede wszystkim dla małych i średnich firm, posiadających stacjonarne sklepy lub przedstawicielstwa. Pozwala im to na łatwiejsze odnalezienie ich na rynku lokalnym. Oczywiście, nie oznacza to, że duże firmy mogą zrezygnować z prowadzenia konta na GMF, jednak nie odgrywa ono już wówczas tak znaczącej roli, jak w przypadku mniejszych biznesów.

LinkedIn

LinkedIn jest czasem nazywany “Facebookiem dla profesjonalistów”. To serwis społecznościowy przystosowany do kontaktów biznesowo-zawodowych, liczący ponad 400 mln aktywnych użytkowników. Każda firma, która profesjonalnie podchodzi do swojej obecności w social media, nie może pominąć założenia konta firmowego w LinkedIn. Poza typowymi korzyściami, jakie niesie obecność firmy w social media, LinkedIn okazuje się również wsparciem dla kontaktów B2B oraz działu HR, z uwagi na to, że w serwisie znajduje się niemało użytkowników indywidualnych poszukujących pracy oraz freelancerów.

Założenie konta firmowego w LinkedIn wymaga spełnienia nieco większej liczby wymagań niż w przypadku poprzednich serwisów społecznościowych. Aby założyć konto firmy na LinkedIn, musisz:

  1. Posiadać konto prywatne w serwisie i być zatrudnionym w firmie, której konto chcesz założyć. Informacja o zatrudnieniu powinna znaleźć się w sekcji “Doświadczenie” na twoim prywatnym profilu.

  2. Główny adres mailowy firmy musi być w unikalnej domenie firmowej (np. kontakt@twojafirma.pl). Używanie domen ogólnych, takich jak gmail.com, wp.pl czy onet.pl jest zabronione.

  3. Twój profil prywatny musi być dokładnie i kompletnie uzupełniony i musi znajdować się na poziomie efektywności “mistrzowski” lub “średni” - informację o poziomie profilu znajdziesz w kolumnie w prawej części strony profilowej.

  4. Musisz mieć co najmniej kilka (tak określa to sam LinkedIn) kontaktów na profilu prywatnym.

  5. Twój profil prywatny musi istnieć w serwisie co najmniej 7 dni.

Z założenia strony w LinkedIn płynie wiele korzyści. Przede wszystkim dlatego, że jest ona dobrze pozycjonowana w wyszukiwarkach. Poza tym LinkedIn, jak każdy serwis społecznościowy, pomaga w budowaniu świadomości marki i poprawia komunikację - zarówno między firmą a klientami, jak i firmą oraz obecnymi i byłymi pracownikami. Wykorzystać ją można do promocji nowego asortymentu, planowanych działań w firmie, jak również do wspomagania procesu rekrutacji nowych pracowników. Założenie strony firmowej LinkedIn jest korzystne zarówno dla biznesów B2C, jak i B2B, poprzez możliwość dobrego kontaktu z kontrahentami.

Profil firmy w LinkedIn stwórz jak profesjonalną wizytówkę - poświęć czas na odpowiedni dobór elementów graficznych oraz fraz kluczowych, które wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie strony. Dokładnie uzupełnij dane o firmie, na bieżąco aktualizuj fakty - np. związane z nagrodami czy certyfikatami dla twojej firmy. Połącz konto na LinkedIn ze stronami firmy w innych serwisach społecznościowych, umieść link do swojej witryny internetowej.

LinkedIn stwarza również możliwość uczestnictwa w grupach tematycznych, które są znakomitym miejscem na wymianę opinii i doświadczeń w danej branży. Bądź aktywny w grupach i staraj się uważnie czytać publikowane tam treści. Ponadto LinkedIn pozwala również na przeprowadzenie płatnej reklamy twojej firmy.

Dla kogo w szczególności polecany jest LinkedIn? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi - strony firmowe w serwisie posiadają zarówno małe, średnie, jak i duże biznesy. Szczególnie korzystne wydaje się stworzenie strony firmowej przez firmy i instytucji z branży technologii informacyjnych, sektora publicznego, sektora bankowego oraz marketingu i reklamy.

Jak stworzyć własny fanpage na przykładzie Facebooka?

Krok po kroku pokażemy ci, jak założyć stronę firmy na Facebooku. Nie należy to do zadań trudnych czy wymagających jakichś specjalnych umiejętności. Przedstawimy również niektóre elementy występujące na fanpage’u, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Warunkiem nieodzownym dla założenia strony jest posiadanie prywatnego konta na FB. Jeśli go nie masz, bez trudu założysz je za pośrednictwem strony głównej.

Na dole strony logowania do Facebooka kliknij w odnośnik “Utwórz stronę dla gwiazdy, zespołu lub firmy”.

Social media - fanpage firmy na Facebooku

 

Zostaniesz wówczas przekierowany na stronę, gdzie wybierzesz, jakiego rodzaju fanpage chcesz utworzyć - klikasz na znajdujący się w górnym rzędzie przycisk “Firma, organizacja lub instytucja” lub “Lokalna firma lub miejsce”. W pierwszym przypadku zostaniesz poproszony o podanie nazwy firmy i wybór branży, w której ona działa. W drugim - lokalnej firmy lub miejsca - oprócz podania nazwy i wyboru branży, także o wypełnienie formularza z danym adresowymi firmy.

Social media - strona firmowa na Facebooku

“Firma” oraz “firma lokalna” reprezentują na Facebooku pewną odmienność branż - zapoznaj się z nimi i wybierz właściwą opcję. Ponadto firma lokalna ściśle związana jest z danym miejscem, obszarem, na którym świadczy swoje usługi i posiada tam stacjonarny punkt handlowo-usługowy.

Następnie, bez konieczności uzupełniania danych, klikasz przycisk “Rozpocznij”, automatycznie akceptując regulamin stron na FB. Zostaniesz po kliknięciu poproszony o zalogowanie się na profil prywatny. Dopiero po zalogowaniu możesz rzeczywiście utworzyć stronę i podać dane związane z nazwą firmy, branżą oraz - ewentualnie - danymi teleadresowymi.

Po uzupełnieniu danych zostaniesz przekierowany na stronę konfiguracyjną. 

Social media - fanpage firmy na Facebooku

W sekcji Informacje dodajesz nazwy kategorii związanych z działalnością firmy, jej opis (nie dłuższy niż 155 znaków) oraz adres witryny internetowej. To ważne, gdyż od uzupełnienia tych okien zależy pozycja twojej facebookowej strony w wyszukiwarkach. Na koniec proszony jesteś o odpowiedź, czy twoja firma jest prawdziwa - dzięki temu użytkownicy Facebooka łatwiej będą mogli ją znaleźć.

W kolejnej zakładce będziesz poproszony o dodanie zdjęcia profilowego - najczęściej będzie to logo firmy, lecz nie jest to regułą. Następnie otrzymasz prośbę o dodanie strony firmy do “ulubionych” - będzie ona dzięki temu wyświetlać się w bocznym panelu na twoim profilu prywatnym.

Ostatnia sekcja - Preferowana grupa odbiorców strony - pozwala ci na określenie, którym użytkownikom będzie ona w szczególności prezentowana. Wziąć pod uwagę możesz lokalizację odbiorców, ich wiek, płeć oraz zainteresowania. Jeśli przeszedłeś wszystkie cztery etapy konfiguracji, twoja strona firmowa została utworzona!

Jeśli określiłeś adres swojej strony podczas jej tworzenia, w lewej kolumnie na profilu firmy pokaże ci się mapa z jej lokalizacją. Ustaw dodatkowo informacje dotyczące godzin jej otwarcia oraz cen, a także link do twojej witryny internetowej. Będzie to wizytówka twojej firmy. Ustaw również zdjęcie w tle, a w dziale Informacje - dodaj to, co chcesz, by internauci wiedzieli o twojej firmie.

Zwróć uwagę na jeden istotny element w dziale Informacje o stronie - “Adres strony na Facebooku”. Konieczne będzie do tego telefoniczne zweryfikowanie autentyczności konta, jednak zmiana adresu strony zaprocentuje. Zamiast adresu np. facebook.com/moja-firma-1738742i349283, niemożliwego do zapamiętania i mało profesjonalnie wyglądającego na materiałach reklamowych, stwórz przykładowo adres facebook.com/moja-firma. Czy nie wygląda lepiej?

W górnej części strony firmowej znajduje się przycisk “Utwórz wezwanie do działania” - po kliknięciu, otworzy ci się okno, dzięki któremu możesz zdecydować, jaki rodzaj akcji podejmą - poza lajkowaniem czy wiadomością - osoby odwiedzające stronę. 

Social media - strona firmowa na Facebooku

Ważne jest również ustalenie moderatorów, redaktorów i administratorów strony firmowej. Dokonasz tego w ustawieniach, w zakładce “Role na stronie”. Sprawdź wszystkie pozostałe ustawienia konfiguracyjne i dopasuj je zgodnie z twoimi potrzebami i wymaganiami.

Statystyki w social media marketingu

Niemal każdy z serwisów społecznościowych posiada swoje narzędzie statystyczne. Pozwala ono na obserwację różnych aspektów prowadzonych stron firmowych. Pojęcie “statystyki w social media” jest dosyć trudne do uogólnienia - każdy z serwisów posiada bowiem własną specyfikę i statystyki dotyczą nieco innych elementów, choć niewątpliwie kilka z nich się pokrywa. Statystyki i ich analiza pozwalają na opracowanie konkretnych planów social media marketingu w twojej firmie.

Pokrótce przybliżymy ci to, na co powinieneś zwrócić uwagę przy przeglądaniu statystyk swojej strony firmowej na znanych serwisach społecznościowych. Podczas analizy możesz korzystać z narzędzi takich jak Sotrender, Sentione czy Brand24, które pomogą ci opracować statystyki dla twoich stron w social media i pozwolą na wyciągnięcie stosownych wniosków.

Nadrzędnym celem, leżącym u podstaw analizy statystyk strony w social media, jest optymalizacja strony firmowej. Powinna ona być jak najlepiej dopasowana - szczególnie w kwestii doboru treści - do wymagań swoich fanów. Istotny jest również czas publikacji oraz zawartość samego posta.

  1. Zwracaj uwagę na to, gdzie - zarówno w internecie, jak i w świecie realnym - mówi się o twojej stronie firmowej. Wiedza o tym, gdzie w internecie poruszany jest temat strony twojej firmy pozwoli ci wskazać influencerów, właściwe fora branżowe czy grupy dyskusyjne. Może to w późniejszym czasie okazać się pomocne przy kampaniach promocyjnych. Wiedza o geograficznym zasięgu twojej strony i takim też aspekcie aktywności na niej, pozwoli ci określić dokładnie preferowaną grupę odbiorców strony firmy.

  2. Sprawdzaj, kiedy twoi fani wykazują największą aktywność wobec twoich postów na stronie, a także kiedy najczęściej stają się ich odbiorcami. Pozwoli ci to dopasować optymalne godziny ich publikacji.

  3. Sprawdzaj konwersję na stronie - zarówno jeśli chodzi o stronę ogółem, jak i same posty. Spróbuj przeanalizować, jaki typ postów (filmy, galerie zdjęć, teksty) spotyka się z największą aktywnością twoich fanów.

  4. Zdobądź ze statystyk jak najwięcej informacji na temat odbiorców swoich postów - dzięki temu uzyskasz wiedzę przydatną w działaniach marketingowych. Dowiedzieć możesz się m.in. tego skąd pochodzą, w jaki sposób oglądali twoją stronę, jaka jest ich płeć i wiek.

  5. Dodatkowo statystyki strony firmowej na LinkedIn pozwalają porównać osiągi twojej strony ze stronami konkurencji.

Dostrzeż istotną rolę analizy statystyk w prowadzeniu kampanii social media marketingowej. Uważne śledzenie statystyk pozwala na optymalizację działań marketingowych, dopasowaniu ich do konkretnej grupy docelowej i jej potrzeb. Licz się jednak z tym, że mało kiedy można prowadzić udaną kampanię za pośrednictwem social media całkiem za darmo.