Poradnik Przedsiębiorcy

Teksty SEO na potrzeby stron internetowych

W wielu poradnikach dotyczących optymalizowania stron internetowych pod kątem Google pada jak mantra stwierdzenie, że warto zadbać o treść. Co się jednak za tym kryje? Na co zwrócić szczególną uwagę? I co zrobić, żeby potrzeby SEO nie kolidowały z potrzebami użytkowników?

Dlaczego treści są ważne dla SEO?

Przede wszystkim dlatego, że to właśnie po nich Google rozpoznaje czego dotyczy zawartość witryny. Jeśli ich nie ma… Cóż, strona wydaje się po prostu pusta. Co prawda i tak zawsze pozostaje możliwość oceniania jej na podstawie prowadzących do niej odnośników, jednak najlepszym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch czynników. Poza tym w przypadku obecności treści czasem wystarczy kilka dobrych odnośników. Bez niej – nawet duża liczba nie wystarczy (w dodatku zbyt duża może powodować ryzyko uznania przez Google za próbę oszukiwania algorytmu).

Teksty SEO - podstawowe zasady pisania na strony www

Tworząc teksty SEO warto pamiętać przede wszystkim o tym, że muszą one być unikalne i zawierać frazy kluczowe, na których nam zależy. Sowa te powinny zostać powtórzone w tekście kilkukrotnie, również w odmianach. Co jednak ciekawe – warto zadbać także o obecność słów bliskoznacznych oraz takich, które często występują w połączeniu z frazami podstawowymi.

W ten sposób buduje się kontekst tekstu, a przy okazji wprowadza się wyrażenia, które mogą zostać wykorzystane w przypadku zapytań z tak zwanego długiego ogona wyszukiwania (long tail).

Teksty SEO a dobór fraz

Wybierając frazy, z myślą o których będą pisane teksty SEO, warto skorzystać z narzędzi do prognozowania liczby wyszukiwań. W tym kontekście niezastąpiony okazuje się Google Keyword Planner. Jednak ograniczanie się tylko do niego może być istotnym błędem. Warto skorzystać także z narzędzi służących do analizowania widoczności domen w Google, takich jak SemStorm lub Senuto. Z ich pomocą można sprawdzić, na jakich dobrze rokujących frazach widoczna jest konkurencja i uwzględnić tę wiedzę w doborze fraz.

Nie zapomnij przy tym, że jedna strona powinna skupiać się na jednej, góra kilku frazach (oraz na powiązanych wyrażeniach z długiego ogona). Kolejne słowa kluczowe wymagają odrębnych tekstów umieszczanych na osobnych stronach.

Teksty SEO a rzetelność

To też jest ważne. Jeśli tekst ma być czymś więcej niż zbiorem informacji o tym, że „produkt jest fajny”, potrzebna będzie pewna wiedza. Czasem wystarczy odrobina poszukiwań w internecie (ale tu uwaga, warto zdobyte informacje weryfikować, aby nie powielać cudzych błędów – pominięcie tego aspektu może w przyszłości odbić się na reputacji). Bywa jednak i tak, że warto przekazać napisanie tekstu do specjalisty z danej dziedziny, ponieważ treści pisane przez niego mogą lepiej trafić do grupy docelowej.

Człowiek też jest ważny

Nie zapomnijmy o tym, że teksty SEO ostatecznie zostaną umieszczone na stronie, a strona nie może odstraszać. Z tego właśnie powodu koniecznym jest zadbanie o odpowiednie sformatowanie tekstu i wykorzystanie w nim nagłówków, które oprócz poprawy czytelności tekstu pełnią też funkcję SEO (pamiętaj o więc o tym, by w miarę możliwości umieścić w nich któreś ze słów kluczowych).

Nie zaszkodzi też, aby teksty SEO były tworzone w sposób copywriterski, a więc uwzględniając język korzyści i sformułowania, które budują pozytywne emocje. Tak przygotowana treść po prostu nie będzie kłopotliwym elementem designu, lecz spełni oprócz funkcji SEO także rolę sprzedażową.