Właściciel każdego serwisu internetowego chce, by jego stronę odwiedzało jak najwięcej użytkowników. Co jednak zrobić w przypadku, gdy osiągane wyniki nie są zadowalające lub zaczęły się pogarszać? Przedstawiamy sprawdzone sposoby, jak zwiększyć ruch organiczny na stronie.
Co to jest ruch organiczny na stronie?
Użytkownicy mogą trafić na daną stronę internetową za pośrednictwem kilku kanałów: bezpośrednio, gdy wpisują w pasek adresu konkretną nazwę domeny, poprzez serwisy społecznościowe czy reklamy w wynikach wyszukiwania. Szczególnie pożądany jest jednak ruch organiczny na stronie, czyli pochodzący z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Ruch organiczny (organic traffic) jest w istotnym stopniu uzależniony od SEO, czyli właściwej optymalizacji serwisu pod kątem wyszukiwarki.
Jak można zwiększyć ruch organiczny na stronie?
Ruch organiczny na stronie internetowej można zwiększyć na kilka sposobów. Obejmują one działania on-site, czyli w obrębie danego serwisu, jak i off-site, czyli poza nim. Od czego zacząć i na co zwrócić uwagę, by skutecznie zwiększyć ruch organiczny i pozyskać nowych użytkowników, realnie zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą?
Audyt SEO
Niezadowalający poziom ruchu na stronie z reguły ma jakąś przyczynę – choć najczęściej jest ich nawet kilka. W celu ich zidentyfikowania warto przeprowadzić audyt SEO, który pozwoli na ocenę dostosowania witryny do zaleceń i algorytmów wyszukiwarki. Na audyt SEO składa się wiele elementów, które można podzielić na trzy główne obszary:
- techniczną analizę serwisu,
- analizę treści w obrębie witryny,
- ocenę linków zewnętrznych.
Audyt SEO umożliwia na wskazanie mocnych i słabych stron serwisu oraz wykrycie ewentualnych błędów, niedociągnięć czy braków, które mogą przekładać się na jego pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a tym samym – ruch organiczny. Audyt SEO jest też niezwykle pomocny przy tworzeniu strategii marketingowej, której celem jest wzrost ruchu organicznego w perspektywie krótko- i długoterminowej. Audyt SEO wymaga jednak specjalistycznej wiedzy, w związku z czym jego wykonanie najlepiej powierzyć profesjonalnej agencji.
Tworzenie wartościowych treści
Regularna publikacja dobrze zoptymalizowanych, wartościowych i przydatnych dla użytkowników treści w serwisie to świetny sposób na zwiększenie ruchu organicznego. Content na stronie internetowej może przybierać różne formy:
- bloga,
- poradnika,
- aktualności,
- filmów,
- tutoriali,
- magazynu branżowego.
Właściwie zoptymalizowane treści, nasycone prawidłowo dobranymi słowami kluczowymi przyczyniają się do wzrostu zajmowanych pozycji oraz zwiększenia widoczności witryny, dzięki czemu wyświetla się ona w bezpłatnych wynikach wyszukiwania na większą liczbę fraz. Publikowanie artykułów, newsów czy innych tekstów to także możliwość wykonania linkowania wewnętrznego, a w szerszej perspektywie – zdobycia jakościowego ruchu, ponieważ użytkownik będzie spędzał na stronie więcej czasu.
Jak jednak dobierać treści na stronę? Najważniejsze jest, by odpowiadała ona na potrzeby użytkowników. Przy tworzeniu harmonogramu publikacji czy przygotowywaniu tematów artykułów należy zatem zwrócić uwagę na to, czego tak właściwie użytkownicy szukają w sieci i w jaki sposób formułują swoje zapytania. W tym celu warto korzystać z dostępnych narzędzi – darmowych lub płatnych – które ułatwiają dobór odpowiednich słów kluczowych oraz wskazują ich potencjał.
Optymalizacja meta title i meta description
Meta title i meta description to kluczowe z punktu widzenia SEO meta tagi. Meta title to inaczej tytuł strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz karcie przeglądarki. Nie tylko informuje on użytkowników o zawartości danej podstrony, ale przede wszystkim jest ważnym czynnikiem rankingowym – a więc wpływa na pozycję serwisu w wyszukiwarce. Z kolei meta description to opis strony, który przekazuje użytkownikom szerszą informacją na temat tego, co na konkretnej podstronie się znajduje.
Szczególnie istotna jest optymalizacja meta title. W treści znacznika powinna znaleźć się główna fraza kluczowa, powiązana ze stroną docelową. Najlepiej, by została ona umieszczona na samym początku tytułu lub jak najbliżej jego lewej strony. Właściwie zoptymalizowany meta title może przyczynić się do poprawy pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na zwiększenie ruchu organicznego.
Meta description natomiast nie jest czynnikiem rankingowym, jednak warto uwzględnić w nim słowo kluczowe, które jest pogrubiane w wynikach wyszukiwania. Dobrze, jeśli treść meta description zawiera CTA, czyli wezwanie użytkownika do działania – a konkretnie odwiedzenia danej podstrony.
Link building, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych
Dla zwiększenia ruchu organicznego na stronie, strategia pozycjonowania serwisu powinna obejmować również działania link buildingowe. Link building polega na zdobywaniu linków zewnętrznych, czyli prowadzących do danej witryny z innych stron internetowych. Linki można pozyskiwać między innymi poprzez publikację treści sponsorowanych, zamieszczanie linków w już istniejących tekstach czy artykuły gościnne. Wysokiej jakości linki zewnętrzne realnie wpływają na zwiększenie widoczności serwisu oraz wzrost ruchu organicznego. Dla algorytmów wyszukiwarki stanowią one bowiem sygnał, że pod danym adresem znajduje się wartościowa treść, która jest godna polecenia – a tym samym umieszczenia jej wyżej w wynikach wyszukiwania.
Ruch organiczny, czyli pochodzący z bezpłatnych wyszukiwania, jest jednym z wyznaczników efektywności strategii pozycjonowania i prowadzonych w jej ramach działań. Poprzez publikację wartościowych treści, optymalizację meta title i meta description oraz przemyślane działania link buildingowe można skutecznie zwiększyć ruch organiczny na stronie bądź odwrócić lub zatrzymać tendencję spadkową.