Każda osoba pisząca własnego bloga staje przed dylematem wybrania tematów interesujących dla czytelników. Niektórym z blogerów nie brakuje pomysłów na artykuły, niemniej jednak istnieje spora grupa tych, którzy łamią sobie głowę, jak znaleźć ciekawe tematy na bloga.
Pisanie własnego bloga wymaga od autora nieustannego poszukiwania inspiracji. Ciekawe tematy na bloga nie zawsze pojawiają się same z siebie, a przygotowana wcześniej lista albo się dezaktualizuje, albo wyczerpuje. Skąd wziąć pomysły na artykuły, które przyciągną uwagę naszych czytelników?
Zanim przyjrzymy się sposobom na to, żeby znaleźć ciekawe tematy na bloga, warto zastanowić się, czego szukają czytelnicy. Główną przyczyną pozyskiwania informacji w internecie jest chęć rozwiązania swoich problemów. Niektórzy poprzez lekturę artykułów z blogów pragną się czegoś nauczyć. Z kolei jeszcze inna grupa czytelników po prostu szuka rozrywki i ma nadzieję przeczytać o interesujących miejscach lub niesamowitych historiach.
Ciekawe tematy na bloga - szukaj inspiracji
Osoba, która regularnie umieszcza swoje teksty w sieci, z pewnością jest na bieżąco nie tylko z najnowszymi trendami, lecz także z artykułami publikowanymi przez innych blogerów. Okazują się one doskonałą inspiracją dla wszystkich tych, którym przydarzył się nagły brak weny. To, co przeczytamy u innych autorów, może natchnąć nas do napisania własnego tekstu – być może będzie to polemika z tym, co przeczytaliśmy albo ujęcie tematu z innej strony.
Odwiedzanie stron innych blogerów ma w sobie jeszcze jedną wartość. Pozwala sprawdzić, jakie treści i formy przyciągają największą liczbę odbiorców. Być może zamiana artykułu na krótkie video czy grafikę sprawi, że dotrzesz do szerszego grona zainteresowanych twoją twórczością.
Komentowanie aktualnych wydarzeń - ciekawy temat na bloga
Dobrym pomysłem na znalezienie ciekawych tematów na bloga jest obserwowanie i komentowanie aktualnych wydarzeń. W zależności od tematyki bloga możesz skorzystać ze stron internetowych, które publikują newsy na interesujący cię temat. Jeżeli twoimi czytelnikami są entuzjaści wybranej przez ciebie dziedziny, z pewnością będą oni poszukiwali więcej wiadomości. Musisz jednak pamiętać, żeby twój artykuł zawierał tylko sprawdzone informacje i nie powielał tego, co zostało napisane na innych portalach. Spraw zatem, aby czytelnik dowiedział się z znacznie więcej. Dodatkowo dzięki komentarzom umieszczanym poniżej artykułu możesz sprawdzić, czy twoim czytelnikom spodobały się twoje spostrzeżenia.
Sprawdź tematy
Mimo skrupulatnego zbierania informacji na temat preferencji i zainteresowań czytelników oraz opisywania aktualnych wydarzeń może okazać się, że zaplanowane przez ciebie tematy nie będą interesujące dla odbiorców. Wybawieniem są narzędzia, które pozwalają na sprawdzenie powodzenia planowanych tematów artykułów jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad nimi. Na ich podstawie istnieje również możliwość przeanalizowania, które z naszych wcześniejszych tekstów okazały się popularne oraz porównania tych najczęściej czytanych u konkurencji. Do najważniejszych narzędzi należą Buzzsumo, Google Analytics czy Google WebMaster Tools.
Zanim jednak przejdziemy do ich omówienia, trzeba zauważyć, że każdy bloger prowadzący jednocześnie profile w mediach społecznościowych dla swoich blogów ma możliwość skorzystania ze statystyk aktywności dostępnych na tych profilach. Na ich podstawie można dowiedzieć się, które z postów zdobyły największą popularność, ile było polubień i komentarzy oraz w jakich godzinach internauci wykazywali największą aktywność. Co bardzo istotne, te statystyki pozwalają na porównanie swoich profili z konkurencyjnymi pod względem aktywności fanów, a także na sprawdzenie, które teksty stanowią ciekawe tematy na bloga.
Buzzsumo wyszukuje ciekawe tematy na bloga
Buzzsumo to jedno z najważniejszych narzędzi, które dostarczają informacji o popularnych tematach na bloga. Na jego podstawie użytkownik może sprawdzić najbardziej interesujące teksty dla danego tematu, które pokazują się po wpisaniu odpowiedniej frazy oraz sprawdzić, ile posiadały odsłon w poszczególnych mediach społecznościowych. Te dane pozwalają na ocenę, czy interesujące nas ciekawe tematy na bloga faktycznie cieszyły się popularnością i mogą być wykorzystywane.
Buzzsumo pozwala także na sprawdzenie, które tematy okazały się najbardziej interesujące dla czytelników konkurencyjnych dla nas blogów. Jest to przydatna opcja wtedy, kiedy chcemy sprawdzić, czy nie pominęliśmy czegoś, co mogłoby zdobyć dla nas sporą liczbę czytelników. Jednocześnie narzędzie to pozwala na dodanie tematów, które chcemy monitorować, niezależnie od głównej kategorii.
Ciekawe tematy na bloga można również znaleźć stosując dwa inne sposoby - wyszukiwanie autorytetów oraz monitorowanie na bieżąco ostatnich trendów. W przypadku tej drugiej możliwości, dostępnej od niedawna, możemy śledzić wszystkie wydarzenia, które były interesujące dla internautów w ciągu ostatnich 24 godzin.
Google Analytics, a ciekawe tematy na bloga
Statystyki dostępne w Google Analytics to ogromna porcja wiedzy o prowadzonych przez nas stronach. Z nich możemy dowiedzieć się, jakie akcje promujące stronę będą najbardziej skuteczne, jakie serwisy przekierowują użytkowników na nasz blog oraz ilu unikalnych użytkowników miesięcznie posiadamy. Dodatkowo otrzymujemy informacje na temat tego, na jakich urządzeniach internauci wyświetlają naszego bloga.
Najważniejszą zakładką w tym miejscu jest Zachowanie/Ogółem. Na podstawie tych danych można dowiedzieć się przede wszystkim tego, które z naszych tekstów cieszyły się największym powodzeniem, ile czasu użytkownicy spędzili na ich czytaniu. Sprawdzimy również nasz współczynnik odrzuceń – wskaźnik pokazujący osoby, które przebywały na jednej podstronie witryny bez przechodzenia dalej.
Search Console
Search Console (znane przez wiele lat jako Google WebMaster Tools) stanowi zestaw przydatnych narzędzi służących optymalizacji i diagnostyce strony internetowej. Jest ono również przydatne przy planowaniu, które tematy na bloga warto poruszyć, gdyż wskazuje, po jakich słowach kluczowych użytkownicy trafiają na naszą witrynę. Te dane pokażą, które słowa kluczowe posiadają największy potencjał i prawdopodobnie przyczynią się do powstania bardzo popularnych wpisów.