Poradnik Przedsiębiorcy

Jak napisać artykuł na potrzeby mediów internetowych?

Content marketing to obecnie jedna z najbardziej efektywnych metod promocji w internecie. Ten rodzaj marketingu, jak sama nazwa wskazuje, opiera się przede wszystkim na tworzeniu treści. Dobrze napisany tekst przyciąga czytelników do portalu internetowego, pomaga sprzedać produkt w serwisie firmowym i pozwala zwiększyć liczbę użytkowników strony internetowej. Dlatego niezwykle przydatna obecnie okazuje się wiedza na temat tego, jak pisać w ogóle, a w szczególności jak napisać artykuł prasowy na potrzeby współczesnych mediów internetowych.

Cykl życia artykułu

Ze względu na współczesne środki przekazu warto skupić się przede wszystkim na tekstach umieszczanych w sieci, a niekoniecznie w prasie drukowanej. Wynika to również z trwałości takich tekstów - cykl życia artykułu w dzienniku to jeden dzień, w tygodniku - jeden tydzień, w miesięczniku - jeden miesiąc. Natomiast tekst na stronie internetowej zwykle zostaje tam znacznie dłużej, bardzo często na zawsze lub tak długo, jak długo istnieje dany portal czy blog.

Dlatego warto poświęcić kilka minut na to, żeby dowiedzieć się, jak napisać artykuł, który przysporzy nam zadowolonych czytelników, a przede wszystkim użytkowników strony internetowej.

Jak napisać artykuł na chwytliwy temat?

Sprawa wydaje się oczywista - należy pisać na taki temat, jaki jest interesujący dla czytelników naszej strony internetowej. Jeśli szef lub klient nie narzucają nam tematu, warto zorientować się, jakie treści są teraz na topie, co jest chętnie czytane i jakich informacji szukają czytelnicy. Jednak jak znaleźć te wszystkie informacje?

Oczywiście niezastąpiona jest praca u podstaw, czyli po prostu przejrzenie stron konkurencji. Warto również korzystać z narzędzi do tego przeznaczonych. Jednym z nich jest Semstorm, który pozwala dowiedzieć się, jakie frazy sprowadziły internautów zarówno na naszą stronę, jak również do innych, podobnych serwisów.

Przegląd stron internetowych konkurencji w Semstorm to kopalnia użytecznych informacji. Dowiemy się, dzięki którym słowom kluczowym dana witryna jest wysoko w wynikach wyszukiwania, jaki z tego jest ruch, a także uzyskamy tematy artykułów do napisania na własną stronę.

Innym narzędziem przydatnym do ustalenia najlepszych tematów jest Buzzsumo. Buzzsumo pozwala na sprawdzenie, jakie artykuły z daną frazą są najbardziej popularne w sieci. Dzięki temu narzędziu dowiadujemy się także, jak wiele miały one udostępnień w portalach społecznościowych.

Jednak poza tym warto korzystać z innych źródeł pozyskiwania informacji o najnowszych trendach. Należą do nich między innymi ogólnie dostępne narzędzie Google Trends, dzięki któremu pozyskujemy informacje o popularności wybranych tematów lub słów kluczowych w wyszukiwarce Google na przestrzeni ostatnich dni czy lat. Dzięki uzyskanym informacjom wiemy, jak napisać artykuł, ponieważ przewidujemy trendy na zbliżający się rok i dzięki temu przygotowujemy do opracowania konkretnych tematów.

Jak napisać artykuł? Zacznij od planu!

Podczas realizacji każdego projektu bardzo istotne jest właściwe planowanie. Tworząc plan poszczególnych etapów przedsięwzięcia, ułatwiamy sobie pracę, bo zawsze wiemy, na jakim jesteśmy etapie i co należy dalej zrobić. Tak samo jest w przypadku pisania artykułów. Skoro wiemy już, na jaki temat będziemy pisać, warto zaplanować, co konkretnie będzie zawierać tekst i wypisać to w punktach.

Dzięki takiemu podejściu do pracy twórczej unikamy niepotrzebnych dygresji i pobocznych wątków, a artykuł jest spójny i rzeczowy. Co więcej, nasza praca jest efektywniejsza, bo właściwe planowanie skraca czas potrzebny na stworzenie tekstu.

Zastosuj czytelne nagłówki i akapity

Czy dzięki powyższym wskazówkom wiemy już, jak napisać artykuł? Na pewno jesteśmy bliżej pełnej odpowiedzi na to pytanie. Warto zwrócić uwagę także na kilka elementów technicznych związanych z jego wyglądem.

Zwarty, nieprzerwany tekst trudno jest czytać. Dla zwiększenia komfortu i lepszej przejrzystości warto zastosować akapity, śródtytuły oraz podzielić poszczególne wątki wypowiedzi.

Podzielenie artykułu na sekcje pozwala również na usystematyzowanie informacji i logiczniejsze ich rozmieszczenie.

Takie zaprezentowanie treści jest szczególnie ważne podczas umieszczenia tekstu w sieci. Żyjemy w erze natłoku informacyjnego - internauci są przyzwyczajeni do szybkiego przebiegania wzrokiem prezentowanych im treści. Dlatego nikt nie czyta tekstu napisanego ciągiem, w którym nic się nie wyróżnia. Nagłówki stanowią swego rodzaju hasła reklamowe. Z jednej strony mówią o tym, jakie treści się pod nimi znajdują, a z drugiej wzbudzają zaciekawienie i nawołują do przeczytania całości tekstu.

Jak napisać artykuł w dobrym stylu?

Styl pisania artykułu w dużej mierze oczywiście zależy od autora. Można i należy dostosować konkretny tekst do ustalonej grupy jego odbiorców, jednak podczas pracy twórczej należy pozostać sobą.

Jednak trzeba pamiętać, że artykuł jest na jakiś temat. Dobrze jest ustalić myśl przewodnią tekstu i podczas pisania trzymać się głównego wątku. Artykuł przeznaczony jest dla odbiorcy, nie dla autora, dlatego należy używać jasnych sformułowań i konkretnego języka, lepiej zrezygnować z fachowej terminologii czy obcojęzycznych, skomplikowanych zwrotów. W tekście dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem, proponujemy rozwiązania problemów, z którymi borykają się czytelnicy, jednak należy te treści przedstawiać w sposób przyjazny, bez kreowania się na mędrca, bo może to przynieść efekt odwrotny od zamierzonego.

Kiedy wybieramy czas, w jakim piszemy tekst, starajmy się w miarę możliwości go trzymać przez cały artykuł. Pomieszanie form czasowników tworzy wrażenie nieuporządkowania i chaosu.

Podobnie jest z określaniem formy zwracania się do czytelnika naszego tekstu. Jeśli od początku używamy liczby pojedynczej, róbmy tak do końca, jeśli liczby mnogiej, to konsekwentnie trzymajmy się tego aż do zakończenia artykułu.

O błędach ortograficznych i stylistycznych teoretycznie nie powinniśmy nawet mówić, ale... doświadczenie pokazuje, że wspomnieć jednak warto. Zawsze należy sprawdzać dokładnie tekst pod tym kątem i dokładnie weryfikować wszelkie wątpliwości.

Wstęp i zakończenie artykułu

Szkolny przykład wypracowania, opierający się na trzech składowych - wstępie, rozwinięciu i zakończeniu - jest oczywiście stosowany powszechnie, ale nie warto przyzwyczajać się do sztywnego schematu.

Wstęp artykułu nie powinien być zbyt długi, gdyż może zniechęcić odbiorcę do czytania. Nie warto także nadmiernie rozwodzić się w nim nad tym, co będzie dalej. Dla współczesnego odbiorcy liczą się konkretne informacje przedstawione w sposób zwięzły i treściwy. W dużej mierze to od skutecznego wstępu zależy, czy czytelnik zagłębi się w dalszą część tekstu.

Uważajmy na artykuły „przekorne”, w których puenta pojawia się dopiero na końcu, a cały artykuł przewrotnie jej przeczy. Część osób nie zawsze czyta artykuł do końca i możemy osiągnąć odwrotny skutek do zamierzonego.

Jak napisać artykuł, żeby dobrze wyglądał?

Oczywiście, artykuł to przede wszystkim treść, jednak jednolity tekst jest trudno przyswajalny i raczej zniechęca do czytania. Dlatego trzeba pamiętać o urozmaiceniu artykułu na przykład poprzez dodaniu elementów graficznych.

Czytelnicy to wzrokowcy, dlatego dobrze jest wprowadzić do artykułu wykresy, grafiki i tabele obrazujące przedstawiane dane. Nawet jeśli nie posiadasz danych, to dodaj kilka zdjęć obrazujących opisywany temat. Zrób screena i wklej go do tekstu. Wyróżnij szczególnie istotny fragmentu np. umieść go w tabeli, wybolduj czy przedstaw w innym kolorze. Obecnie bardzo modne są infografiki. Jeśli masz taką możliwość, stwórz ją i umieść ją w artykule. Niech podsumowuje główne tezy artykuły, podaje najważniejsze dane, przedstawia poruszone wątki w formie graficznej.

W ten sposób przygotowany tekst ma dużą szansę być znacznie lepiej odebranym przez odbiorcę. Tym samym zwiększa się szansa na to, że czytelnik po trafieniu na tekst, zostanie na naszej stronie dłużej i zechce przeczytać całość.

Jak napisać artykuł dobrze zoptymalizowany?

Zwykle artykuł opisuje konkretny temat. Wspominaliśmy o głównym wątku, o którym powinien traktować artykuł. Z pewnością da się znaleźć słowo kluczowe związane z myślą przewodnią. Warto sprawdzić liczbę wyszukiwań np. w planerze słów kluczowych Google AdWords. Jeśli posiada ono większą niż zero liczbę wyszukiwań (zwykle lepiej, żeby to było więcej niż kilkaset wyszukiwań miesięcznie), warto zoptymalizować tekst pod taką frazę.

Jak to zrobić? Wybrane słowo kluczowe w wersji nieodmienionej przez przypadki powinno znaleźć się w tytule artykułu (zwykle nagłówek H1), w znaczniku title oraz w metatagu description. Poza tym treść tekstu powinna je zawierać przynajmniej kilka razy. Warto, żeby pojawiło się w nagłówkach (zwykle są to nagłówki określone w kodzie strony jako H2 i H3). Jeśli artykuł zawiera zdjęcia, frazę można też dodać do opisów alt i titile konkretnego obrazka. Trzeba tylko pamiętać, żeby zachować równowagę pomiędzy optymalizacją a przydatnością dla użytkownika.

Artykuł de facto skierowany jest do czytelnika, a nie do robotów Google. Dlatego optymalizacja każdego tekstu wymaga poświęcenia uwagi i czasu. Jednak dobrze zoptymalizowany tekst ma znacznie większą szansę znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. A jeśli do tego w sposób interesujący odpowiada na potrzeby odbiorców, ma szansę zdobyć ruch dla danej strony internetowej, a jeśli to strona firmowa, to także potencjalnych klientów dla przedsiębiorstwa.

Mamy nadzieję, że podane wyżej wskazówki odpowiadają na postawione w tytule pytanie o to, jak napisać artykuł. Zawsze trzeba jednak pamiętać, żeby zachować zdrowy rozsądek podczas tworzenia artykułów na strony internetowe. To ty piszesz i jako autor masz prawo zastosować takie rozwiązania, które twoim zdaniem będą najlepsze w tym konkretnym przypadku.