Poradnik Przedsiębiorcy

Jak napisać artykuł na potrzeby mediów internetowych?

Content marketing to obecnie jedna z najbardziej efektywnych metod promocji w internecie. Ten rodzaj marketingu, jak sama nazwa wskazuje, opiera się przede wszystkim na tworzeniu treści. Dobrze napisany tekst przyciąga czytelników do portalu internetowego, pomaga sprzedać produkt w serwisie firmowym i pozwala zwiększyć liczbę użytkowników strony internetowej. Dlatego niezwykle przydatna obecnie okazuje się wiedza na temat tego, jak pisać w ogóle, a w szczególności jak napisać artykuł prasowy na potrzeby współczesnych mediów internetowych.

Cykl życia artykułu

Ze względu na współczesne środki przekazu warto skupić się przede wszystkim na tekstach umieszczanych w sieci, a niekoniecznie w prasie drukowanej. Wynika to również z trwałości takich tekstów - cykl życia artykułu w dzienniku to jeden dzień, w tygodniku - jeden tydzień, w miesięczniku - jeden miesiąc. Natomiast tekst na stronie internetowej zwykle zostaje tam znacznie dłużej, bardzo często na zawsze lub tak długo, jak długo istnieje dany portal czy blog.

Dlatego warto poświęcić kilka minut na to, żeby dowiedzieć się, jak napisać artykuł, który przysporzy nam zadowolonych czytelników, a przede wszystkim użytkowników strony internetowej.

Jak napisać artykuł na chwytliwy temat?

Sprawa wydaje się oczywista - należy pisać na taki temat, jaki jest interesujący dla czytelników naszej strony internetowej. Jeśli szef lub klient nie narzucają nam tematu, warto zorientować się, jakie treści są teraz na topie, co jest chętnie czytane i jakich informacji szukają czytelnicy. Jednak jak znaleźć te wszystkie informacje?

Oczywiście niezastąpiona jest praca u podstaw, czyli po prostu przejrzenie stron konkurencji. Warto również korzystać z narzędzi do tego przeznaczonych. Jednym z nich jest Semstorm, który pozwala dowiedzieć się, jakie frazy sprowadziły internautów zarówno na naszą stronę, jak również do innych, podobnych serwisów.

Przegląd stron internetowych konkurencji w Semstorm to kopalnia użytecznych informacji. Dowiemy się, dzięki którym słowom kluczowym dana witryna jest wysoko w wynikach wyszukiwania, jaki z tego jest ruch, a także uzyskamy tematy artykułów do napisania na własną stronę.

Innym narzędziem przydatnym do ustalenia najlepszych tematów jest Buzzsumo. Buzzsumo pozwala na sprawdzenie, jakie artykuły z daną frazą są najbardziej popularne w sieci. Dzięki temu narzędziu dowiadujemy się także, jak wiele miały one udostępnień w portalach społecznościowych.

Jednak poza tym warto korzystać z innych źródeł pozyskiwania informacji o najnowszych trendach. Należą do nich między innymi ogólnie dostępne narzędzie Google Trends, dzięki któremu pozyskujemy informacje o popularności wybranych tematów lub słów kluczowych w wyszukiwarce Google na przestrzeni ostatnich dni czy lat. Dzięki uzyskanym informacjom wiemy, jak napisać artykuł, ponieważ przewidujemy trendy na zbliżający się rok i dzięki temu przygotowujemy do opracowania konkretnych tematów.

Jak napisać artykuł? Zacznij od planu!

Podczas realizacji każdego projektu bardzo istotne jest właściwe planowanie. Tworząc plan poszczególnych etapów przedsięwzięcia, ułatwiamy sobie pracę, bo zawsze wiemy, na jakim jesteśmy etapie i co należy dalej zrobić. Tak samo jest w przypadku pisania artykułów. Skoro wiemy już, na jaki temat będziemy pisać, warto zaplanować, co konkretnie będzie zawierać tekst i wypisać to w punktach.

Dzięki takiemu podejściu do pracy twórczej unikamy niepotrzebnych dygresji i pobocznych wątków, a artykuł jest spójny i rzeczowy. Co więcej, nasza praca jest efektywniejsza, bo właściwe planowanie skraca czas potrzebny na stworzenie tekstu.

Zastosuj czytelne nagłówki i akapity

Czy dzięki powyższym wskazówkom wiemy już, jak napisać artykuł? Na pewno jesteśmy bliżej pełnej odpowiedzi na to pytanie. Warto zwrócić uwagę także na kilka elementów technicznych związanych z jego wyglądem.

Zwarty, nieprzerwany tekst trudno jest czytać. Dla zwiększenia komfortu i lepszej przejrzystości warto zastosować akapity, śródtytuły oraz podzielić poszczególne wątki wypowiedzi.